Avatar uživatele
no107064

V čem je problém udělat Diesel-elektrické auto?

Zdravím, chci se jen tak ze zvědavosti zeptat v čem je problém udělat diesel-elektrické auto. Myslím tím princip diesel-elektrické lokomotivy, jen v menším měřítku, kdy diesel pohání generátor, který následně pohání elektrické motory … myslím, že by to mohlo být efektivnější jak baterie v autě.

Odpovídám:
gecco: Váha auta by byla velká … to zase si myslím, že se musí brát poměr. Lokomotiva má cca 80tun + náklad, který je ještě mnohem více… tudíž tento mechanismus by pro auto stačil opravdu prťavej, klasickej motor bez převodovky a místo ní pod kapotou generátor vedle motoru … si myslím, že by se to do normálního auta mohlo vejít, nemyslím tím třeba Saxo nebo nějaký podobný nákupní tašky, ale normálně veliké auto, které nemá pidi kapotku.

Lamalam: A efektivnost to určitě má, dejme tomu že M62ka má 2000koní … spalovací motor o tomto výkonu není nic nenormálního … ale točivý moment cca 100 000Nm, to žádný spalovací motor o stejném výkonu nedokáže. Tudíž efektivnost obrovská. Buď pouze spalovací 2000bhp/cca4000Nm nebo spalovací elektrický 2000bhp/100 000Nm … proto elektrický motor v autě ikdyž by měl stejný výkon jako čistě spalovací, pojede vždycky mnohem lépe.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Luxx před 3466 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Lamalam

V lokomotivách se tento systém používá nikoliv kvůli efektivitě, ale kvůli zajištění přenosu vysokého točivého momentu. Kdyby se v lokomotivě použil pouze spalovací motor patřičného výkonu, víš jak veliká by musela být spojka a převodovka? Přidaný generátor a elekromotory rozhodně nezvyšují efetivitu celého pohonného ústrojí, je tomu naopak.

Opravdu si myslíš, že je efektivní nejprve ve spalovacím motoru přeměnit tepelnou energii paliva v energii mechanickou, tu potom v generátoru přeměnit v energii elektrickou a tu znovu přemenit v elektromotoru na energii mechanickou? Víš co to je účinnost? Víš, že celková se počítá jako součin dílčích účinností všech prvků celého pohonného řetězce?

Upravil/a: Lamalam

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
gecco

V zásadě to problém není…
😉
Ale takovému autu by trošku chyběla účelnost – motor – generátor zabere ´trošku´ více prostoru, než samotný motor…
Na lokomotivě se to ´ztratí´ (nemá žádný prostor pro dopravu nákladu či osob), v autě by trošku ´zamrzelo´, že může přepravit jen řidiče a jeho svačinku…
A ještě za tu cenu…
😉
____
K Doplnění:
´Splácáváš´ dohromady fungování na silnici a železnici…
Stoupání/klesání, řízení provozu (křižovatky), parametry dané ´cesty´, organizační složitost…
____
Čistě teoreticky – netvrdím, že – pokud jde o hospodárnost provozu, nemáš pravdu (jen se mi tím nechce zabývat) – prakticky (vzhledem k dnešnímu stavu kdekoli na světě) je tvá vize naprostým nesmyslem – organizačně, finančně, logisticky…
😉
Nic ve zlém…
😉

Upravil/a: gecco

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
mosoj

A co účinnost. Ta není nikdy 100 %.
Vznětový motor točí generátorem. Přeměna mechanické energie na elektrickou -ztráta. Generátor – elektromotor, přeměna elektrické energie na mechanickou -další ztráta. Ve výsledku o hodně méně ekonomický provoz než samotný motor, kde žádné konverze energií nejsou.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
arygnoc

problém to nie je.
je to ale nepraktické.

je možno na kempovanie so sebou nosiť i malý jadrový reaktor (z nejakej vyradenej ponorky), ale na varenie stačí i obyčajný ohníček.

