Na kratší vzdálenosti jezdily i na vlastní pohon. Vím, že některé měly jakési gumové nástavce na pásy, kterým se daly přepravovat po asfaltových cestách, aniž by ji zničily. Je také nutné si uvědomit, že většina cest ještě cca před 50–60 léty na venkově, byly cesty prašné, štětované a těm ani pásák nijak neublížil. Podvalníky se používaly na delší vzdálenosti.
0
před 2959 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já jsem je jezdit vlastní silou po silnicích nikdy neviděl, ale pamatuju se, že je přepravovaly tahače odvozené pravděpodobně od Tatry 111 na nízkém podvalníku s mnoha koly. Jezdily nejvíc 40 km/h a rád jsem za nimi kmital na kole.
0
před 2959 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ze dvora JZD na pole nebo mezi poli jezdily vlastní silou. Od výrobce
k uživateli vlakem a pak možná od vlaku do JZD na podvalníku.
Ty stroje byly tehdy hlavní tažnou silou pro vzniklá družstva. Jak říkají
pamětníci, pásák se po žních nastartoval a až o vánocích zastavil.
0
před 2959 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Na vojně u ženistů jsme buldozery DT34 (= pásák, ale s radlicí) přepravovali z kasáren na výcvik na podvlanících zapřažených za nakladačem, ale přesný typ podvalníku už vážně nevím. Dlouhý, placatý s několika nápravami (2+2?) s poměrně malými koly 🙂
0
před 2956 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dík. Mělo to jinou boudu, tuším s dvěmi řadami sedadel, řvalo to jako 111ka a bylo to zpřevodované do pomala. Byl to fakt její motor?
Byl to motor ze 111.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_141
Motor (vzduchem chlazený vznětový 12-válec do V) byl vyvinutý již za II.
sv. války, byl velmi úspěšný a poháněl nejrůznější vozidla a stroje
(lokomotivy, obrněné transportéry, letecké navijáky…).