Zdravím, chci se jen tak ze zvědavosti zeptat v čem je problém udělat diesel-elektrické auto. Myslím tím princip diesel-elektrické lokomotivy, jen v menším měřítku, kdy diesel pohání generátor, který následně pohání elektrické motory … myslím, že by to mohlo být efektivnější jak baterie v autě.
Odpovídám:
gecco: Váha auta by byla velká … to zase si myslím, že se musí brát
poměr. Lokomotiva má cca 80tun + náklad, který je ještě mnohem více…
tudíž tento mechanismus by pro auto stačil opravdu prťavej, klasickej motor
bez převodovky a místo ní pod kapotou generátor vedle motoru … si myslím,
že by se to do normálního auta mohlo vejít, nemyslím tím třeba Saxo nebo
nějaký podobný nákupní tašky, ale normálně veliké auto, které nemá
pidi kapotku.
Lamalam: A efektivnost to určitě má, dejme tomu že M62ka má 2000koní … spalovací motor o tomto výkonu není nic nenormálního … ale točivý moment cca 100 000Nm, to žádný spalovací motor o stejném výkonu nedokáže. Tudíž efektivnost obrovská. Buď pouze spalovací 2000bhp/cca4000Nm nebo spalovací elektrický 2000bhp/100 000Nm … proto elektrický motor v autě ikdyž by měl stejný výkon jako čistě spalovací, pojede vždycky mnohem lépe.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Luxx před 3432 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
V lokomotivách se tento systém používá nikoliv kvůli efektivitě, ale kvůli zajištění přenosu vysokého točivého momentu. Kdyby se v lokomotivě použil pouze spalovací motor patřičného výkonu, víš jak veliká by musela být spojka a převodovka? Přidaný generátor a elekromotory rozhodně nezvyšují efetivitu celého pohonného ústrojí, je tomu naopak.
Opravdu si myslíš, že je efektivní nejprve ve spalovacím motoru přeměnit tepelnou energii paliva v energii mechanickou, tu potom v generátoru přeměnit v energii elektrickou a tu znovu přemenit v elektromotoru na energii mechanickou? Víš co to je účinnost? Víš, že celková se počítá jako součin dílčích účinností všech prvků celého pohonného řetězce?
Upravil/a: Lamalam
0 Nominace Nahlásit |
V zásadě to problém není…
😉
Ale takovému autu by trošku chyběla účelnost – motor – generátor
zabere ´trošku´ více prostoru, než samotný motor…
Na lokomotivě se to ´ztratí´ (nemá žádný prostor pro dopravu nákladu
či osob), v autě by trošku ´zamrzelo´, že může přepravit jen řidiče
a jeho svačinku…
A ještě za tu cenu…
😉
____
K Doplnění:
´Splácáváš´ dohromady fungování na silnici a železnici…
Stoupání/klesání, řízení provozu (křižovatky), parametry dané
´cesty´, organizační složitost…
____
Čistě teoreticky – netvrdím, že – pokud jde o hospodárnost provozu,
nemáš pravdu (jen se mi tím nechce zabývat) – prakticky (vzhledem
k dnešnímu stavu kdekoli na světě) je tvá vize naprostým nesmyslem –
organizačně, finančně, logisticky…
😉
Nic ve zlém…
😉
Upravil/a: gecco
0 Nominace Nahlásit |
A co účinnost. Ta není nikdy 100 %.
Vznětový motor točí generátorem. Přeměna mechanické energie na
elektrickou -ztráta. Generátor – elektromotor, přeměna elektrické
energie na mechanickou -další ztráta. Ve výsledku o hodně méně
ekonomický provoz než samotný motor, kde žádné konverze energií
nejsou.
0 Nominace Nahlásit |
problém to nie je.
je to ale nepraktické.
je možno na kempovanie so sebou nosiť i malý jadrový reaktor (z nejakej vyradenej ponorky), ale na varenie stačí i obyčajný ohníček.
;-Q
0 Nominace Nahlásit |
Bylo by to šíleně těžké, takže by to chtělo pevnější (tedy těžší) konstrukci auta, takže ve výsledku by to nebylo efektivní.
