Právo má jeden základní nedostatek: Je vždy za morálkou. Je jen chabým pokusem exaktně popsat, jak by se člověk a společnost měli chovat. Z principu nemůže tedy popsat věci budoucí a neznámé, vždy v podsgtatě jen reaguje na něco, co se již stalo. Rovněž je rpávo pokudem zajistit předvídatelnost chování v určitých situacích, ale z důvodů výše popsaných to jen těžko dělá předem. Navíc morálka a lidskost je mnohem více individuální, podléhající osobním, až subjektivním poznáním, kdežto právo se naopak snaží o univerzálnost, na základě nějakého kolektivního poznání, kolektivní morálky a kolektivního pojetí lidskosti. Sami ale moc dobře víme, že v různých kulturách to je jiné… a dokonce i ve stejné kultuře mohou tyto věci jedinci některé věci vnímat lehce odlišně. Tohle všechno se snaží právo „univerzalovat“.
0 Nominace Nahlásit |
To mi připomnělo rozhovor jedné progresivní redaktorky s polským europoslancem. Ona formulovala otázku takto: Nemají přece evropští politici morální povinnost pomáhat uprchlíkům, přicházejícím do Evropy? Polský europoslanec odpověděl: Ne. (On je totiž mimo jiné vystudovaný právník. Právo nezná morální aspekt. Migranti mají požádat o azyl v první bezpečné zemi.)
0 Nominace Nahlásit |
Může to být jakákoliv situace, kterou právo neřeší a postižený člověk vezme právo do svých rukou. Třeba někdo přijde o milovanou osobu a přitom ví, že vrah dostane jen 10 let, pak ho pustí a může vraždit dál. Sám se stane vrahem, ale odůvodní si to tím, že takový člověk nemá právo žít a dál škodit.
0 Nominace Nahlásit |
Zákony by se měly dělat podle toho, co je správné, spravedlivé. Co je
správné je i morální. Ve starověku se první zakoníky tvořily od
(společné) morálky (dobrých mravů). Platilo, že spravedlnost, morálka a
zákonnost je totéž (a bylo to svaté, podle toho se vše řídilo).
Morálka by měla být právu a zákonům nadřazena – protože z něho
vyhází.
Často platí, že právo je minimum morálky.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mor%C3%A1lka#Mor%C3%A1lka_a_pr%C3%A1vo
http://www.ius-wiki.eu/tnh/pfuk/etika_v_podnikani/4
Avšak ne vše, co je v souladu se zákony musí byt nezbytně morální. A tedy to, co je mnohdy nemorální není trestné (a je to jen věcí morálky – zda se budeme nebo nebudeme takto chovat a zákony na to nebudou mít vliv).
Nšco může být i spekulativní, jen čistě normativní, vycházající podle výkladů – nebo podle chápání toho, co je vlastně v této konkrétní situaci morální.
Ono taky jsou zákony čím dál obsáhlejší, složitější a
detailnější, protože lidi jsou s prominutím čím dál větší svině (a
něco jako čest, dané slovo – slib na to už se nedbá a vše se musí
řídit podle zákonů a hledat kličky mezi nimi).
Zákony jsou vykládáním toho, co je správné, jak se co má dělat.
A většinou to vychází právě z morálky.
Tedy morálka je svým způsobem vždy nad zákony (ale ne úředně, tzn. že
zákony jsou státem dané a silou vynucovány a trestáno jejich porušení,
kdežto morálka jako taková – samostatně – není… takže v tomto
smyslu jsou zákony nad morálkou – i když z ní vlastně vychází).
Upravil/a: DoTazatel
0 Nominace Nahlásit |
Viděl jsi film Statečné srdce? Tam to bylo pěkně ukázáno. Sice na to hrdina doplatil, ale ukázal cestu, že to jde.
0 Nominace Nahlásit |
V některých zemích a nejen v Evropě jsou pokusy nadřadit morálku nad
zákon.
Např. když při dopravní nehodě řidič jedoucí po hlavní silnici i když
má přednost v jízdě, může být uznán vinným, pokud mohl nehodě
zabránit a neučinil to. V zákoně to přímo řečeno není, praxe
taková bývá.
0 Nominace Nahlásit |
Tak to je snad normální, není? Nebo „zase žiju“ na „jiné“ planetě? Přece morálka a dobré mravy se staví nad jakýkoliv zákon, máš to v něm dokonce i uzákoněný, jen teď nevím, kde přesně. (;
0 Nominace Nahlásit |
Zjentku, kde který zákon se většinou hned na začátku odvolává na „dobré mravy“. Nahlédni třeba do zákona o policii, do silničního zákona a mnoha dalších… schválně, jestli to v nich najdeš. Pokud jsi chytrý, a já ti věřím, tak to tam najdeš. 🙂
DoTazatel: Ono je to ale právě naopak – právo nevytváří morálku, ale právo je chabým obrazem morálky, jak jsem napsal. A to pořád jen popisuji v zásadě jen ten optimální stav. Proto lze vytvořit právo, nebo chceš-li zákony takové, které sledují užitek nikoli společnosti, ale jedince, nebo jen velmi malé skupiny lidí pak už s morálkou v zásadě nemá vůbec nic společného, i když se to společnosti buďto přímo lživě, nebo pokřiveně snaží společnosti vnutit.
Však já nepíšu, že právo vytváří morálku… vždyť píšu přesný
opak, že právo vychází (vytvářelo se) z morálky.
A že morálka, zákonost a spravedlnost BYLY považovány za totéž.. ne
že jsou.
To, že co je zákonné je zároveň i morální taky nepíšu (protože tomu tak nutně není).
Je to samozřemě jen odraz, ale může stejně jako nemusí to být
morální (jak kde, jak kdy).
Ale to, že je něco v zájmu jedince hned neznamená, že to není
i v zájmu společnosti (jak to vyplývá od tebe – že se to vzájemně
vylučuje). Společnost je přece jen tvořena z jedinců až spoelčně
vytváří celek. A samozřejmě je obohacování na úkor ostatních
špatné – takový užitek není dobrý (ale pak je třeba rozlišovat jestli
je zákonný nebo ne).
Pokud je to zákonný prospěch, užitek jedince, tak by měl být snad
i morální, spravedlivý,..
Ale netvrdím, že co je zákonné je hned taky morální nebo že je to lepší, protože plně souhalsím s tím, co jsi napsal v odpovědi.
Kepler: To je zajímavý a hodně silný příklad. Pak je otázka, zda se ten člověk držel oné morální zásady. Takhle možná porušil obojí, nebo se mýlím?
Ano, porušil obojí. Někdy je touha po pomstě silnější, než právo. Ruce práva a morálky spolu netleskají.
Drap | 8229 | |
led | 4070 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2779 | |
zjentek | 2725 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |