Avatar uživatele
Duffe

Dobrý den, ovlivňuje zapojení psvětel na vozidle (paralelní nebo seriové) jejich spotřebu el. energie? Bylo mi tvrzeno,

Dobrý den, ovlivňuje zapojjení světel na vozidle (paralelní nebo seriové) jejich spotřebu el. energie? Bylo mi tvrzeno, že ano, a ale já si myslím, že 2×55W je pořád 2×55W. Díky Ivan

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 3561 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Hykam

Trochu nechápu, jak můžeš zapojit světla seriově, při seriovém zapojení bys potřeboval jednou tak vysoké napětí, nebo by žárovky svítily cca polovičním svitem (pokud by tedy byly v serii zapojeny pouze dvě, pokud by jich bylo více, tak ještě méně).

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mosoj

Lidi napadne ledacos a pak si kup ojeté auto.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Dochy

Ano spotřebu to ovlivňuje a ne zrovna moc dobře definovatelně (nelze říct že bude poloviční svit). Ale na svítivosti se to značně projeví. Autožárovky jsou konstruovány na napětí 12V jmenovitých (cca 12–14V skutečných) při kterém mají definované parametry (spotřeba, svítivost). Pokud je zapojíte sériově, nebudou mít požadované napětí a tím ani požadované parametry. Kromě nehody (nedostatečné osvětlení) hrozí pokuta a shledání vozidla „technicky nezpůsobilým“ k provozu na veřejných komunikacích…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
gecco

Jistěže ano!!!
Kukni na Kirchhofovy zákony…
___
A nebo jinak.
Zapojíš-li dvě žárovky 12V/60W*) na 12 V napětí:

  • paralelně, bude každá ´žrát´ 60W – každou větví poteče 5A…
  • seriově, bude každá ´žrát´ 15W – obvodem poteče 2,5A

___
Koneckonců – není problém – máš-li dvě stejné žárovky (u rozdílných to bude o něco málo složitější výpočet) si to vyzkoušet…
😉
___
*) 12V/60W jsem zvolil z důvodu celočíselného podílu, jinak je to fuk…
😉

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
promon

Mě by spíše zajímalo, kde jste viděl vozidlo se sériovým zapojením světel? Když pominu to, že při čtyřech žárovkách v okruhu by muselo jít o žárovky na 3V, tak by toto zapojení mělo vcelku pikantní vlastnost, že při spálení třeba jen jediné z nich by nesvítil celý okruh. Což by u auta byl asi dost problém, zejména v noci, že…

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Hlada

Myslím, že tazatel by měl otázku doplnit, jak to myslí. Tak, jak otázku položil je to nesmysl a uvažovat logicky o nesmyslu nemá smysl. Takové auto by nemohlo na silnici, protože každý reflektor musí být jištěný zvlášť.
Do série se zapojují přídavné reflektory u kamionů. To je ale pro efekt, ne na svícení.

před 3560 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
gecco

Hykam → pokud zapojíš dvě stejné žárovky do obvodu seriově, pak budou mít oproti paralelnímu zapojení čtvrtinový příkon (Ohm). Pokud jde o svítivost, bude to v praxi ještě o ´dost´ horší – žárovky jsou konstruované na optimální svítivost při nominálním výkonu (příkonu), při nižším svítivost klesá strměji…

před 3561 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

ten „čtvrtinový příkon“ – nebude sedět moc přesně, protože vlákno žárovek má takovou teplotu že se značně mění jeho odpor. Kvůli tomu žárovky mají jistou „samoregulační“ funkci, která se i při nespávném napětí snaží v napěťové soustavě „dorovnat“ příkon blíže ke jmenovitému.
Také proto běžně praskne vlákno klasické žárovky zpravidla při zapnutí. Proudový ráz po připojení studeného vlákna na síť je tak velký, že „načaté“ vlákno přetrhne silovým působením. (mám pocit, že odpor studené žárovky může být řádově desetinový oproti provoznímu stavu)

před 3561 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
gecco

Ano, jasně…
Píšu v teoretické rovině (fyzika), protože konkrétní chování (auto)žárovek se takto zjednodušenému popisu ´mírně´ vymyká…
Proto taky nepíšu o svítivosti, ale o výkonu/příkonu…
😉
BTW – pokud by někdo v praxi zkusil jet na hlavní světla v serii, asi by se dost divil…
;-D

před 3561 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek