Avatar uživatele
annas

Domníváte se, že opravdu některé říkanky rozšiřují dětem obzor? Nemůže jejich obsah zavést děti na „scestí“ ?

Při hledání v liště jsem narazila na tuto říkanku. Není plná nesmyslů?

Had leze z díry,
vystrkuje kníry,
Za ním leze hadice,
červené má střevíce,
bába se ho lekla
na kolena klekla.
Nic se, bábo, nelekej,
na kolena neklekej.
Já jsem přece hodný had,
já mám všechny lidi rád.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 14Pro koho je otázka zajímavá? vagra, aramah, kapka, iceT, Andělé, johana 56, Bičiště, anonym, Drap, fcoop, WeeBear, Damiana, anonym, Sarrow před 4628 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Damiana

Říkanky mi ani nevadí, myslím, že děti je stejně vnímají úplně jinak, než dospělí. Jistě je tak nerozebírají a hlavně – to, co se dospělému jeví jako nesmysl je pro ně vtipné. Také jde o rytmus říkadla.
Daleko víc mi vadí přisprostlé písničky, které jsou „národním dědictvím“ – a hrají se na všech zábavách, kdekdo je zná a prozpěvuje nebo pořvává. Jistě víte, co myslím – Pepíčku těš se, Já ti ho tam .....
A naprostý děs – Když jsem šel na půdu pro hrábě, ležel tam dědek na bábě, ach ouvej, carara. To je teprve peklo!
Texty písní dechovkových a helingonkářských kapel jsou vůbec dost oplzlé. ☹
Možná to začíná nějakým tím nebezpečným hadem, ale kdyby to u něj zůstalo, byla bych spokojená. Fantazii mám raději, než vulgární přímý popis.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
anonym

Dětský svět je plný fantazie, čistého vnímání věcí a nezná příliš negativních vjemů. Děti určitě na scestí nezavede takováto říkanka. Tam je zavádí až střety se světem dospělých.
Řekla bych, že takováhle říkanka dítě velmi něžně upozorňuje na hada jako na nebezpečí.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
fcoop

Ptáci

Dělám, dělám kázání,

čtyři kočky svázaný.

Přiletěla vrána, uchytila Jána.

Přiletěl kos, uchytil nos.

Přiletěla sojka, uchytila Tomka.

Přiletěl slavíček, uchytil malíček.

Přiletěla Terezka, uchytila želízka.

Přiletěla Maruška, uchytila tvarůžka.

Přiletěla slípka, uchytila Pepka.

Přiletěl ras, uchytil nás,Všecky naráz.
-------------------(Net)
To není zlý,že?
To ale abych se bál zajít si na pískoviště.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
www

Pro předškoláka, kdy se tyto říkanky děti většinou už učí, žádné zcestí určitě nehrozí.
Starší děti již ví mnohem víc a samy proto chápou ty nesmysly.
Osobně proti těm říkankám vůbec nic nemám, líbí se mi ! 😉

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
WeeBear

Bohužel to tak je.. A řekla bych, že mě osobně neovlivnily ani tak říkanky, podtext či to, že to nemá smysl. Spíše mi přijde špatné to, jak neustále ukazují ježky s jablíčky na bodlinkách, kočky s mlékem, je sice fakt, že mléko kočkám chutná, ale dopadá to špatně, vzhledem k tomu, že jejich trávící trakt nestráví laktózu. Příkladů jen ohledně zvířat by se samozřejmě našlo více. Přijde mi mnohonásobně zavádějící, než některé říkanky.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Určitě může. Stejně jako pohádky. Všichni je dětem čteme a říkáme, dětem se to líbí, ale život je pak o něčem jiném. V životě jen vyjímečně zvítězí dobro nad zlem, Ten poctivec nakonec ostrouhá a darebák a podvodník si žije v blahobytě. Podobných věcí by jsme našli určitě celou řadu. Ale asi to tak má být, a život každého poučí.
KLdysi , už je to hodně dávno, jsem četl nějaké pojednání o tom, jak říkanky a podobné věci pro děti jsou plné erotiky. Už si toho většinu nepamatuji.

1. šel zajíček brázdou,
měl kapsičku prázdnou ,
potkala ho Káča,
dala mu ......
2. Až já budu velká,
bude ze mně selka,
přijďte k nám,
já vám dám.....
Udájně snad byly doplněny až mnohem později…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
IK

Souhlasím s tím, že tyto říkanky patří do školek a záleží na učitelkách a rodičích a jejich zodpovědnosti. Když se nám něco nelíbí neměli bychom to dětem předkládat. Děti vnímají víc emoci dospělého než obsah slov nebo dějů. Moje dcera rok koktala než jsem zjistila že jí někdo ve školce řekl že pravá ručička je šikovnější a tak má kreslit pravou (je levák), vím že při snaze učit se pravou psát leváci koktají, ale ještě nepsala. Teprve když jsem se zeptala která ručička je šikovnější a ona zvedla pravou tak mi to došlo. Řekla jsem ať nechá kreslit tu ruku, která to dělá raději a bylo po koktání. Pak si děti pod stolem ukazovaly co mají v kalhotkách a učitelka z toho udělala skandál. Nejen že se maminky zůčastněných dětí cítily hrozně, ale i děti to pochopily s přehnanou vážností a mojí dceři pak do 16 trvalo než přestala poněkud patologicky považovat za nepřijatelné aby ji někdo viděl nahou dokonce i já jako matka. Zdravý rozum je určitě potřeba…tu říkanku co píše Drap si pamatuji, ale nevzpomínám si jak byla přesně a už vůbec mě nenapadá co by se hodilo doplnit na místo teček, takže když si uvědomíme že každý doplňuje z vlastní databáze své hlavy, dětem to nevadí. Říkanky jsou především používány pro jejich rytmus a snadnost zapamatování, dokonce se děti naučí i zkomolená slova a později jim to začne vrtat co to znamená.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Bičiště

Pro porovnání. Psáno ve vězení ve Valdicích

Magor dětem

Tak už hajinkej, Františko,
peřinku dáme na bříško.
Slepičky šly už spinkat taky,
utichl vítr, spí i mraky,
broučci zalezli do jehličí.
Vzhůru jsou jenom andělíčci,
aby tě ohlídali v noci
na nadýchaném obláčku.
Dobrou noc, ty můj miláčku.

Tento text byl zkopírován ze serveru: http://www.cesky-jazyk.cz/citan­ka/ivan-martin-magor-jirous/magor-detem.html#ix­zz1pt3boto4

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek