Nebude to náhodou otázka těžiště? Tehdy ten italský kapitán tu loď
naklonil pěkně.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ztroskotání_lodi_Costa_Concordia
3Kdo udělil odpovědi palec? marci1, Kepler, aliendrone
před 1379 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Podle mě je to podobné jako motorka vs. auto (náklaďák, autobus…), tedy jednostopé vs. dvoustopé vozidlo. Sice u lodí se nedá říct jedno- vs. dvoustopé, ale je to spjaté s šířkou a de facto ten skútr a člun se chovají jako by to byly motorky, zatímco velké lodi jsou porovnatelné s dvojstopými vozidly.
0 Nominace Nahlásit |
Námořní lodě se nenaklání, musí být vyvážené. pokud by se naklonila, je něco špatně.
0 Nominace Nahlásit |
Ano, souvisí to s těžištěm lodi a zároveň s velikostí „kormidelní síly“ ve vztahu k hmotnosti plavidla. (síla na kormidle je schopna naklonit plavidlo do středu otáčení jen tehdy, pokud je přiměřeně lehké)
elkon>>> Viděls někdy ostře manévrovat torpédoborec v plné rychlosti? Náklon 30° (i více!) ani nemrkneš. ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
Můj názor: S tím náklonem bych měl trochu pochybnosti. Jako obecně
fyzikální tendence tam bude, otázka je co řízení a mechanika lodi dovolí.
Navíc u velkých lodí bývají stabilizátory náklonu, které to mohou
kompenzovat…
Teď co se mechaniky týče: kormidlo bývá vzadu, má tendenci hodit zadek ven
ze zatáčky a tím stočit loď kam potřebujeme. Zároveň se snaží hodit
spodek lodi ven ze zatáčky, což by se nám i líbilo, naklání to loď
„do zatáčky“. Jakmile se loď stočí trochu bokem k proudu, začne svým
tělem měnit směr. Resp. spodkem. Spodek pak je silo hnán do zatáčky,
zatímco vršek setrvačností rovně. Výsledek: náklon ze zatáčky.
Tak a teď máme tedy proti sobě:
tlak kormidla naklání loď do zatáčky
setrvačnost – ze zatáčky
případné stabilizátory – jak je třeba
a jak to dopadne? To je nejspíš kus od kusu. Možná v tom budou hrát dost
velkou roli poměry velikostí (délka výška, šířka,…
0 Nominace Nahlásit |
elkon: mám na mysli naklánění během prudšího manévru – změny směru pohybu. Obchodních lodí se to až tak moc netýká, protože většinou plují rovně, ale když se potřebují něčemu nouzově vyhnout, tak se naklánějí taky. Typické je to hlavně pro válečné lodě.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2634 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1347 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1062 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |