Čím je dáno, na kterou stranu kdo z nich usedne a ostatní věci spojený se zasedacím pořádkem? Sedí kopilot zásadně po pravici kapitána? Anebo se letadla vyrábějí dle zakázky daný země s řízením napravo či nalevo a podle toho usedají piloti? Anebo můžou řídit oba a mezi sebou se před letem domluví, kdo si kam dle konkrétní nálady sedne?
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Kepler, aliendrone před 1727 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
V zásadě jsou si u dopravních letadel pilotní místa rovnocenná, oba piloti mají ve svém dosahu úplnou sadu ovládacích prvků potřebných k řízení letadla. Některé jsou společné (obvykle obsluha palivových přípustí motorů – je mezi sedadly pilotů), jiné jsou pro každého samostatné (knipl, pedály aj.) a pro účely řízení letadla se mezi nimi přepíná. (to se využívá kupříkladu když odejde pilot na WC, tak kopilot nepřelézá na jeho sedačku, nýbrž se přepne ovládání letadla na stranu kopilota)
Co se týká místa kapitána (1.pilota) vlevo a kopilota vpravo, jde pravděpodobně o dědictví z minulých dob u letadel, kde byl pouze jeden pilot a vedle něj seděl navigátor/bombometčík a duální řízení nebylo používáno. Totiž – při pojíždění na letišti se letadla vyhýbají směrem DOPRAVA, tudíž pilot potřeboval co nejlépe vidět na druhý letoun – podobně jako u automobilů, kde je volant vlevo (v normálních zemích, kde se jezdí vpravo a protijedoucí auta se taktéž míjejí zprava). A protože velitel letadla (kapitán) v těch dobách býval obvykle i pilot (nutnost kvůli rychlosti reakce na situaci, na nějaké komandýrování při několika stech km/h není čas), možná proto sedí kapitán dopravního letadla tradičně vlevo, zatímco kopilot (1.důstojník) vpravo. Ale je to jen má úvaha, nevím to jistě. ;) :)
0 Nominace Nahlásit |
Co jsem viděl pořady o letecké dopravě a neštěstích (a bylo jich dost), kapitán letadla seděl vždy na levém sedadle a obstarával komunikaci. Bývá to služebně starší a zkušenější pilot. Kopilotovi většinou kapitán předává řízení, aby se něco naučil. Kapitán je vyšší hodnost a kdo si kam sedne je předem dáno.
2Kdo udělil odpovědi palec? zjentek, aliendrone
před 1727 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Kepler se nepatrně mýlí. Kapitán sedí vždy vlevo, má tomu i uspůsobeny berany, nepatrně jiné ovládání. Konunikaci však realizuje jak se dohodnou s kopilotem stejně, jako jiné činnosti. Vždy ovšem platí, že co dělá jeden, nedělá druhý a některé činnosti spolu souvisejí.
2Kdo udělil odpovědi palec? zjentek, aliendrone
před 1727 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
No a jak je to třeba u Airbusu ? pokud je kapitán vždy vlevo znamená to, že musí ovládat joistick levou rukou, to mi přijde vcelku nepohodlné pokud je pravák a i ten cit v ruce nebude tak velký