Za předpokladu, že by byla spolehlivá. V jedné americké country se zpívá: „whisky for my men, beer fo my horses!“ Že bych jako přijel k pumpě a řekli si o whisky for me, 100 amperes for my car!
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? anonym, Alesh, marci1, aliendrone před 2008 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Doufám, že se jich dožiju a to hned z několika důvodů:
Upravil/a: Alesh
0 Nominace Nahlásit |
Ano. Už jsem se nařídil dost, nevadilo by mi jen se vozit.
3Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, anonym, Kepler
před 2008 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Alesh to shrnul velmi dobře, autonomně řízená auta mají takové spektrum výhod, že opravdu stojí za to pracovat na jejich vývoji velmi intenzivně. Jde tu v prvé řadě o záchranu životů které pravidelně uhasínají na silnicích z důvodu nepozornosti, ignorování předpisů, rychlostních limitů, nebo prostě jen proto že se oběť ocitla před pirátem silnic v nepravý čas na nepravém místě. Druhý kritický přínos je celkové zefektivnění přepravy, mnohem vyšší plynulost dopravy, a tím i dramatický nárůst kapacity stávající infrastruktury. Díky schopnosti autonomních aut parkovat na odlehlejších místech od místa příjezdu se také výrazně uvolní prostor kolem domů a v centrech měst od bezpočtu zaparkovaných vozidel. Autonomní vůz bude schopen odjet na okraj města kde zaparkuje, a pro vás se do práce vrátí v naplánovaný čas aniž by v centru musel kdekoliv překážet. Bude výhodné, aby jeden vůz sdílelo mnohem více osob, nebudete muset platit celou cenu vozu jako dnes. Další výhody rozepisuje Alesh, bude to prostě bomba .. až to bude fungovat 🙂
Upravil/a: anonym
0 Nominace Nahlásit |
A nebyla ta auta předpovězena v knize Neználek ve Slunečním městě? 60 let stará pohádka se začíná realizovat. Už od té doby na to čekám.
0 Nominace Nahlásit |
Nejsem v zásadě proti, ale musí se to ještě dotáhnout. Cena a provozní náklady Tesly zdaleka neodpovídá tomu, co nabízí a o tom, že bych se spolehl na autopilota – PCHE! Pokud by se to uspokojivě vyřešilo, tak bych to uvítal, cítím to stejně jako dubraro. :)
0 Nominace Nahlásit |
Přátelé, zapoměli jste ovšem da druhou, stejně podstatnou část otázky: ELEKTROAUTA!
Zde je zásadní problém a ne jeden. Dojezd, zkrácení dojezdu v zimě (kapacita trakčních akumulátorů), obnovitelnost dojezdu (nabíjení).
Dále s tím souvisí výroba, životnost a likvidace trakčních akumulátorů. Větší ekologická zátěž a drancování přírodních zdrojů (a zvyšování ceny), než spúalováním ropy – lithium, hliník…)
A v neposlední řadě infrastruktura nabíjecích stanic… což o to, to samo o sobě problém není… Ale distribuční síť elektrické energie a výroba elektrické energie… To jsou zásadní problémy této oblasti elektromobility.
A abych taky odpověděl na první část: Nemyslíte, že se tímto z lidí stanou ještě tupější opice? Tyto případy jsou známé z letecké dopravy, z několika nehod airbusů a v nedávné době i boeingů: Už jen autopilot ve spojení se systémem fly by wire (v případě aut drive by wire, což se velmi úspěšně rozvíjí na pardubické elektrofakultě) nám piloti v případě technického problému místo, aby PILOTOVALI řešej chybové hlášky počítačů. ba dokonce zapomínaj umění pilotáže. Tím se nezadržitelně stáváme vězni techniky.
nutno podotknout že už stávající verze autopilotů ve společnosti WAYMO (vlastněno Googlem) jsou tak vyspělé, že strží drživou většinu lidských řidičů do kapsy a WAYMO autopilot by řidičák udělal s přehledem 🙂 My ale máme na autopiloty vyšší nároky, vyžadujeme téměř stoprocentní spolehlivost, nestačí nám jen že jsou už dnes spolehlivější než většina lidských řidičů 🙂
Ono to s tou „vyspělostí“ není zase až tk moc horké.
Nezpochybňuji tvrzení, že člověk je kritickým faktorem. Venkoncm jsem měl MRAKY nehod (mám z autosedačky snad mozoly na prdeli), ale ŽÁDNOU z vlastní viny! Sorryjako, když aktuálně upřednostním jako řidiče SEBE (což se mi doposud osvědčilo na 100%), než nějaký kus šrotu z výše vložených odkazů. ;)
Jak píši – až se to doladí, proč ne, ale NYNÍ je ta „lepší bezpečnost“ ZNAČNĚ diskutabilní. ;) :D :D
Viz fungující autonomní taxislužba WAYMO ONE v Arizoně https://www.youtube.com/watch?v=W1pHsi-lO8Q
Všimněte si že záměrne nemluvím o Tesle, ta je spíš ostudou vývoje autonomního řízení, protože pouští ven produkty které spoléhají na už v principu nespolehlivé kamery … opravdu zdůrazňuji že hovořím o auktuální vyspělosti řešení firmy WAYMO, nikoliv tesly …
Proti gustu…, NEJSEM proti riskování, právě NAOPAK – pokud z toho ale kouká nějaký ZISK! (a víme, že zpravidla čím větší riziko/sázka, tím větší zisk)
Jenže dělat pokusného králíka, než se „vychytají mouchy“ s tím, že riskuji samotného aliendrona a bez DALŠÍHO v tom ŽÁDNÝ zisk nevidím. Ale jak říkám, poti gustu… ;) :)
Jisté je, že jednou ta doba přijde, ale dnes ani zítra to nebude. Čehož osobně lituji, protože jak jsem psal – cítím to stejně jako dubraro.
zatímco díky lidským řidičům na silnicích za rok zemře víc než milión lidí, něco takového si nemůžeme u autopilotů dovolit, tam i jedna smrt za rok by byla moc … máme na autopiloty opravdu velmi vysoké nároky 🙂 a to chce ještě nějaký vývoj.
jinak podotýkám, že zmíněný autopilot Tesly patří mezi ty méně vyspělé. Spoléhá totiž jen na kamery což je naprosto zásadní nedostatek. Kamera sama o sobě není spolehlivý senzor, pokud má mít autopilot absolutní spolehlivost je třeba a je to nutné po vzoru waymo použít i směrové lidary mapující velmi podrobně 3D prostor kolem v prakticky libovolných světelných podmínkách a v tomhle tesla není zrovna vzorem. Tesla se spíš drží přístupu „uděláme to co nejlevněji“
naštěstí výrobní technologie lidarů poslední dobou velmi výrazně zlevňuje díky absenci jakékoliv mechaniky (mechanické rotace) takže se jich už dočkáme i u té Tesly zaměřené samozřejmě primárně na zisk a tedy nízké výrobní náklady. První s tím tuším přišel OSRAM který svým nízkonákladovým nerotujícím lidarem pokrývá úhel 120 stupňů a jehož cena je pod $50 za kus což je proti rotujícím modelům od Velodyne za $8000 opravdu hodně výrazný pokles 🙂