Odpověděl/a – 13.červenec 19:37
Je to hlavně otázka důstojnosti.
Spousta otroků se měla mnohem líp, než chudina (bezdomovci, ale i třeba
nižší chudé třídy). Otroka si mohl dovolit jen málokdo (ceny byly
různé – doba, lokalita, typ otroka), ale i ten nejlevnější otrok byl
docela drahý. V Římě stál otrok asi jako příjmy za dva roky (nižší
vrstvy, dělníci atd). Kdo si ho mohl dovolit, staral se o něj. Drtivá
většina otroků byli zkrátka jako dnes zaměstnanci (jako když má někdo
sluhy), akorát nedostávali plat (i když ani to v pár případech není
pravda), měli jídlo, ošacení, bydlení atd. Většinou konali obyčejnou
dělnickou práci – v domě nebo venku, třeba na poli nebo byli součástí
podnikání pána. Taky pomocníci, správci, rádci, písaři, kuchaři,
nosiči, chůvy, učitelé (nejen pro děti) a podobně. Mohli mít i své
vlastní postavení v hierarchii domácnosti.
Někteří otroci mohli mít svůj majetek, své příjmy a mohli se vyplatit
z otroctví. Někteří vstupovali (dočasně) do otroctví, aby se třeba
zbavili dluhů (někdy neměli na vybranou, jindy do toho šli dobrovolně,
protože to byl snazší způsob, jak splácet peníze). Takový otrok pak
nemohl být prodán, nesmělo s ním být určitým způsobem nakládáno, měl
jistá práva.
Taky záleží na době a místě, ale málokdy byl otrok brán jako majetek. Často se to bralo jako osoba s omezenými právy, nejnižší vrstva a podobně (pořád ale jako člověk a nikoli věc… Bavíme se o starověku, ne o středověkém, koloniálním a americkém otrokářství). Něco jiného byl otrok v Egyptě, Mezopotámii, Řecku, Římě, Perisi a něco jiného taky treba v Číně, Kočosonu/Činu (Koreji), atd. Zhlediska práva a významu.
Takze spousta otroků se situačně a ekonomický mohla mít mnohem líp,
než třeba chudina, ale i nižší třídy. Proto otázka důstojnosti: ten
člověk se mhol mít dobře, měl jídlo, docela pohodlí, s pánem a rodinou
mohli být přátele (absolutně nic nezvyklého), často měli dokonce část
luxusu pána (=majetný člověk), takže je to jen o tom, že on jako otrok
byl brán jako „méně“ člověk – jako méně hodnotný (alespoň de
iure). Je to hodně o tom, jak si to sám bral. Spousta otroků byla otoky po
celý život (i od narození), byli u jedné bohaté rodiny, měli přátely
mezi jinými otroky, ale i mezi pány, žili tam, jedli, pracovali. Dostávali
vše potřebné k životu a většina nedržela otrpky v nuzných podmínkách
ani nedostávali minimum a taky ani nebyli nějak odlišováni (jakože jim
nebývalo dáváno najevo, že jsou vyloženě něco míň, podřadní). Tu, co
se dostali do otroctví (válečná kořist), si zpravidla zvykli. Rozuměj, že
se taky nemuseli zas tak o plno věcí starat – většinu obstarával pán
nebo otrok-správce, pokud to byla jeho práce – akorát dělali povinně
nějakou práci. A to za lepších podmínek, než nižší třídy a chudina.
Takže většina otroků žila docela slušně, nebyli týrání a rozhodně to
nebylo tak, že jejich život neměl žádnou hodnotu (jak to často prezentují
filmy).
Otrok tedy sice mohl být šťastný, ale nikoli vyloženě spokojený
(smířený) se stavem v jakém byl, protože to byla otázka cti,
důstojnosti, atd atd. Akorát, že i tohle nemuselo pro spoustu z nich
platit, protože de iure to bylo víceméně nedůstojné, de facto pro spoustu
z nich ale ani ne (protože to tak nepociťovali, nebylo s nimi zacházeno
jako s podřadnými) a zkrátka ani nemuseli sebe vnímat jako otroka. Prostě
tam byli, byli součásti domovů a jejich funkcí. Vedli ale docela normální
život a ne jiný, než mnozí „svobodní“.
Samozřejmě ti DNES každý řekne, že by chtěli všichni otroci ve
starověku svobodu (domněnka), ale realita by ve skutečnosti byla jiná.
Spousta byla se svou situací spokojená a dokonce byli i vděční za to, co
měli (beze srandy).
Zápisků o postavení otroků, zacházení s nimi, jejich vztahů
s ostatními (hlavně pány), je dost od soudobých autorů (a jiných
záznamů). Otrok zkrátka nerovnal se automaticky (ani běžně) jako
člověk-majetek v bídném a nešťastném stavu, který každý celý den
přemýšlí o sladké svobodě, o útěku, o vzpouře. Tisíce let byli
normální a běžnou součástí ekonomiky, domácností a jejich chodu.
Odpověděl/a – 13.červenec 19:44
Je to hlavně otázka důstojnosti.
