Dobrý den, ovlivňuje zapojjení světel na vozidle (paralelní nebo seriové) jejich spotřebu el. energie? Bylo mi tvrzeno, že ano, a ale já si myslím, že 2×55W je pořád 2×55W. Díky Ivan
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 3561 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Trochu nechápu, jak můžeš zapojit světla seriově, při seriovém zapojení bys potřeboval jednou tak vysoké napětí, nebo by žárovky svítily cca polovičním svitem (pokud by tedy byly v serii zapojeny pouze dvě, pokud by jich bylo více, tak ještě méně).
0 Nominace Nahlásit |
Ano spotřebu to ovlivňuje a ne zrovna moc dobře definovatelně (nelze říct že bude poloviční svit). Ale na svítivosti se to značně projeví. Autožárovky jsou konstruovány na napětí 12V jmenovitých (cca 12–14V skutečných) při kterém mají definované parametry (spotřeba, svítivost). Pokud je zapojíte sériově, nebudou mít požadované napětí a tím ani požadované parametry. Kromě nehody (nedostatečné osvětlení) hrozí pokuta a shledání vozidla „technicky nezpůsobilým“ k provozu na veřejných komunikacích…
0
před 3561 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jistěže ano!!!
Kukni na Kirchhofovy zákony…
___
A nebo jinak.
Zapojíš-li dvě žárovky 12V/60W*) na 12 V napětí:
___
Koneckonců – není problém – máš-li dvě stejné žárovky
(u rozdílných to bude o něco málo složitější výpočet) si to
vyzkoušet…
😉
___
*) 12V/60W jsem zvolil z důvodu celočíselného podílu, jinak je to
fuk…
😉
0
před 3561 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Mě by spíše zajímalo, kde jste viděl vozidlo se sériovým zapojením světel? Když pominu to, že při čtyřech žárovkách v okruhu by muselo jít o žárovky na 3V, tak by toto zapojení mělo vcelku pikantní vlastnost, že při spálení třeba jen jediné z nich by nesvítil celý okruh. Což by u auta byl asi dost problém, zejména v noci, že…
0
před 3557 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že tazatel by měl otázku doplnit, jak to myslí. Tak, jak otázku
položil je to nesmysl a uvažovat logicky o nesmyslu nemá smysl. Takové auto
by nemohlo na silnici, protože každý reflektor musí být jištěný
zvlášť.
Do série se zapojují přídavné reflektory u kamionů. To je ale pro efekt,
ne na svícení.
Hykam → pokud zapojíš dvě stejné žárovky do obvodu seriově, pak budou mít oproti paralelnímu zapojení čtvrtinový příkon (Ohm). Pokud jde o svítivost, bude to v praxi ještě o ´dost´ horší – žárovky jsou konstruované na optimální svítivost při nominálním výkonu (příkonu), při nižším svítivost klesá strměji…
ten „čtvrtinový příkon“ – nebude sedět moc přesně, protože
vlákno žárovek má takovou teplotu že se značně mění jeho odpor. Kvůli
tomu žárovky mají jistou „samoregulační“ funkci, která se i při
nespávném napětí snaží v napěťové soustavě „dorovnat“ příkon
blíže ke jmenovitému.
Také proto běžně praskne vlákno klasické žárovky zpravidla při
zapnutí. Proudový ráz po připojení studeného vlákna na síť je tak
velký, že „načaté“ vlákno přetrhne silovým působením. (mám pocit,
že odpor studené žárovky může být řádově desetinový oproti
provoznímu stavu)
Ano, jasně…
Píšu v teoretické rovině (fyzika), protože konkrétní chování
(auto)žárovek se takto zjednodušenému popisu ´mírně´ vymyká…
Proto taky nepíšu o svítivosti, ale o výkonu/příkonu…
😉
BTW – pokud by někdo v praxi zkusil jet na hlavní světla v serii, asi by
se dost divil…
;-D