Ano, predáva sa zadné svetlo, ktoré spína červené brzdové svetlo a
pomocou blikania bočných svetiel ukazuje zmenu smeru jazdy. Cez slnečný deň
ale radšej používajte ruku, svetlo nie je dostatočne silné.
http://sadesport.sk/svetla-zadne/5282-svetlo-zadne-blikacie-brzdove-so-smerovkami.html
pre kutilov pomôcka: https://pandatron.cz/?34&doplnky_na_bicykel_a_babetu_(jawa)2
Upravil/a: led
2Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, BergySeltzer
před 2716 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Proč ne, když se ti zdá, že vozíš příliš málo váhy, můžeš si ještě navěsit akumulátor, kabely, přerušovač, 4 lampy, žádný problém.
1Kdo udělil odpovědi palec? BergySeltzer
před 2716 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, můžete, právní předpis to umožňuje. Pořídíte si 4× blinkr
oranžové barvy, dostatečné velikosti, zdroj proudu a přepínání
s kontrolkou blikačů.
Vše je jednoduché.
0
před 2713 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, lze toho využít, ale světla musejí být homologována a jejich
umístění musí být takové, aby neoslňovalo ostatní účastníky
silničního provozu a nesmí odporovat způsobu užití, které je předepsáno
výrobcem.
Takže pokud mají atestaci a schválení pro připevnění na jízdní kolo,
pak je to možné.
0
před 2707 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Muzes mit na kole blinkry,ale,musi mit dostatecnou svitivost,jako u auta,ci motorky. I kdyz na motorce jsou nekdy tak male,ze je slunecni svit prebije. V noci,ci za tmy je to dobry,mozna lepsi,nez ruka,ale pres den a v lete by byla lepsi kvuli viditelnosti ruka.
0
před 2705 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Blinkr stěží, „blinkr“ platné právo nezná.
Musíme rozlišit dvě roviny, na které bude platné právo nazírat zvlášť.
První rovina je, lze-li jízdní kolo vybavit směrovými svítilnami.
S ohledem na tu skutečnost, že jízdní kolo není motorovým vozidlem, neexistuje žádné právo Společenství, které by na zařízení k osvětlování a světelné signalisaci nemotorových vozidel kladlo jakékoli požadavky (jako třeba předpis č. 48 u osobních automobilů), a s ohledem na tu skutečnost, že vnitrostátní právo zakazuje montáge zařízení k osvětlování a světelné signalisaci jiných, než předepsaných pro příslušný druh a kategorii vozidla, pouze na motorových vozidlech, výbavy jízdního kola dotýká se zásada legální licence – co není expressis verbis platným právem zakázáno, je povoleno.
Platné právo, na to minimum zařízení k osvětlování a světelné signalisaci, kterými má být jízdní kolo vybaveno (pouze za jízdy, a pouze za snížené viditelnosti, pomineme-li tedy zařízení s vratným odrazem), neklade nějaké technické požadavky, respektive ty, které klade, tak jsou irrelevantní, a ty, které by klásti mělo, jež by relevnatními i mohly být, neklade. Proto nelze ani vyžadovat schválení směrových svítilen, které, případně, budou na jízdním kole použity.
Takže ano, namontovat na kolo směrové svítilny lze.
Druhá rovina je, kdy lze, na jízdním kole, směrové svítilny použít v provozu na pozemních komunikacích.
Aby řidič jízdního kola splnil povinnost dát znamení o změně směru jízdy směrovými světly, tak směrová světla musí mít, nejsou-li schválena a předepsaným způsobem umístěna a zapojena, minimálně vlastnosti obvyklé.
Měly by být, proto, použity dopředu směrové svítilny schválené jako směrové svítilny dopředu, dozadu schválené jako dozadu, a zboku jako boční. Musí svítit přerušovaným světlem v barvě autožluti, a světlem přerušovaným v předepsaném rozsahu frekvence. Vpředu je potřeba zajistit jejich buďto odstup od světlometu(ů), nebo dostatečný výkon, aby byly opravdu viditelné, a vpředu i vzadu obvyklý minimální rozestup, obdobně jako u motocyklu podle předpisu č. 53.
V podstatě, z technického hlediska, je to i nejjednodušší řešení, koupit dva páry moto směrových svítilen, pokud nemají přerušovač v sobě, tak ještě přerušovač, spínač na řídítka a 12V akumulátor pro zdroj (stačí jednotky ampérhodin kapacity). A držáky k tomu, a následná montáge na jízdním kole nepředstavuje neřešitelný problém.
Budou-li splněny výše popsané podmínky, v České republice je naprosto legální takové směrové svítilny na jízdním kole používat, aniž by jeho řidič dával znamení o změně směru jízdy upažením.
Druhá rovina věci je, je-li to vhodné a rozumné. Ano, pokud cyklista bude mít normální moto směrové svítilny, zapne je ve chvíli, kdy by začal dávat znamení rukou a dále se bude chovat naprosto stejně, jako by ty směrové svítilny neměl, tj. přesto dá znamení i rukou, podívá se etc., žádný problém. Silně o tom ale pochybuju.
Obecný problém neřidičů je tunelové vidění, to je problém i saisonních řidičů, řidičů začátečníků, řidičů dementních atp. Vidí „svoje“, chovají se, jako by kolem nich nikdo a nic nebylo (a vlastně si, nevědomě, pasivně agresivně vynucují větší míru péče).
Auto má brzdové svítilny, které změnou intensity signalisují užití nějaké brzdy, má směrové svítilny, a má výstražný signál (tj. všecky směrové svítilny blikají současně). Některé automobily a motocykly mají signál nouzového brzdění. U motorových vozidel předpokládám, že podle toho, jaké světlo se bude rozsvěcovat a zhasínat, mi bude řidič něco signalisovat (vědomě, nebo automaticky).
U jízdního kola nic takového neočekávám, pominu-li světlomet(y) vepředu, kterými si cyklista svíti, aby viděl na cestu, tak všecka ostatní světla obvykle slouží k tomu, aby na sebe upoutal pozornost, aby (případně) mi umožnil odhadnout jeho rychlost, vzdálenost, rozměry, ale nic víc. Jakoukoli změnu v chování, v lepším případě, ukáže ručně, v horším případě (ale spíše více obvyklém) jí musím vypozorovat z jeho chování (neznalost, tunelové vidění, ignorance, alkohol, fet …). A je jedno, jestli to vzadu bliká červeně, zeleně, modře, růžově nebo jakkoli jinak, jestli to bliká pomalu, rychle, stereo, mono. Nikdo neočekává, že bude kolo dávat znamení o změně směru jízdy jinak, než hnátou. Tečka. Pak je otázka času, než se něco stane. A, myslím, že při střetu s Tatrou je právní rovina věci skutečně notně poddružná.
0
před 958 dny
|
0 Nominace Nahlásit |