Je to hlavně otázka důstojnosti.
Spousta otroků se měla mnohem líp, než chudina (bezdomovci, ale i třeba
nižší chudé třídy). Otroka si mohl dovolit jen málokdo (ceny byly
různé – doba, lokalita, typ otroka), ale i ten nejlevnější otrok byl
docela drahý. V Římě stál otrok asi jako příjmy za dva roky (nižší
vrstvy, dělníci atd). Kdo si ho mohl dovolit, staral se o něj. Drtivá
většina otroků byli zkrátka jako dnes zaměstnanci (jako když má někdo
sluhy), akorát nedostávali plat (i když ani to v pár případech není
pravda), měli jídlo, ošacení, bydlení atd. Většinou konali obyčejnou
dělnickou práci – v domě nebo venku, třeba na poli nebo byli součástí
podnikání pána. Taky pomocníci, správci, rádci, písaři, kuchaři,
nosiči, chůvy, učitelé (nejen pro děti) a podobně. Mohli mít i své
vlastní postavení v hierarchii domácnosti.
Někteří otroci mohli mít svůj majetek, své příjmy a mohli se vyplatit
z otroctví. Někteří vstupovali (dočasně) do otroctví, aby se třeba
zbavili dluhů (někdy neměli na vybranou, jindy do toho šli dobrovolně,
protože to byl snazší způsob, jak splácet peníze). Takový otrok pak
nemohl být prodán, nesmělo s ním být určitým způsobem nakládáno, měl
jistá práva.
Taky záleží na době a místě, ale málokdy byl otrok brán jako majetek. Často se to bralo jako osoba s omezenými právy, nejnižší vrstva a podobně (pořád ale jako člověk a nikoli věc… Bavíme se o starověku, ne o středověkém, koloniálním a americkém otrokářství). Něco jiného byl otrok v Egyptě, Mezopotámii, Řecku, Římě, Perisi a něco jiného taky treba v Číně, Kočosonu/Činu (Koreji), atd. Zhlediska práva a významu.
Takze spousta otroků se situačně a ekonomický mohla mít mnohem líp,
než třeba chudina, ale i nižší třídy. Proto otázka důstojnosti: ten
člověk se mhol mít dobře, měl jídlo, docela pohodlí, s pánem a rodinou
mohli být přátele (absolutně nic nezvyklého), často se na ně přenesla
část luxusu pána (=majetný člověk) – jakože toho taky mohli požicat,
takže jde o to, že on jako otrok byl brán jako „méně“ člověk –
jako méně hodnotný (alespoň de iure). Je to tedy hodně o tom, jak si to
sám bral. Spousta otroků byla otoky po celý život (i od narození), byli
u jedné bohaté rodiny (nemluvě o tom, že spousta otroků v domácnosti
byli často příbuzní nebo partneři), měli přátely mezi jinými otroky,
ale i mezi pány, žili tam, jedli, pracovali. Dostávali vše potřebné
k životu a většina nedržela otroky v nuzných podmínkách ani
nedostávali minimum a taky ani nebyli nějak odlišováni (jakože jim
nebývalo dáváno najevo, že jsou vyloženě něco míň, podřadní). Ti, co
se dostali do otroctví (válečná kořist), si zpravidla zvykli. Rozuměj, že
se taky nemuseli zas tak o plno věcí starat – většinu obstarával pán
nebo otrok-správce, pokud to byla jeho práce – akorát dělali povinně
nějakou práci (normálně únosnou a podle jistě klasifikace/vzdělanosti
otroka). A to za lepších podmínek, než nižší třídy a chudina. Takže
většina otroků žila docela slušně, nebyli týrání a rozhodně to nebylo
tak, že jejich život neměl žádnou hodnotu (jak to často prezentují
filmy).
