Chválíme se ,že Jan Amos Komenský , učitel národů, se narodil u nás, ale neučíme podle jeho rad a vzorů. Učíme podle Sovětského vzorů, pak dle amerického. Učitel nepatří mezi oblíbené zaměstnance. Ve Finsku se naopak děti rády učí, učitel je uznávaná osobnost. U nás se špatná odpověď kritizuje, proto žáci studují ve středu. Ve Finsku se vede diskuse s tím žákem, který přijde na správné řešení. Proč se nesnažíme napodobit tento finský model, který má uznávané výsledky . Děkuji.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 366 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Náš vždy dobrý a přebíraný systém díky častým bezkoncepčním změnám, častým střídáním nekompetentních minstrů umírá a nemám vlastně žádnou stanovenou koncepci. Funguje to od 10 k 5 a snad ani žádný vzor nemáme, protože takový holubník ve školském systému jen tak někdo nemá. Sláva našeho školství je dávno pryč a nelze ani určit kdy se to vůbec začne lepšit, zda vůbec někdy.
4Kdo udělil odpovědi palec? Kelt, orwell, aliendrone, Ametyst
před 366 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U nás bývalo školství na vysoké úrovni a bylo vzorem pro další státy Evropy. Po převratu v r. 1989 jde pomalu, ale jistě do kopru. Jak po stránce výuky, tak svou přehnanou korektností, ale to platí i mimo školství v běžném životě. Pak se nemůžeme divit, když děti učitele nerespektují a často jim pak chybí i všeobecné znalosti.
0 Nominace Nahlásit |
Souhlasím, že finský model školství je často považován za jeden z nejlepších na světě a měli bychom se z něj inspirovat. Jednou z hlavních předností finského systému je, že učitelé jsou velmi dobře placeni a vysoko respektováni. Taky vynikají v tom, jak poskytují individuální podporu každému studentovi.
Na druhou stranu, převzít celý jiný vzdělávací systém není tak jednoduché. Každý systém je hluboce zakořeněný v kultuře a historii dané země, takže to, co funguje ve Finsku, nemusí nutně fungovat u nás.
To samozřejmě neznamená, že bychom se neměli snažit zlepšit naše školství. Ale nejspíše bychom měli hledat vlastní cestu, která respektuje naše specifické podmínky a potřeby.
Jak píšete, měli bychom se vrátit k učení od Jana Amose Komenského, který zdůrazňoval, že vzdělávání by mělo být přirozené, radostné a pro všechny. Ve spojení s některými moderními vzdělávacími koncepty to může být právě ten model, který hledáme.
0
před 366 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nejde o to „mít vzor“, ale o to, aby školství splňovalo naše potřeby. Jistě teď někdo namítne „ale ono je SPLŇUJE“ a důkazem je samotná jeho existence v současně dané podobě. S tím lze souhlasit, ovšem s DŮLEŽITÝM DODTATKEM. A tím je, že sice splňuje, nikoliv však NAŠE potřeby. 😕
S těmi vzory to máš těžké. Podívej třeba na železnice. U nás existovaly mnohem dříve (první byla dokonce koněspřežná!) než v Japonsku. Takže bychom logicky měli být Japoncům vzorem? 😮
Když jdu kolem nádraží a slyším „vlak č. to a to, očekávaný příjezd tehdy a tehdy bude mít DEVADESÁT minut zpoždění“ – a to NAPROSTO BĚŽNĚ (!!!), chce se mi bleet! Tohle se stát v Japonsku (kde je normální, že v případě zpoždění o 25 SEKUND (!!!) vydávají ve všech důležitých médiích omluvná prohlášení), tak asi celé tamní vedení spáchá rituální seppuku (česky se běžně říká „harakiri“)! 😉 😁
Japonci šli prostě VLASTNÍ CESTOU, která jim vyhovovala a na případný „český vzor“ ani nemyslí. A se školstvím by to mělo být stejné. Nepotřebujeme „vzor“, dokonce ani ten finský. Smysl školství není „o vzoru“, ale v produkci maximálně vzdělaných a společensky užitečných jedinců. Nikoliv v masivní produkci DEBILŮ S TITULEM, kteří zpravidla nejsou k ničemu dobří. Tragédií našeho školství (obecně celé Črdele) je to, že POKUD se školství NÁHODOU podaří za naše peníze z našich daní vyprodukovat skutečného odborníka, tak ODEJDE JINAM. 😕
NJN, co bys chtěl po prašivém havloidním systému. Celkem tragifunny je příspěvek Pepy25 ohledně inkluze. TO je právě věc, která našemu školství ŠKODÍ, na což bylo nesčetněkrát poukazováno. PROČ NUTIT méněcenné a nepřizpůsobivé jedince ke vzdělávání se? NIC z toho není ani ve Skandinávii a už vůbec ne u nás. Ale to by nebyl Pepa25, aby neobhajoval všechno, co této zemi a lidem ŠKODÍ! 😕
0
před 365 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
aliendrone: podle tebe inkluze škodí, přitom v tom Finsku, nad kterým se Kelt rozplývá, je na ní školství postavené – něco je tady špatně, ne? 😉
To není otázka, ale směr více či méně problematických tvrzení
…
„Učíme podle Sovětského vzorů, pak dle amerického.“ Cože? Tušíte,
jak vypadá americké školství?
„Učitel nepatří mezi oblíbené zaměstnance.“ ??
" U nás se špatná odpověď kritizuje, proto žáci studují ve středu." Co
ve středu?
Ve skandinávské škole (ve Švédsku) jsem byl, ano, tamní školství může být naším vzorem ( i když v řadě věcí se určitě inspirujeme, anpř. v inkluzi, kterou ve Skandinávii začali a jsou v ná nejdál). Ale to je jiná otázka – „V čem může být snakdinávské školství pro nás vzorem?“ O takové bych i rád diskutoval …