Odpověděl/a – 1.srpen 14:59
Koleje jsou od sebe vzdáleny 1435 mm. V anglosaských zemích to
představuje 4 stopy a 8 a půl palce. To je ten na světě
nejrozšířenější standard pro železnice. Proč ale Angličani a také
ostatní v Evropě budovali železné dráhy kolem takového podivného
čísla? Protože železnice budovali ti stejní lidé, co stavěli předchůdce
železnic, zvané koňky. Vozy tažené koňmi po kolejích. To šlo snadněji a
více se uvezlo na jednu koňskou sílu. Jak ale tito lidé došli k takovému
rozchodu kolejí? Jednoduše proto, že používali stejné přípravky a
nářadí jako ti, kdo stavěli vozy, které měly stejný rozchod kol.
Proč kola vozů měla tuto zvláštní vzdálenost? Jednoduše proto, že kdyby
ty vozy třeba jen zkusili postavit s jiným rozchodem, tak by se při první
delší jízdě po tehdejší dálkové cestě rozsypaly. A rozsypaly by se
proto, že kola by nezapadala do starých vyjetých „kolejí“. Tak kdo byl
ten chytrák, co postavil ty první dálkové cesty? Bylo to dávno, velmi
dávno. Postavili je Římané. Potřebovali dobré, rychlé a spolehlivé
komunikace ve své říši, která tehdy zahrnovala většinu Evropy a část
Anglie. A tyto cesty se pak používaly na furt.
A ty koleje? Ty původní, které všichni ostatní používali jako šablonu
ze strachu, že jinak zničí vozy, byly vyjety antickými válečnými vozy.
Tyto byly všechny vyrobeny se stejným rozchodem kol. A tady máme odpověď
na naši počáteční otázku. Norma rozchodu kolejí o 1435 mm je vlastně
norma rozchodu kol na imperiálním římském válečném voze.
Odpověděl/a – 1.srpen 14:59
Koleje jsou od sebe vzdáleny 1435 mm. V anglosaských zemích to
představuje 4 stopy a 8 a půl palce. To je ten na světě
nejrozšířenější standard pro železnice. Proč ale Angličani a také
ostatní v Evropě budovali železné dráhy kolem takového podivného
čísla? Protože železnice budovali ti stejní lidé, co stavěli předchůdce
železnic, zvané koňky. Vozy tažené koňmi po kolejích. To šlo snadněji a
více se uvezlo na jednu koňskou sílu. Jak ale tito lidé došli k takovému
rozchodu kolejí? Jednoduše proto, že používali stejné přípravky a
nářadí jako ti, kdo stavěli vozy, které měly stejný rozchod kol.
Proč kola vozů měla tuto zvláštní vzdálenost? Jednoduše proto, že kdyby
ty vozy třeba jen zkusili postavit s jiným rozchodem, tak by se při první
delší jízdě po tehdejší dálkové cestě rozsypaly. A rozsypaly by se
proto, že kola by nezapadala do starých vyjetých „kolejí“. Tak kdo byl
ten chytrák, co postavil ty první dálkové cesty? Bylo to dávno, velmi
dávno. Postavili je Římané. Potřebovali dobré, rychlé a spolehlivé
komunikace ve své říši, která tehdy zahrnovala většinu Evropy a část
Anglie. A tyto cesty se pak používaly na furt.
A ty koleje? Ty původní, které všichni ostatní používali jako šablonu
ze strachu, že jinak zničí vozy, byly vyjety antickými válečnými vozy.
Tyto byly všechny vyrobeny se stejným rozchodem kol. A tady máme odpověď
na naši počáteční otázku. Norma rozchodu kolejí o 1435 mm je vlastně
norma rozchodu kol na imperiálním římském válečném voze.
Zdroj: http://neviditelnypes.lidovky.cz/tiskni.aspx?r=p_zviretnik&c=A150525_140026_p_zviretnik_kosa