Otrok tedy sice mohl být šťastný, ale nikoli vyloženě spokojený
(smířený) se stavem v jakém byl, protože to byla otázka cti,
důstojnosti, atd atd. Akorát, že i tohle nemuselo pro spoustu z nich
platit, protože de iure to bylo víceméně nedůstojné, de facto pro spoustu
z nich ale ani ne (protože to tak nepociťovali, nebylo s nimi zacházeno
jako s podřadnými) a zkrátka ani nemuseli sebe vnímat jako otroka. Prostě
tam byli, byli součásti domovů a jejich funkcí. Vedli ale docela normální
život a ne jiný, než mnozí „svobodní“.
Samozřejmě ti DNES každý řekne, že by chtěli všichni otroci ve
starověku svobodu (domněnka), ale realita by ve skutečnosti byla jiná.
Spousta byla se svou situací spokojená a dokonce byli i vděční za to, co
měli (beze srandy).
Zápisků o postavení otroků, zacházení s nimi, jejich vztahů
s ostatními (hlavně pány), je dost od soudobých autorů (a jiných
záznamů). Otrok zkrátka nerovnal se automaticky (ani běžně) jako
člověk-majetek v bídném a nešťastném stavu, který každý celý den
přemýšlí o sladké svobodě, o útěku, o vzpouře. Tisíce let byli
normální a běžnou součástí ekonomiky, domácností a jejich chodu.
Pořád je to otroctví, odsouzeníhodné a podobně, ale odpověď na tvou
otázku je taková, že když byl ve starověku někdo otrok, neznamenalo to,
že měl špatný a nešťastný život. A tudíž ano, spousta otroků byla se
svým stavem spokojená (respektive nad tím kolikrát ani moc
nepřemýšleli).
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Člověk se závislou poruchou, v určitém stádiu, v kterém dosáhne míra jeho nesamostatnosti potřebného typového množství, by byl za postavení otroka / nevolníka vděčný.
Ale historie je věda faktografická:
S prameny o čemkoli ve starověku je to velice složité. My máme různé písemné prameny, jejichž authenticita a originalita je ale vždy nějak sporná, stojí třeba na uhlíkové analyse, nebo máme nejstarší opis až z 8. století (Zápisky o válce galské), no a těch archeologických pramenů až tak není na to, aby o závěrech, které předkládá officiální historiografie, šlo konstatovat, že jde o objektivní materiální pravdu.
Já bych zde, samozřejmě, mohl exaktně popsat, co je nám známo např. o životních podmínkách otroků římských. To Ti ale nedá odpověď na Tvou otázku, totiž, jaký byl jejich poměr k tomu.
Obecně povstání otroků byla spíše výjimečná, takže lze předpokládat, že jejich poměr k svému postavení byl mnohem smířlivější, než by se dnes zdálo. A stejně, jako byla velká diarchie mezi nevolníkem a nevolníkem, byla velká diarchie mezi otrokem a otrokem. Dá se říci, že v tak velké a rozvinuté otrokářské společnosti měli otroci, v podstatě, alternativní společenské rozvrstvení, jako svobodná společnost.
Lze na to usuzovat i z toho, jak se, obecně, na věci díval ranně novověký člověk. Hlavní rozdíl byl v tom, že naši předci byli více pragmatičtí, mnohem méně se pídili po tom, proč něco funguje a bohatě jim postačilo, že to funguje. Římská společnost stála na permanentní stagnaci, nikoli na permanentním rozvoji, jako je tomu dnes.
Musel bys se, spíše, ptát, nakolik jim jejich nesvobodný status byl přítěží, nakolik ho subjektivně vnímali jako křivdu, atp. Ptát se, jestli je to bavilo, je poněkud dětinské: člověk dělá spoustu věcí, které jej nebaví, ale dělá je, protože ví, že je to užitečné, a když ne vyložené nutné, vhodné.
Svoboda má také svou temnou stránku, a i dnes by spoustě lidí vyhovovalo spíše postavení blízké nevolníkovi, než svoboda. Proto, taky, jsou ve společnosti pořád ty tendence k totalitě.
0 Nominace Nahlásit |
Mnohí z odpovedajúcich idealizujú staroveké otroctvo. Nemožno
porovnávať staroveké, stredoveké, či novoveké a dnešné demokratické
otroctvo, pardón, dnes sú všetci „slobodní“. Rovnako ako spoločnosť aj
majetkové vzťahy a podrobenie človeka človekom sa vyvíjalo. Staroveké
otroctvo postupne prechádzalo do nevoľníctva, neskôr sa vplyvom „nového
myslenia“ menilo na „finančnú závislosť“.
V každej historickej dobe ľudia žili tak, ako bolo zvykom. Tak ako bolo
bežné, že víťaz získal všetko, aj majetok podrobeného, tak bolo bežné
aj myslenie ľudí o rozdelení na ľudí na kasty. Veľkú úlohu pri tom
zohralo aj náboženstvo, v ktorom človek bol zrnkom piesku v púšti,
kvapkou vody v mori a „cisár,kráľ,šľachtic“ bol Pánom nad životom
človeka v nižšom postavení a otrok nebol človek, ale vec, majetok. Môže
vec myslieť? Platí to aj dnes…
„V ľudových voľbách zvolený poslanec (tento "sluha ľudu“) je viac,
ako bežný človek (podľa praxe ano) a smie teda radový občan, zamestnanec
myslieť inak, ako on?" Baví vás byť Slaves slaves?
Spomenula som si na Pápeža Jana Pavla II. keď v rozhovore s novinármi v súvislosti s hnutím „Solidarita“ označil Poliakov ako „Slaves“. (pri ústnom prejave neberte do úvahy veľkosť prvého písmena). Okamžite nastali vášnivé a dlhé diskusie, ako to vlastne myslel „Slaves“… myslel Slaves (Slovania), alebo slaves (otroci)?" Zhodli sa len v tom že v oficiálnych správach toto sporné označenie vystrihlo.
Dnes sa len pýtam, rovnako ako by som sa pýtala aj dávnom staroveku,
„baví vás byť slaves?“(berte to ako ústnu formu otázky a pri ústnom
prejave neberte do úvahy veľkosť prvého písmena)
Ale súčasne pri mnohých tunajších príspevkoch sa často pýtam:
„vážený užívateľ, ste Slaves, alebo slaves?“. Podľa vašich
príspevkoch mnohí ste slaves. Baví vás to?
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
No, bavilo… Tehdy to bylo normální a otrok se mohl mít fakticky lépe
než chudý svobodný člověk. V některých dobách byli otroci i vysokými
státními úředníky nebo vojevůdci. A také otroctví mohlo být
rekurzivní – otrok mohl mít vlastní otroky.
Ostatně donedávna u nás povinná vojenská služba je také formou
otroctví.
0 Nominace Nahlásit |
Ano, otrok, když měl štěstí, si mohl paradoxně žít i lépe, respektive měl vyšší šanci přežít, dostal-li se třeba ke dvoru, domácí otroci atd.
Upravil/a: quentos
0 Nominace Nahlásit |
Tak dokázáno to není, ale pokud nějaký pán měl mladou ženu, najal si nějakého mladého otroka, který se paní líbil a pán nebýval často doma, tak takovému otroku se to určitě líbilo. Můj dědeček byl otrok a za celý život se nenadřel tak, jako já v CKD.
0 Nominace Nahlásit |
Ano. Například ve starověké izraelské kultuře byli otroci běžní.
Nebyli to nijak podřadní lidé. V podstatě plnili svůj závazek pánovi,
který je koupil za cenu (biblických 30 kousků stříbra). Otrok mohl být po
sedmi letech svobodný, pokud chtěl. Pokud se rozhodl u svého pána zůstat,
nechybělo mu vůbec nic tak, kako když sloužil svému pánovi.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4603 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |