--
Slyšela jsem i četla názory učitelů i rodičů. Vyjádření se různí, je třeba si uvědomit, že v každém povolání jsou doktoři Sovové i Cvachové.
Obrázek
https://pixabay.com/photos/laptop-woman-education-study-young-3087585/
Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? vagra, johana 56, Drap, paul1, orwell, Kepler, dust8, independent, aliendrone před 1650 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nelze paušalizovat, stejně tak hodnocení rodičů bude diametrálně
odlišné. Někteří kantoři si zvýšili svůj kredit nejen u rodičů, ale
i u dětí. Je to vše o individualitách a o různých přístupech
jedinců. Překvapilo mne třeba u vnučky, že z učitele se stal během
internetové výuky oblíbenec ač vyučuje neoblíbenou matematiku. Stejně tak
je to rozdílné u všech dětí, pokud jsem tedy mohl sledovat. Někteří
měli opravdu snahu něco se naučit, jiní zase jen to nějak odbýt.
Myslím, že po určitém čase i prestiž učitelů se vrátí na úroveň
před pandemií.. Došel jsem k zajímavému zjištění, že nejvíce
kritizují a odsuzují učitele ti rodiče, kteří si s dětmi ani
v běžných věcech neví rady a jejich vyspělost neumožňuje objasnit
dětem učivo z páté třídy. Ono to zřejmě+ pramení i z přístupu
společnosti. Poslední dobou se opět dost často školství, maturity,
učitelé skloňovalo i v médiích. Po té co jsem slyšel i vyjádření
bývalého prezidentského kandidáta pana Drahoše, jsem dospěl k závěru,
že každý do má díru do zadku, /určitě mě prominete tento výraz/ ví
nejlépe jak učit, jak vést celé školství a podobně.
Za mne osobně neni učitelům co závidět a zasloužili by si respekt a
větší úctu, i když i mezi nimi je samozřejmě řada vyjimek.
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že to je dost individuální a určitě to taky záleží na tom, jak zodpovědně rodiče výuku prováděli. Pro některé to je jen nepříjemná záležitost a výuku odfláknou. Takový rodič zřejmě nebude mít ani valné mínění o učitelích.
0 Nominace Nahlásit |
Na škole našich dětí k příliš sofistikovaným snahám o distanční výuku bohužel nedocházelo, učitelé neprojevili zájem o použití telekonferenčního softwaru (Google Meet, Zoom, a jim podobných, co se aktivně nasazovaly ve firmách) a které by umožnily pokračovat ve výuce téměř bez omezení a vlastně jenom občas zadávali domácí úkoly mailem ve stylu „Sešit X, strany 30–40. Děkuji a nazdar.“ což pak namátkově kontrolovali. Nevšiml jsem si tedy žádného pokroku v chápání a praxi distančního vzdělávání. Smůla, zřejmě není škola jako škola.
Slyšel jsem X krát argumentaci, že ne všechny rodiny mají počítač, internet, webkameru a podobně hloupé výmluvy, ale pravdou je, že výuka mohla takto bez omezení pokračovat pro studenty, jejichž rodiče nejsou naprosto neschopní tyto téměř už samozřejmosti dětem zajistit. 🙂
Upravil/a: Vojta24
0 Nominace Nahlásit |
Spíš bych řekl, že lidé, obzvlášť rodiče, teď budou mnohem víc
zaujatí vůči učitelům. Proč? Protože školy, ale hlavně ZŠ zahlcovaly
žáky a tím i jejich rodiče spoustu zbytečnostma a hloupostma. Ve škole
jeden učitel učí kolik – jeden, dva předměty jednu třídu, buď každý
den nebo někreří jen jednou dvakrát týdně. Teď se ale práce všech
učitelů spojila do jedné osoby, jednoho učitele, který je musí všechny
nahradit – k jednomu z rodičů, který musí na své ratolesti dohlížet.
Plaga a jiní doporučovali, aby školy žáky nezahlcovaly, nedávaly psímeky
a zcela vypustili předměty jako tělocvik, výtvarku, pracovní
činost/výchovy, rodinou výchovu, hudební výchovu a jim podobné. Přesto
vím od známých, že i právě z těchto předmětů jim chodily
několikrát týdně úkoly, vlastně i denně, protože jeden předmět
v jeden den, čas na zhotovení často ještě v ten den. Úkoly ve smyslu ať
namalují to a to, vyfotí to a pošlou učitelovi. Nebo různé prezentace a
referáty do takových předmětů, kde ani referáty nemají co cělat – do
tělocviku, do pracovní výchovy,..
A to vše ještě obnášelo ať si koupí a pořídí tamto a tamto,
samozřejmě na vlastní náklady.
A to jsou jen ty předměty, které se ani vyučovat neměly, pak jsou tu ty
důležitější předěměty, víc zaměřené na teorii, kde denně chodily
úkoly a každý den nějaká písemka/test do jednoho z nich, někdy
i několik denně. Lidi doma zavalení povinnostma. Pak ještě spousta
dalších povinností, které museli žáci a rodiče splňovat, žáci se
ještě v určitou dobu museli něčeho účastnit jako třeba online
vyučování.
Rodiče nejsou pedagogové, mají vlastní práci, a přiznejme si že spousta
věcí, které škola chce nebo jaké má požadavky jsou nesmyslnosti, které
vyvedou zklidu i toho nejmírnějšího člověka.
Dětem někdy chodily jen úkoly nebo hlada stran k naučení bez nějakého
lepšího vysvětlení učiva a tak je to museli doučit rodiče, rodiče,
kteří tohle viděli naposledy, když sami chodili do školy a vůbec si to
nepamatují jestli se to vůbec učili, rodiče, které tohle nebaví a často
to nechápou o nic víc než jejich děti a hlavně rodiče, kteří taky
denně pracují. Otec i matka žáka mohou být půl dne v práci, pak se
vrátí a mají dětem pomáhat se všema povinnostma do školy, což je práce
několika učitelů – klidně i deseti a v delším časovém rozmezí a
v mnohonásobně jednodušších podmínkách. Tohle je práce učitelů, ne
rodičů – ti mají svoji práci, svoje povinnosti. A taky jen jedny nervy.
S dětmi jsou krom práce celý den, ještě se o ně starají, perou, vaří,
jezdí nakupovat a vše spojené s domácností.
Já děti nemám, ale známí co je mají byli a vlastně pořád jsou
znechuceni a pobouřeni na max. výši, někteří z nich dokonce do školy
psali a vysvětlovali jim, že něco takového co učitelé chtějí jako
i úkoly do výtvarné výchovy dělat prostě nebudou.
Kamarádka si mi velmi často stěžovala, že v té školy musí být na
hlavu, tolik věcí co po ni i její dceři chtějí a často tomu vůbec
nerozuměla. Učitelka čj jejího syna jí dokonce volala s tím, že syn
neplní své povinnosti, chovala se velmi arogantně a jeěště po ní chtěla
vysvělení. Chyběl mu prosím jeden úkol, se kterým si nevěděl rady.
Ostatní desítky úkollů a písemek měl hotové.
Jeden známý na tom byl podobně, on sám dělá v práci dvanáctky,
manžělka má každý den osmičky a střídá se jí raní s odpolední.
A těch úkolů, které jim škola posílala každý den! Prý se kvůli tomu
i několikrát pohádali. Ale nakonec rezignovali a shodli se, že je to vina
školy a učitelů a nechali to být, ať to dopadne jak chce. Protože škola
to neskutečně brala vážně s těmi úkoly a aktivitou žáka. To bylo
pořád: „Oni si v té škole snad myslí, že my celý den neděláme nic
jiného než, že se neustále věnujeme dětem a jejich přípravě do školy.
A ještě v tom sami mají chaos, mladému občas příjde pozvánka do online
vyučování z jednoho předmětu a test do jiného předmětu, obojí ve
stejnou dobu a samozřejmě obojí musí mít splněno. Kdyby se ti učitelé,
alespoň domluvili…”
A takových poznámek měl několik.
A myslím si, že je celkem i rozdíl, když si dítě odsedí jednu vyučovací hodiinu a poslechne si, co učitel vykládá, popřípadě si udělá pár poznámek do sešitu, než když teď po něm ten učitel chce ať si udělá z té jedné vyučovací hodiny zápisky sám, A´t se to sám naučí a pochopí to – samozřejmě s pomocí rodičů – a ještě dostane nějaké úkoly, testy. Často prý několik vyučovacich hodin spojených do jednoho učvia, které mu učitel zašle, takže spousta stran k zapsání a naučení. Připočítejme kolik taových předmětů je včetně těch zbytečných a úkolů, které chodily den co den dokonce i o víkendech. Všechno takto ztížené a nejen v tomoto. Chápu, že na něco takového nikdo nebyl připravený, ale co vím, tak učitelé připadali zmatení, sami nevěděli co, dělat, tak zmatkovali, ukládali na žáka nemožné požadavky a ještě to brali neskutečně vážně.
Učitelé jsou nějací chudáčci? Předně, vybrali si tohle povolání
sami – pokud měli na výběr a nesehnali si jinou práci ”nazvdory”
jejich titulům a nic jiného by jim tak nezbylo. Když já byl ještě na SŠ,
tak jsme tam my – jakože studenti – pravidelně dělali službu na
recepci, což obnášelo několik povinností. Ale hlavně jsem viděli
i týdenní rozpis učitelů, ve kterou dobu co učí. No panečku, to je na
pohodu práce, dvě UČEBNÍ hodiny si odučiil pak dvě hodiny volna, pak zase
hodina, pak volna a poslední hodina a měli padla. A to byl ještě ten
těžší den. Někteří učitelé, některé dny učili třeba jen dvě hodiny
denně. Pravda někteří učitelé učili některý den třeba i 6 h vkuse,
ale rozhodně ne každý den. A 6 hod denně není žádná tvrdá práce.
Samozřejmě učitel bude tvrdit opak, jak je to těžká práce, jak je jim
křivděno, jak mají nízké platy a jací jsou to chudáčci.
Nemluvě o jejich proplacených prázdninách. A učitel vám na to ještě
opáčí: „My z letních prázdnin máme volný jen jeden měsíc. V srpnu
už musíme chodti do školy a připravovat se na následující školní
měsíc.” To je jim červenec, všechny ostatní prázdniny, víkendy,
ředitelská volna a volna, která sis ami berou kvůli nemoci atd. málo? A tu
jejich přípravu do školy jsem měl taky možnost vidět. Samozřejě
záleží na předmětu, který učitel vyučuje, ale není to žádná věda
ani složitosti. Jedou podle osnov a někteří ani žádné větší přípravy
nedělají. Stačí jim učebnice podle které jedou. Výše zmíněný známý
navíc ještě říká: „Kdyby je v té škole alespoň něco naučili,
mladý je blbý jak pučtok.”
Procházel jsem si i názory různých rodičů na internetu,
v komentářích pod článkama, které nějak souvisely s domácím učením
a snad všechny komentáře negativní, všichni tvrdili jak je to na hlavu a
samé spílání na školu. Na druhou stranu tam ale sem tam byly i komentáře
učitelů a někteří tvrdili, že to není jejich vinna, že mají své osvnoy
a že to tak chce po nich škola. Ale sami s tím třeba někteří
nesouhlasili.
Rodiče spíš došli k názoru, že učitelé mají na pohodu práci ale jsou
to bl*ci.
Já to netvrdím ani nezevšeobecňuji, ale nemyslím si, že školy postupovaly
během korona krize chytře.
_________
Upravil/a: Zvidatel
0 Nominace Nahlásit |
Hodně zajímavá otázka, ale protože je zcela mimo můj standardní rozhled, můžu jen tipovat.
Navzdory tomu si myslím, že tento způsob výuky se stane postupem času běžným. Vše je o ekonomice a školy jsou moc drahé na provoz jednak, druhak Covid je pouze první vlaštovka a našly by se i další důvody proč opustit stávající model (kupříkladu šikana apod.). To je ale hudba vzdálené budoucnosti.
Zajímavé mi přijdou „vývody“ Zvidatele, krásně demonstrují posun v myšlení lidí. Venkoncem i já považuji školu za samozřejmost, jenže ono to tak NENÍ. Byly doby, kdy rodiče dřeli jako koně, dokonce se zadlužovali a to vše „jen proto“, aby se jejich dětem dostalo co nejlepšího vzdělání (a tedy i lepší možnosti se v životě uplatnit, jinak je v životě čekala jen „bída a hlad“). Jakkoliv to dnes mnozí berou podobně jako Zvidatel, tak škola tu není od toho, aby zastupovala zájmy rodičů, popřípadě jejich dětí a cokoliv za ně dělala.
Haranti jsou potomci RODIĆŮ, nikoliv škol/školství. A tudíž rodiče by měli mít zájem a starost na jejich co nejlepším prospěchu i výchově. Dokonce si dovolím tvrdit, že je to PRIMÁRNÍ úloha v životě rodiče a snaha tuto úlohu hodit na krk „někomu jinému“ (škole) je flagrantní ukázkou degenerace systému i společnosti jako celku. Škola (učitelé) plní PODPŮRNOU (ve výchově) a ODBORNOU úlohu (při vzdělávání). Jenže fakt, že rodiče by měli mít primární roli již nějak „zanikl mezi řádky“ zparchantělého systému, kde se provádí nepřirozené kraviny jako „inkluze“, kde nezodpovědní a neschopní rodičové jsou štědře zahrnováni sociálními dávkami, zatímco těm zodpovědným a svědomitým se nedostane ničeho a nejen to, ještě to svinstvo platí z daní. Nepřekvapuje mne Zvidatelův „názor“, ten jen dokazuje, jak hluboce jsme „v prdeli“ a troufám si tvrdit, že BUDE HŮŘ. To jsem se už ale dostal někam jinam, mimo rámec otázky.
I když učitel není řazen mezi nejprestižnější povolání, stále si u mne drží nimbus úctyhodnosti (snad ještě spolu s hasiči/záchranáři). A to navzdory tomu, že (podle mne) je mezi nimi mnohem více „Cvachů“, než „Sovů“. Každopádně fízlové, soudci, lékaři a spol., které se k nim ze zvyku také řadí mezi úctyhodná povolání ROZHODNĚ nepatří. ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
Pochybuji. Spíše jsem slyšel ohlasy, že učitelé výuku on-line nezvládli.
0 Nominace Nahlásit |
Já si myslím, že dočasně pomohla, alespoň u některých rodičů. Ale
souhlasím s Drapem, že se to asi postupně vrátí do předpandemického
stavu 🙂
Když člověk čte příspěvky Vojty a Zvídatele zde a dalších lidí
v různých diskuzích (třeba na Novinkách a pod.), tak zírám, kolik zde
máme „Komenských“ a odborníků na školství. Lze jen litovat, že se
tito borci vyskytují jako na potvoru všude jinde, jen ne ve školství.
Člověk se diví, proč uchazeči o místo učitele nestojí fronty před
školami. No přece je to flek k pohledání! Kávička, klídek a tabáček,
samé volno, peněz jako šlupek. Vždyť se tam pořád přidává, ne?
Pracovní doba kolem 24h týdně – tedy podle rozvrhu. Práce? A jaká?
Hodina tam má 45 minut! Zde vidíte tu inteligenci učitelů. Jo, a učí
kraviny! No, učí… Kdo ví jestli, když jsou děti čím dál blbější.
Možná, že se ve třídě i sem tam vyspí, jako kníže v Parlamentu. No
neber to! A tyhle štiky, které by to mohly pozvednout ze srabu a ukázat
všem neschopným kantorům, jak se to má dělat, tak raději chodí do fabrik
či jinam hákovat minimálně 8 h denně. Divné, co? Když jsem se
prokousával textem Zvídatele, místy se mi vtíralo do mysli jisté rčení
o Hurvínkovi a válce. Jelikož jsem na toto téma zde už několikrát psal,
nechce se mi „nosit dříví do lesa“. Jen bych podotkl, že koronovirová
situace je první svého druhu v moderních dějinách (dá-li se to tak
říci) a pochopitelně při ní dochází k různým nedopatřením, jak už
to při improvizacích bývá. Doufám, že získané poznatky prospějí jak
učitelům, tak i rodičům a povedou v budoucnosti k jejich intenzivnější
spolupráci i vzájemnému respektu, nikoliv k prohloubení negativních
vztahů mezi nimi. Alespoň bych si to přál.
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, paul1, aliendrone
před 1649 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Bod číslo 1: A paní učitelka, která má ve třídě 30 žáků, jim musí vařit, prát, uklízet a podobně?
Podle mého názoru v dnešní době není učitelské povolání náročné.
0 Nominace Nahlásit |
Já nwm, ale nedovedu si představit ani ve snu, že bych byl kantor v této situaci > https://www.youtube.com/watch?v=WdViMpm19YI&feature=youtu.be&t=34 ! V tu ránu vražda na krku! ;) :D :D
No, ani to není moc přehnané. Jó ve škole, tam zažiješ věcí… A co
se všechno nedovíš! Např. Ohmův zákon: „Voltmetr ponořený do kapaliny
je nadlehčován silou…“ A že tě student pošle před celou třídou do
(_!_) s takovou grácií, že nedovřeš čelisti, není až tak zcela
výjimečné. Neděje se to ale pořád a všude. Dokonce se se mezi nimi najdou
i slušňáci, kteří ti otevřou dveře, když nějakého spratka vynášíš
v zubech:-)
Proto, když čtu moudra o školství, která někde trousí lidé, kteří
nikdy neodučili ani hodinu za katedrou u takových exotů, vyprovokuje mě to
občas k útoku. Tito optimisté žijí v domnění, že při vstupu do
třídy je čeká nějakých 30 slušně vychovaných a chápavých dětí
lačnících po vědění. Na to lze říct jen: „Slezte z toho lustru,
Donalde!“
“Děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované
bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně
nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné. Učitelství jest
těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící
sílu z organismu. Vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky
i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a
sešlý.“
Napsal v r. 1892 básník, spisovatel a učitel Otokar Březina.
Děkuji za odpovědi. Dávám body jako poděkování za reakci. Názor je názor, i když se všemi nesouhlasi. Jdeo u uživatele Zvidatel, Vojta 24, ElonMusk jejich názory jsou subjektivistické.
Myslím si, že kvalitnl učitel si prestiž udrží, ale horší je to
s prestiží školství jako celku, třeba vlivem inkluze, zrušením
seciálních a zvláštních škol.
Tím, že se zavřely školy to vypadalo, že by se distanční výuku něco
posune dál. Jenže to bylo nějak příliš rychlé, ne všichni rodiče
pochopili, že učitel není nepřítel, do něho se strefují.
Všichni chodili do školy, všichni vědí, že je snadné stát před žáky,
kteří dávají najevo, že je učitel obtěžuje atd. Proč jsou učitelé
středem útoku , nemají možnost se bránit? Proč na ně rodiče )útočí na
sociálních sítích a často je pojmenovávají jako hospodářská
zvířata.
Třicet žáků ve třídě, každé je jiné, není možné k nim přistupoval
individulně, nemůže dát najevo,že má i jiné problémy, ale musí
neposlušné žáčky udržet na uzdě
Opět se potvrdilo, že děti nejsou zvyklé pracovat samostatně, jsou ve
škole nepozorné, nepřemýšlejí, ale obrátí se na net, aby jim úkoly
vypracovali. Jejich rodičům na tom nezáleží, že děti nemají zájem.
Jiný přístup. Rodiče se dětem věnovali, možná někdy pomohli, jindy
kontrolovali. Tak to dělala moje sousedka, kontrolovala jsem její dceří ze
ZŠ úkoly z CLJ. Musím říct, že zadané úkoly zvládla dívka sama.
Někdy snaha učitelů komunikovat s žáky přes video, skončila výsměchem
, zesměšňováním na netu, takže šlo o jakousi kyberšikanu. Slyšela jsem
v ČRo vypravovat jednoho učitele. Nezájem rodičů o to, jak se jejich
děti chovají na netu a ignorují úkoly>
Byla to mimořádné situace, ale domnívám se, že je problém ve výchově.
Ta spočívá na rodičích, ookud rodiče s učiteli nespolupracují, co
s tím? Druhá skutečnost, chtějí rodiče, aby děti něco uměly, nebo
měly jen hezké známky?
Chyba není vždy ve všech učitelích. Ne všichni berou učitelství jako
své poslání, ale často mají také svázané ruce různými
nařízeními.
Rodiče, kteří suplovali učitelé, museli doma, při dvou – tří dětech nejen učit, ale zároveň se starat o rodinu. Vařit, prát, uklízet, nakupovat… A ty si myslíš, že učitel, který má ve třídě na 30 dětí bude při výuce dělat veškeré domácí práce? Máš to krásně vytržené z kontextu.
A zapoměnl jsem zmínit, že ty různé nesmyslnosti byly pro koho –
třeba pro čtvrťáky, páťáky. Ať udělají třeba ten referát nebo
prezentaci so Vv, Hv, dokonce do tělocviku. A s tím samozřejmě musí
”pomoci” rodiče. Tzn. že to udělali oni za něj, protože jejich děti
tohle kolikrát ani neumí nebo nevědí co s tím – jako nějaké devíti,
desetileté dítě. Můj ty bože, přehnané požadavky, jak jsem říkal.
A online testy taky nechápu, když je velmi často žáci dělali
s rodičema. Úkoly taky známované a ty často dělali rodiče sami.
Zvidatel,
i když ve všem s vámi nesouhlasím, v něčem máte pravdu, ale vše to vyplývá z toho, že když dva dělají totéž, není to totéž.