Odpověděl/a – 7.září 15:49
To přesně nikdo neví. Existuje však pouze u lidí a v civilizaci. Tzn.,
že to s tím asi souvisí. Vše ostatní nekde jinde (ve zvířecí říši
např.) jsou jen půdy. Zakládá se to tedy na zvířecí přirozenosti
(pohlavní přitažlivost), ale i té lidské (charakter) a taky na osobních
preferencích a představ jedince.
Kombinace sexuální přitažlivosti a jakéhosi zvláštního druhu osobního
zájmu, který nějak ohodnucuje toho našeho protějška. Jistá představa
o té druhé osobě (buď skutečná nebo i často klamná a
idealizovaná).
Upřednostňování jedné osoby díky jejím kvalitám (anebo jen
charakteristickým rysům. Nemusí se přímo jednat o kvality… Na tom
druhém můžeme obdivovat maličkost a dokonce i jeho/její nedostatky). Podle
Livingstona je láska směs připravenosti, chtíče a naděje, což v těle
nakonec uvolňuje i tu chemii (hormon lásky).
Pokud to vezmu z pohledu Maslowovy pyramidy, tak láska k někomu vzplane až
po uspokojení primárních potřeb k osobě, která je (podle nás)
nejvhodnější k tomu, abychom ji milovali (a ona nás) a nejlépe nám
poskytne potřebu jistoty/bezpečí a sociální potřeby. Říká se, že
práva láska znamená, že pro toho druhého chceme víc jak pro sebe a taky si
jej víc ceníme. Není to zcela pravda a určitě ne v případě partnerské
lásky a rozhodně ne ze začátku. Protože od toho (od té osoby) něco
očekáváme, v něco doufáme – to je ta naděje – a vidíme v tom po
nás štěstí. To že se pak pro toho druhého třeba dokážeme obětovat je
až důsledkem tohoto, co způsobilo to vzplanutí lásky (od které jsme sami
pro sebe něco očekávali).
Odpověděl/a – 7.září 15:52
To přesně nikdo neví. Existuje však pouze u lidí a v civilizaci. Tzn.,
že to s tím asi souvisí. Vše ostatní nekde jinde (ve zvířecí říši
např.) jsou jen půdy. Zakládá se to tedy na zvířecí přirozenosti
(pohlavní přitažlivost), ale i té lidské (charakter) a taky na osobních
preferencích a představ jedince.
Kombinace sexuální přitažlivosti a jakéhosi zvláštního druhu osobního
zájmu, který nějak ohodnucuje toho našeho protějška. Jistá představa
o té druhé osobě (buď skutečná nebo i často klamná a
idealizovaná).
Upřednostňování jedné osoby díky jejím kvalitám (anebo jen
charakteristickým rysům. Nemusí se přímo jednat o kvality… Na tom
druhém můžeme obdivovat maličkost a dokonce i jeho/její nedostatky). Podle
Livingstona je láska směs připravenosti, chtíče a naděje, což v těle
nakonec uvolňuje i tu chemii (hormon lásky).
Pokud to vezmu z pohledu Maslowovy pyramidy, tak láska k někomu vzplane až
po uspokojení primárních potřeb k osobě, která je (podle nás)
nejvhodnější k tomu, abychom ji milovali (a ona nás) a nejlépe nám
poskytne potřebu jistoty/bezpečí a sociální potřeby. Říká se, že
práva láska znamená, že pro toho druhého chceme víc jak pro sebe a taky si
jej víc ceníme. Není to zcela pravda a určitě ne v případě partnerské
lásky a rozhodně ne ze začátku. Protože od toho (od té osoby) něco
očekáváme, v něco doufáme – to je ta naděje – a vidíme v tom po
nás štěstí. To že se pak pro toho druhého třeba dokážeme obětovat je
až důsledkem tohoto, co způsobilo to vzplanutí lásky (od které jsme sami
pro sebe něco očekávali).
Platí, že láska je nedefinovatelná, těžko popsatelná (vědecky,
filozoficky, romanticky/poeticky ani jinak).
Je víc druhů lásky. Partnerská, mateřská (přesněji rodičovská),
sourozenecká, přátelská, platonická.