;-Q

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Bylo by to šíleně těžké, takže by to chtělo pevnější (tedy těžší) konstrukci auta, takže ve výsledku by to nebylo efektivní.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Agneta

Zcela nesmyslná otázka typu „perpetum mobile“ :DDDDD

Takže naftový motor má vyrábět elektřinu, a ta by mohla zase nahánět jednotku rozkladu vody na vodík a kyslík, a ty pak zase spalovat v benzínovém motoru, že.
Fakt geniální:DDD

Otázkou by spíš bylo: V čem je problém udělat „třílitrové auto“*?

*)myšlena spotřeba 3l/100km > a né 3000 ccm objem motoru

Odpověď:
Protože autoprůmysl potřebuje jen velká drahá auta, a tak bude raději argumentovat „nízkou spotřebou na kg“ nebo bezpečností, než aby se zabýval výrobou malých aut:D

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Také předpokládám, ale nemám potvrzeno, že kvůli velikosti a hmotnosti se to nevyplatí. Znám jen kombinace benzín/elektřina.
U nafty budeš mít těžší motor, k tomu generátor/motor (může být kombinovaný v některých konstrukčních řešeních), akumulátory… A přitom diesel je úspornější, takže efekt úspory kvalitnějším řízením výkonu nebude takový.

K doplnění: velikost motorů neroste lineárně. je problém udělat výkoný malý a spolehlivý spalovací motor, protože kromě jiného při malých velikostech dochází k rychlému ochlazování směsi ve válcích. Pokud to budeš chtít dohnat vyšší teplotou motoru, motor bude více trpět. To je jeden z důvodů proč to u lokomotivy nění problém. Navíc u lokomotivy je vysoká váha i v požadavcích, protože lehká lokomotiva by neutáhla náklad (prokluzovala by)

Točivý moment neříká nic o výkonu a efektivnosti, pokud není uvedeno při jakých je otáčkách. Ano, výhodou elektromotorů obecně je vysoký točivý moment při nízkých otáčkách. Spalovací motor při nízkých otáčkách chcípne. „eletrický motor pojede vždy lépe“ – to platí právě jen pro ty nízké otáčky. U spalovacích motorů je to řešeno volbou převodu a spojkou s pomalým záběrem pro rozjezd (což není vlastnost té spojky, ale naučená vlastnost řidiče 😉
Lamalam: Přidaný generátor a motor může zvyšovat efektivitu soustrojí, pokud bude řízen tak aby spalovacímu motoru dovolil běžet v optimálním režimu. Navíc pokud je dobře navržen, dovolí rekuperaci energie z brždění, která klasicky končí v teple a mechanickém obrušování brzd.

Upravil/a: Dochy

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

Lamalam: Bohužel se mi nedaří sehnat nějaké spolehlivé informace o průběhu účinnosti spalovacího motoru v závislosti na požadovaném výkonu a aktuálních otáčkách… Ale Toyota tvrdí, že to efektivní je (HSD).
Účinnost spalovacích mototů je podle pramenů na které jsem narazil mezi 20 a 30procenty. účinnost elektromotorů (generátorů) bývá mezi 80 a 90%.
Za optimistického předpokladu, že motor a generátor udržím na 90%, dostávám kombinovanou účinnost 81%. Pokud by to znamenalo, že díky tomu udržím motor na 30%, pak celková účinnost bude 0.24%. To můž být lepší než těch 20–30, záleží v jakém režimu by ten spalovací motor pracoval nejčastěji. Možnost rekuperace je další plus navíc…
Toyota má ten systém ale trochu promakanější (alespoň podle jejich prezentace), nejde o čistý převod energie přes elektřinu, ale elektrickým motor/generátorem mechanicky udržují spalovací motor v optimálnímm režimu..

Ale znovu upozorňuji… Nemám žádná spolehlivá data, takže celý ten příklad s čísly je pouze o teoretické možnosti…

před 3466 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Lamalam

Nevím jak to počítáš. Celková účinnost soustrojí se vypočítá jako SOUČIN jednotlivých účinností. Spalovací motor=0,3, generátor=0,9, elektromotor =0,9. Celková = 0,3 × 0,9 × 0,9.

před 3466 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Ano. A 0,30,90,9=0,243
Jo pardon, samozřejmě 24%, nikoli 0,24%

před 3465 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek