Odpověděl/a – 21.březen 12:37
Karl Marx nebyl vůdce. Jen docela chudý pruský spisovatel.
Asi jako Rousseau a Voltaire byli vůdci Francouzské revoluce. To nebyli ani
ideologicky.
Vůdcovství je pro lidi a společnost přirozené. Tam, kde není stabilní vedení nebo jsou problémy a krize, tam snáz propadají populistům a autoritářům, kteří využívají situace. Ti nejsou ani tak opravdovými vůdci jako utlačovately a veliteli bez skrupulí, kteří využívají vedlejších prostředků pro ovlivňování a řízení lidí (nevedou, nemotivují, nejdou příkladem; nařizují, zastrašují, donucují).
Lidé, jako celek nevedou a neurčují směr. Ani za demokracie, liberalismu,
komunismu nebo anarchismu. Člověk je tvor společenský, ale stádový. Nebo
raději tlupový. Ať chce nebo ne, ať je na jakékoli rozumové úrovni. Jsou
vůdci a ti, co vůdce následují (skupiny, většina). V moderní
společnosti to bývá častěji antropomorfní a personifikované (symboly a
kulty, ideologie a hnutí, orgány a instituce).
To je lidská přirozenost. Navdory ní se různí situace, národy a jejich
vnímání. Faktory, které mohou ovlivnit, jak lidé přistupují k různým
takovým „vůdcům“ a jejich vystupování. Jsou to však jen nuance a
přirozenost je důležitější. Rozum ani zvyklosti nejsou nad instinkty,
potřebami, emocemi, podvědomím a zakořeněným chováním.
Odpověděl/a – 21.březen 12:43
Karl Marx nebyl vůdce. Jen docela chudý pruský spisovatel. Za života
odlišně vlivný, po smrti mnohem víc.
Asi jako Rousseau a Voltaire byli vůdci Francouzské revoluce. To nebyli ani
ideologicky.
Vůdcovství je pro lidi a společnost přirozené. Tam, kde není stabilní vedení nebo jsou problémy a krize, tam snáz propadají populistům a autoritářům, kteří využívají situace. Ti nejsou ani tak opravdovými vůdci jako utlačovateli a veliteli bez skrupulí, kteří používají vedlejších prostředků pro ovlivňování a řízení lidí (nevedou, nemotivují, nejdou příkladem; nařizují, řídí, zastrašují, donucují).
Lidé, jako celek nevedou a neurčují směr. Ani za demokracie, liberalismu,
komunismu nebo anarchismu. Člověk je tvor společenský, ale stádový. Nebo
raději tlupový. Ať chce nebo ne, ať je na jakékoli rozumové úrovni nebo
sebecivilizovanější. Jsou vůdci a ti, co vůdce následují (skupiny,
většina). V moderní společnosti to bývá častěji antropomorfní a
personifikované (symboly a kulty, ideologie a hnutí, orgány a instituce).
To je lidská přirozenost. Navdory ní se různí situace, národy a jejich
vnímání. Faktory, které mohou ovlivnit, jak lidé přistupují k různým
takovým „vůdcům“ a jejich vystupování. Jsou to však jen nuance a
přirozenost je důležitější. Rozum ani zvyklosti nejsou nad instinkty,
základními potřebami, emocemi, podvědomím a zakořeněným chováním.