Jde o tohle. Když jezdím denně, normálka nastartuji a jedu. No problém. Jenže teď jsem tři dny (od pátku) nevyjel a dnes (v pondělí) sednu za volant, otočím klíčkem a… nic. Jen to tak 2 – 3 x mělo snahu táhle zaštěknout (všichni známe) a that's it, potom konečná, stručně- baterie hyn, tohle rozvádět nemusíme. Baterie je stará cirka pět let. Nebíječku mám k dispozici. No ale říkám si, tak to zjentku dobiješ, a co, jako… Pokud ta baterie tu šťávu nedrží už dnes, jak tomu pomůže to dobití? Potom držet bude? Jinými slovy, teď ji dobiju, něco pojezdím a pak, když nechám káru zase tři dny venku stát, v těch asi –7 – 8 stupních přes noc, tak to bude asi přes kopírák, asi zase „neštěkne“, stejně jako je tomu nyní před dobitím, no ne? Nebo se pletu? Jinými slovy- může dobití 5 let staré baterie zafungovat i tak, že tato prostě bude OPĚT držet, i když pár dnů nevyjedu? BUDE PAK DRŽET LÉPE, NEŽ PŘI OBVYKLÉM DOBÍJENÍ DENNÍ JÍZDOU? Čili MÁ otázka zní TAK, jak zní- má vůbec smysl DOPLNA dobíjet cirka 5 let starou baterii? Bude se pak při stání přes noc venku v chladu chovat pro mě příznivěji, než se chová při tom klasickém dobíjení denní jízdou? A ještě jinak- když baterii v tomto stavu, baterii tohoto stáří dobiji nabíječkou, tak může (uvedená do klidu) v mrazu „držet“ třeba i tři dny, zatímco tatáž baterie při běžném dobití denní jízdou (cca 50 km), pak uvedená do klidu drží pouze tu jednu jedinou noc? Může zde být rozdíl? Díky řádnému dobití dobíječkou? Může mít toto řádné dobití vliv takový, že zde skutečně bude docházet k rozdílům? U pět let staré 50 Ah baterie? Víte, fyzice jsem nikdy moc nerozuměl. A pak je tady ta méně podstatná část otázky, jak dlouho ji bude třeba nabíjet. Snad jsem se zeptal částečně srozumitelně. Jde o baterii BEZÚDRŽBOVOU, čili žádná AGM, či jiná. prostě, bezúdržbová. Podle vašich zkušeností se pak uvidí, zda stačí dobít, či bude třeba zakoupit již novou. Děkuju.
(Předchozí baterie Varta zde pracovala 10 let, easy.)
Orvelli, co je akec? Akumulátor? Nebo nějaké jeho jednotlivé části,
které mně nic neříkají?
Jinak díky všem. 👈👌
Zajímavá 0 před 387 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Otázka je, co je to za tajné auto, jestli je pro to auto ta tajná baterie vhodná. Starý typ baterie se nabíjel desetinou proudu a stačila běžná nabíječka. Moderní baterie v nových vozech je potřeba občas dobít (ale použít „chytrou“ nabíječku). U novějších vozů soustava nenabíjí tak, jak jsme byli zvyklí, ale auto samo vyhodnocuje kdy a jak nabíjí. Takže při běžné jízdě několika kilometrů se nikdy naplno nenabije. Proto je potřeba občas nabít nabíječkou, která ukáže stav nabití např. ledkami. To je rada od odborníků. Lze dohledat.** Jestli je baterie ještě funkční, je potřeba měřit voltmetrem se zátěžovým odporem. Při měření nesmí napětí klesnout pod 10 voltů.**
Upravil/a: elkon
0 Nominace Nahlásit |
To je jako „Pane Lorenc, uvezu to?“. Nikdo nemůže vědět, v jakém je stavu. Je potřeba udělat alespoň jednoduchou zkoušku kapacity změřením času při vybíjení do známého odporu, třeba žárovky.
0 Nominace Nahlásit |
Autobaterie se nabíjí podle toho, jaké napětí naměří voltmetr. V zimě nebo u starších baterií je ideální napětí kontrolovat pravidelně.
0 Nominace Nahlásit |
Autobaterie má sice nárok odejít už po 4 letech, ale zpravidla se tak
neděje. Záleží na tom, v jakých podmínkách pracuje. –8°C přes noc
není zase tak moc, aby ji to umrtvilo, pokud nebyla poblíž hranice vybití.
Nechci tady dlouze rozvíjet teorii, ale uvědom si, že akumulátor při
nízkých teplotách pořádně nenabiješ. Chce to vyšší teplotu, ne někde
kolem nuly. Takže nejlépe někde v baráku na větratelném místě,
v obýváku bych to nedělal.
