Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 10.duben 9:51

Odpoví odborníci.

Kristus a pomlázka
Jan Kuliš
„Během Velikonoc se propojují křesťanské a folklorní tradice. Jednou z nich je i plácání žen pomlázkou. Zeptali jsme se osobností z křesťanských a feministických kruhů na jejich postoj k těmto zvykům.“

Ivan Štampach, religionista, teolog a pedagog, sloupkař DR
"Jsem přesvědčen, že člověk není jen produktem přírodních a sociálních sil. Že je v každém z nás božská jiskra. Sledujeme-li samy sebe kriticky, ukazuje se, že jsme od této božské hlubiny izolováni. Jsme vydáni na pospas ničivým silám v přírodě. Jsme smrtelní. A chováme se jako bytosti ohrožené. Sám jsem v poslední době měl příležitost zakusit lidskou konečnost a pomíjivost.

Už v antice znali myšlenku odpovídající na lidskou smrtelnost: Kdo zemře dřív, než zemře, nezemře, když zemře. Je to smysl dávných mysterií. Prožít a uvědomit si svou konečnost, vstoupit do ní a zažít vnitřní proměnu, vítězství nad smrtí.

Iniciace byla pro vyvolené. Příběh Ježíše Krista vynáší jejich obsah z tajných mysterijních chrámů na veřejnost. On, v němž je božská skutečnost plně přítomna, prochází smrtí na kříži a vstává k životu. Jak to obrazně uvádí apoštol Pavel, zasévá se tělo animální vstává tělo duchovní."

Další názory najdete v odkazu.

https://denikre­ferendum.cz/cla­nek/25059-anketa-dr-kristus-a-pomlazka

Velkopáteční mysterium smrti a jarní obnova života v noci po Bílé sobotě jsou pro mne smyslem Velikonoc. Folklórní zvyky spojené s jarní rovnodenností sleduji, ale nejsem v nich doma. Zvyky se mění a některé už dnes nejsou přijatelné. Nemusím sdílet falický, patriarchální zvyk pomlázky a kraslic.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 10.duben 9:55

V neděli v regiojáln oím pořadu jsem zaslechla vysvwětlení. Kvůli svým problémkům s psaníom jsem vyhledala na netu.

Odpoví odborníci.

Kristus a pomlázka
Jan Kuliš
„Během Velikonoc se propojují křesťanské a folklorní tradice. Jednou z nich je i plácání žen pomlázkou. Zeptali jsme se osobností z křesťanských a feministických kruhů na jejich postoj k těmto zvykům.“

Ivan Štampach, religionista, teolog a pedagog, sloupkař DR
"Jsem přesvědčen, že člověk není jen produktem přírodních a sociálních sil. Že je v každém z nás božská jiskra. Sledujeme-li samy sebe kriticky, ukazuje se, že jsme od této božské hlubiny izolováni. Jsme vydáni na pospas ničivým silám v přírodě. Jsme smrtelní. A chováme se jako bytosti ohrožené. Sám jsem v poslední době měl příležitost zakusit lidskou konečnost a pomíjivost.

Už v antice znali myšlenku odpovídající na lidskou smrtelnost: Kdo zemře dřív, než zemře, nezemře, když zemře. Je to smysl dávných mysterií. Prožít a uvědomit si svou konečnost, vstoupit do ní a zažít vnitřní proměnu, vítězství nad smrtí.

Iniciace byla pro vyvolené. Příběh Ježíše Krista vynáší jejich obsah z tajných mysterijních chrámů na veřejnost. On, v němž je božská skutečnost plně přítomna, prochází smrtí na kříži a vstává k životu. Jak to obrazně uvádí apoštol Pavel, zasévá se tělo animální vstává tělo duchovní."

Další názory najdete v odkazu.

https://denikre­ferendum.cz/cla­nek/25059-anketa-dr-kristus-a-pomlazka

Velkopáteční mysterium smrti a jarní obnova života v noci po Bílé sobotě jsou pro mne smyslem Velikonoc. Folklórní zvyky spojené s jarní rovnodenností sleduji, ale nejsem v nich doma. Zvyky se mění a některé už dnes nejsou přijatelné. Nemusím sdílet falický, patriarchální zvyk pomlázky a kraslic.