0 Nominace Nahlásit |
Zcela nesmyslná otázka typu „perpetum mobile“ :DDDDD
Takže naftový motor má vyrábět elektřinu, a ta by mohla zase nahánět
jednotku rozkladu vody na vodík a kyslík, a ty pak zase spalovat
v benzínovém motoru, že.
Fakt geniální:DDD
Otázkou by spíš bylo: V čem je problém udělat „třílitrové auto“*?
*)myšlena spotřeba 3l/100km > a né 3000 ccm objem motoru
Odpověď:
Protože autoprůmysl potřebuje jen velká drahá auta, a tak bude raději
argumentovat „nízkou spotřebou na kg“ nebo bezpečností, než aby se
zabýval výrobou malých aut:D
0 Nominace Nahlásit |
Také předpokládám, ale nemám potvrzeno, že kvůli velikosti a hmotnosti
se to nevyplatí. Znám jen kombinace benzín/elektřina.
U nafty budeš mít těžší motor, k tomu generátor/motor (může být
kombinovaný v některých konstrukčních řešeních), akumulátory…
A přitom diesel je úspornější, takže efekt úspory kvalitnějším
řízením výkonu nebude takový.
K doplnění: velikost motorů neroste lineárně. je problém udělat výkoný malý a spolehlivý spalovací motor, protože kromě jiného při malých velikostech dochází k rychlému ochlazování směsi ve válcích. Pokud to budeš chtít dohnat vyšší teplotou motoru, motor bude více trpět. To je jeden z důvodů proč to u lokomotivy nění problém. Navíc u lokomotivy je vysoká váha i v požadavcích, protože lehká lokomotiva by neutáhla náklad (prokluzovala by)
Točivý moment neříká nic o výkonu a efektivnosti, pokud není uvedeno
při jakých je otáčkách. Ano, výhodou elektromotorů obecně je vysoký
točivý moment při nízkých otáčkách. Spalovací motor při nízkých
otáčkách chcípne. „eletrický motor pojede vždy lépe“ – to platí
právě jen pro ty nízké otáčky. U spalovacích motorů je to řešeno
volbou převodu a spojkou s pomalým záběrem pro rozjezd (což není
vlastnost té spojky, ale naučená vlastnost řidiče 😉
Lamalam: Přidaný generátor a motor může zvyšovat efektivitu soustrojí,
pokud bude řízen tak aby spalovacímu motoru dovolil běžet v optimálním
režimu. Navíc pokud je dobře navržen, dovolí rekuperaci energie
z brždění, která klasicky končí v teple a mechanickém
obrušování brzd.
Upravil/a: Dochy
0 Nominace Nahlásit |
Lamalam: Bohužel se mi nedaří sehnat nějaké spolehlivé informace
o průběhu účinnosti spalovacího motoru v závislosti na požadovaném
výkonu a aktuálních otáčkách… Ale Toyota tvrdí, že to efektivní je
(HSD).
Účinnost spalovacích mototů je podle pramenů na které jsem narazil mezi
20 a 30procenty. účinnost elektromotorů (generátorů) bývá mezi 80 a
90%.
Za optimistického předpokladu, že motor a generátor udržím na 90%,
dostávám kombinovanou účinnost 81%. Pokud by to znamenalo, že díky tomu
udržím motor na 30%, pak celková účinnost bude 0.24%. To můž být lepší
než těch 20–30, záleží v jakém režimu by ten spalovací motor pracoval
nejčastěji. Možnost rekuperace je další plus navíc…
Toyota má ten systém ale trochu promakanější (alespoň podle jejich
prezentace), nejde o čistý převod energie přes elektřinu, ale elektrickým
motor/generátorem mechanicky udržují spalovací motor v optimálnímm
režimu..
Ale znovu upozorňuji… Nemám žádná spolehlivá data, takže celý ten příklad s čísly je pouze o teoretické možnosti…
Nevím jak to počítáš. Celková účinnost soustrojí se vypočítá jako SOUČIN jednotlivých účinností. Spalovací motor=0,3, generátor=0,9, elektromotor =0,9. Celková = 0,3 × 0,9 × 0,9.