To slovo bezúdržbová bych nebral tak doslova. Myslí se tím obvykle, že
není nutno hlídat hladinu elektrolytu a doplňovat destilku. Občasné
nabíjení mimo vozidlo do stavu plného nabití je nutné, ve vozidle se nikdy
nenabije zcela (a to záměrně), pokud je zdrojová soustava v pořádku,
zejména alternátor s regulátorem.
Co se týká nabíjecího proudu, platilo takové „zlaté“ pravidlo, že
jeho velikost by se měla číselně rovnat jedné desetině kapacity
akumulátoru. Pokud máš akumulátor o jmenovité kapacitě 50 Ah, pak by
nabíjecí proud měl být nastaven (pokud ho lze vůbec nastavit) na 5 A. Po
10 hodinách nabíjení tímto proudem dodáš akumulátoru náboj rovnající
se jeho jmenovité kapacitě. Jelikož každý akec má účinnost meší než
100%, je třeba mu dodat větší náboj, tak cca o 20% a proto se prodlužuje
doba nabití, v uvedeném případě o 2 h.
Dosud jsem mluvil o nabíjení konstantním proudem. Existují i jiné
způsoby nabíjení, o kterých jsem se zde kdysi rozepsal detailněji, ale
teď nechci zabíhat do podrobností a psát knihu.
Co považuji za nutné je, zmínit se o možnosti nežádoucího vybíjení
akumulátoru vlivem nějaké závady v elektroinstalaci automobilu. Setkal jsem
se s případy, kdy přes víkend dokázalo vybít akumulátor autorádio, taky
může být na vině centální zamykání a jednou to dokázala žárovka
osvětlení zavazadlového prostoru při nedocvaknutých pátých dveří. Pokud
chceš vyloučit vliv takových a podobných efektů, můžeš po nabití
akumulátoru a umístění do vozidla, nepřipojovat ho k síti vozidla a
nechat ho vystavit těm krutým podmínkám (myslím chladu). Poté zjistíš,
zda udrží náboj, či nikoliv a také vyloučíš či potvrdíš event.
závadu v instalaci vozidla. Pár info najdeš taky např. zde:
https://www.battery.cz/blog/co-je-to-bezudrzbovy-akumulator-a-jak-se-lisi-od-udrzboveho/
0 Nominace Nahlásit |
Kup si za několik stokorun chytrou nabíječku a ona ti řekne, jak na tom baterka je. Někdy pomůže na nabíječce zvolit program „rekond“.
0 Nominace Nahlásit |
Jedno je jisté už se na ní nemůžeš spolehnout a pokud jsi bez auta jako bez ruky tak kup novou značkovou. Měl bys mít 5 let pokoj. To občasné nabíjení nabíječkou má smysl tehdy kdy je baterie v pořádku (prodloužení životnosti) teď když je na minimální kapacitě už to nezachrání ani svěcená voda 🤓
Pokud 3 dny neudržela a je vybyta pak v ní degradoval obsah a nelze to zvrátit. Leda by stačilo dolít trochou destilované vody ale i tak už jí nebudeš věřit a tak klid v duši za těch pár set stojí…
0
před 387 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Moje zkušenost je, že pokud Ti baterka klekne jednou, je na odpis. Ty ji
nabiješ, odjedeš si svoje denní ježdění a druhej den stejně
nenastartuješ.
Samozřejmě před odpisem baterky zkontroluj jestli máš v pořádku
dobíjení. Alespoň jestli po nastartování drží napětí – tuším že
by mělo kolem 14.5 (dohledej si a to „konstantní“ napětí bude platit
u starších aut, u novějších to tak být nemusí). Ale za studena a
krátkýma jízdama starší baterku neudržíš. Moje doporučení je:
vyměnit.
0
před 387 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Z hlediska prevence – jezdím jen poměrně krátké jízdy po městě a
navíc s několika nastartováními (startování dá baterce pokouřit
nejvíc, v podstatě za normální jízdy už by se baterka neměla vůbec
uplatňovat, vše jede na alternátor). Takže (v zimě pokaždé, v létě
tak jednou za 2 týdny) dávám baterku po zaparkování na nabíječku a to
IHNED, dokud je baterka teplá – v zimě po vychladnutí se moc nenabíjí,
úměrně s klesající teplotou. Chápu ale, že kdo parkuje před panelákem,
tak to asi bude oříšek; já mám u svého hradu garáž. Olověné
akumulátory se dožijí tím déle, čím mají co nejvyšší napětí.
Samosebou je myšleno klasické auto se spalovacím motorem bez hybridizace.
0
před 384 dny
|
0 Nominace Nahlásit |