Spousta otroků se měla mnohem líp, než chudina (bezdomovci, ale i třeba
nižší chudé třídy). Otroka si mohl dovolit jen málokdo (ceny byly
různé – doba, lokalita, typ otroka), ale i ten nejlevnější otrok byl
docela drahý. V Římě stál otrok asi jako příjmy za dva roky (nižší
vrstvy, dělníci atd). Kdo si ho mohl dovolit, staral se o něj. Drtivá
většina otroků byli zkrátka jako dnes zaměstnanci (jako když má někdo
sluhy), akorát nedostávali plat (i když ani to v pár případech není
pravda), měli jídlo, ošacení, bydlení atd. Většinou konali obyčejnou
dělnickou práci – v domě nebo venku, třeba na poli nebo byli součástí
podnikání pána. Taky pomocníci, správci, rádci, písaři, kuchaři,
nosiči, chůvy, učitelé (nejen pro děti) a podobně. Mohli mít i své
vlastní postavení v hierarchii domácnosti.
Někteří otroci mohli mít svůj majetek, své příjmy a mohli se vyplatit
z otroctví. Někteří vstupovali (dočasně) do otroctví, aby se třeba
zbavili dluhů (někdy neměli na vybranou, jindy do toho šli dobrovolně,
protože to byl snazší způsob, jak splácet peníze). Takový otrok pak
nemohl být prodán, nesmělo s ním být určitým způsobem nakládáno, měl
jistá práva.
Taky záleží na době a místě, ale málokdy byl otrok brán jako majetek. Často se to bralo jako osoba s omezenými právy, nejnižší vrstva a podobně (pořád ale jako člověk a nikoli věc… Bavíme se o starověku, ne o středověkém, koloniálním a americkém otrokářství). Něco jiného byl otrok v Egyptě, Mezopotámii, Řecku, Římě, Perisi a něco jiného taky treba v Číně, Kočosonu/Činu (Koreji), atd. Zhlediska práva a významu.
Takze spousta otroků se situačně a ekonomický mohla mít mnohem líp,
než třeba chudina, ale i nižší třídy. Proto otázka důstojnosti: ten
člověk se mhol mít dobře, měl jídlo, docela pohodlí, s pánem a rodinou
mohli být přátele (absolutně nic nezvyklého), často se na ně přenesla
část luxusu pána (=majetný člověk) – jakože toho taky mohli požicat,
takže jde o to, že on jako otrok byl brán jako „méně“ člověk –
jako méně hodnotný (alespoň de iure). Je to tedy hodně o tom, jak si to
sám bral. Spousta otroků byla otoky po celý život (i od narození), byli
u jedné bohaté rodiny (nemluvě o tom, že spousta otroků v domácnosti
byli často příbuzní nebo partneři), měli přátely mezi jinými otroky,
ale i mezi pány, žili tam, jedli, pracovali. Dostávali vše potřebné
k životu a většina nedržela otroky v nuzných podmínkách ani
nedostávali minimum a taky ani nebyli nějak odlišováni (jakože jim
nebývalo dáváno najevo, že jsou vyloženě něco míň, podřadní). Ti, co
se dostali do otroctví (válečná kořist), si zpravidla zvykli. Rozuměj, že
se taky nemuseli zas tak o plno věcí starat – většinu obstarával pán
nebo otrok-správce, pokud to byla jeho práce – akorát dělali povinně
nějakou práci (normálně únosnou a podle jistě klasifikace/vzdělanosti
otroka). A to za lepších podmínek, než nižší třídy a chudina. Takže
většina otroků žila docela slušně, nebyli týrání a rozhodně to nebylo
tak, že jejich život neměl žádnou hodnotu (jak to často prezentují
filmy).
Otrok tedy sice mohl být šťastný, ale nikoli vyloženě spokojený
(smířený) se stavem v jakém byl, protože to byla otázka cti,
důstojnosti, atd atd. Akorát, že i tohle nemuselo pro spoustu z nich
platit, protože de iure to bylo víceméně nedůstojné, de facto pro spoustu
z nich ale ani ne (protože to tak nepociťovali, nebylo s nimi zacházeno
jako s podřadnými) a zkrátka ani nemuseli sebe vnímat jako otroka. Prostě
tam byli, byli součásti domovů a jejich funkcí. Vedli ale docela normální
život a ne jiný, než mnozí „svobodní“.
Samozřejmě ti DNES každý řekne, že by chtěli všichni otroci ve
starověku svobodu (domněnka), ale realita by ve skutečnosti byla jiná.
Spousta byla se svou situací spokojená a dokonce byli i vděční za to, co
měli (beze srandy).
Zápisků o postavení otroků, zacházení s nimi, jejich vztahů
s ostatními (hlavně pány), je dost od soudobých autorů (a jiných
záznamů). Otrok zkrátka nerovnal se automaticky (ani běžně) jako
člověk-majetek v bídném a nešťastném stavu, který každý celý den
přemýšlí o sladké svobodě, o útěku, o vzpouře. Tisíce let byli
normální a běžnou součástí ekonomiky, domácností a jejich chodu.
Pořád je to otroctví, odsouzeníhodné a podobně, ale odpověď na tvou
otázku je taková, že když byl ve starověku někdo otrok, neznamenalo to,
že měl špatný a nešťastný život. A tudíž ano, spousta otroků byla se
svým stavem spokojená (respektive nad tím kolikrát ani moc
nepřemýšleli).