Doplňuji:
Kerberus tak to je ono :
Helow botičky do špičky ( zpívalo se kozičky do špičky), Brusel každý
tam musel atd.
Jenom by mě zajímalo jak se ta písnička opravdu jmenovala.
Ta stavba, ano atomium, myslím že je tam do dnes.
A ta Laterna magika to byl docela velký úspěch ČSR, téměř jsem na ni
zapoměl.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? Kerberus, hanulka11, Bičiště, tom004, anonym před 4952 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Vzpomínám si na „odrhovačku“ Expo 58 Brusel, kdekdo tam musel…
Symbolem této výstavy bylo Atomium, asi 100 m vysoký model atomu. Známá
byla tzv. bruselská restaurace, která se pak přestěhovala do Prahy.
Dál si uvědomuji, že nás reprezentovala Laterna Magika, mulimediální
divadlo – některá jména mám v paměti – Alfréd Radok, Miloš Forman,
Kádar, Klos, Mahler, Šlitr…
Dávno již tomu, dávno …
0 Nominace Nahlásit |
byla to určitě zpívající fontána
Přesto byl Brusel pro nás 1958 významným mezníkem. Symbolicky vrátil naši zem do Evropy, prokázal, že – navzdory zoufalým podmínkám a totální izolaci – máme schopné a nápadité lidi, výtvarníky, architekty a designéry, ale také manažery, techniky a řemeslníky. Dostali příležitost a vypjali se k heroickým výkonům. Pochopili, že nemohou konkurovat západním zemím kvalitou výrobků a moderními technologiemi, a tak vsadili na originální instalaci, která propojila různé disciplíny, pracovala se světlem i zvukem, dala vyniknout výtvarné složce a vše zkombinovala s historickými artefakty. Vše bylo aranžováno v architektonicky efektním prostoru s prosklenými stěnami a mozaikovou dekorací plných fasád, obklopeném kultivovanou zahradou s fontánami a dynamicky tvarovaným restauračním objektem, vyneseným nad terén štíhlými ocelovými sloupy. Tedy ne jen klasická přehlídka výrobků v efektním obalu, ale komplexní dílo, které působí na všechny smysly a fascinuje návštěvníka na každém kroku
Architekti František Cubr, Josef Hrubý a Zdeněk Pokorný navrhují
výstavní pavilon sice s ocelovou kostrou a skleněnými zavěšenými
fasádami, ale ještě v poněkud těžkopádné figuře poukazující
k netrénovanosti v práci s moderní estetikou. Avšak oblé, transparentní
a ve vzduchu se vznášející těleso restauračního pavilonu situované
v zahradně upraveném nádvoří je návrhem v českém prostředí
převratným a iniciujícím další směřování naší architektury. Dobově
charakteristická je však skutečnost, že „strana a vláda“ nejdříve
plánovala architekty pavilony postihnout. Jak opět vzpomíná o deset let
později na stránkách Architektury ČSR Jaroslav Pokorný, „jen Zlatá
hvězda udělená (rozuměj československému pavilonu) jako největší
mezinárodní ocenění, zabránila ostré finanční kontrole připravované
našimi úřady jako jakési domácí uznání, v té době dosti
obvyklé.“
Ale i po úspěchu československého pavilonu na EXPO 58 nebylo prosazení
změn na domácí půdě jednoduché. I na konci 50. let jen málo architektů
našlo odvahu propagovat západní kulturu a první větší projekty
v moderním duchu, vysokoškolské areály ČVUT v Praze – Dejvicích od
funkcionalistických architektů Františka Čermáka a Gustava Paula a Vysoké
školy zemědělské v Praze – Suchdole od Jana Čejky se dočkaly
dokončení až ve druhé půli 60. let. A tak místem, kudy k nám opět
vstoupila moderní architektura, bylo podobně jako po vzniku První republiky
Brno. Bylo to také v posledních padesáti letech naposledy, kdy toto bývalé
hlavní zemské město, které v roce 1949 díky politickým, správním
i hospodářským změnám zcela ztratilo své historické i hospodářsky
nezávislé postavení, dostalo v centrálně řízeném státě příležitost
k významnějšímu stavebnímu podniku. Důvodem byla opět mezinárodní
výstava, totiž založení mezinárodních Brněnských vzorkových veletrhů
na zdejším prvorepublikovém výstavišti v roce 1959, pro které musel být
postaven nový výstavní pavilon a administrativní budova. Zatímco na
pavilonu Z, pod nímž je podepsaná celá řada architektů bez jasné
autorské hierarchie (z nichž je třeba upozornit na opomíjeného Milana
Steinhausera s řadou následujících výborných realizací), je
nejpůsobivější jeho prostorový koncept a ocelová konstrukce zastřešení
známého konstruktéra Ferdinanda Lederera, administrativní budova Miroslava
Spurného z let 1958 – 1959 je naší první domácí velkou důsledně
moderní stavbou 50. let, navíc navazující na estetiku Bruselu. V blízkém
pisáreckém parku je navíc doprovázel pavilon Anthropos navržený pro
expozici Moravského muzea Evženem Šteflíčkem (1958 – 1962), který je
první českou brutalistní realizací.
Zdroj: http://www.prostor-ad.cz/roc2010/prehled.htm
0 Nominace Nahlásit |
annas | 5913 | |
Drap | 4615 | |
led | 2999 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1647 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1305 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |