Unschooling („za školou“) – trend poslední doby už nejen v Romských komunitách. Jaké faktory jsou podle vás nejdůležitější k úspěšnému zvládnutí takovéto cesty výchovy a přípravy svých dětí na život? Kolika procent rodičů se podle Vás tato možnost může týkat a kteří by o ni naopak v zájmu svých dětí neměli ani uvažovat? Máte s výsledky tohoto přístupu jakékoliv praktické zkušenosti?
Přiznejme si že veřejné školství, ač má jistě tu zásluhu že v Česku těžko najdeme zdravého negramotného člověka, se žáčkům zrovna moc efektivně nevěnuje, dalo by se říci že je to institut na velké plýtvání časem, který jen občas do hlav žáčků jakousi náhodou vpraví užitečnou informaci. Na druhou stranu má ale své silné stránky, dítě se v něm rozhodně otrká a ztratí dětské ideály, což mu v životě zřejmě jen pomůže. Ostatní děti se kterými se setká budou mnohdy kruté kreatury (a to bez nadsázky) které to dají každé naivní povaze náležitě sežrat. Něčeho takového by zřejmě rodiče schopni nebyli a tak tu máme unikátní průpravu kterou si osvojilo díky míchání všemožných povach do jedné třídy pouze veřejné školství. Další předností veřejného školství je výdrž. Efektivita je sice mizerná ale po po celou tu skoro dekádu základky veřejné školství neztratí tu vůli otevřít osnovu dalšího předmětu a začít kolečko, předčítání, zápisků, zkoušení a úkolování. Na jednoho rodiče by možná takový zápřach byl po takovou dobu příliš velký (rodič by s tím neměl po dvou letech seknout s tím že ho to už nebaví), zatímco ve veřejném školství se o tuto „práci“ podělí učitelský sbor. Napadjí vás jiné důležité postřehy, argumenty proti/pro ? Zásadní ryzika či naopak přednosti?
úvodní informace https://cs.wikipedia.org/wiki/Unschooling
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 3057 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Co si přesně představujete pod pojmem „unschooling“?
Unschooling totiž neznamená zanedbávání školní docházky nebo
školského vzdělávání, pouze jde o snahu vymanit se ze zaběhnutých
stylů vyučování a opírá se o teorii, že člověk je přirozeně
zvídavý a „umí se učit sám“.
Tento styl je poměrně často používán, zvlášť u starších dětí,
v domácím vzdělávání. Domácí vzdělávání je u nás povolené a
opět se nejedná o zanedbávání. Pouze se děti učí doma za pomoci
rodičů, popř. jiné osoby. Tato forma vzdělávání má ale určitá
pravidla. Osoba, která je zodpovědná za vzdělávání daného dítěte,
musí mít minimálně maturitu, a pokud hodlá rodina pokračovat i druhým
stupněm, musí mít i vysokoškolské vzdělání. Výuka je monitorovaná
pomocí pravidelných zkoušek v kmenové škole. Každé takové dítě musí
být tedy zapsáno do klasické ZŠ, která ho i zkouší. Způsob, jakým ale
rodič (mentor) dítě vede, záleží jen na rodině, ZŠ zadává, co by měl
žák za určitou dobu zvládnout. Jestli si ale rodina napíše striktní
rozvrh hodin, koupí tabuli a bude jen „suplovat“ školu; nebo jestli se
pustí do unschoolingu, je jejich věc.
Moje sestra vede své děti v domácím vzdělávání, dvě z jejích dcer
jsou na druhém stupni, takže se z veké většiny učí samy. Rozhodně
nevypadají na agresivní nevychované, kruté kreatury. Směle s nimi můžete
věst diskusi téměř na úrovni dospělého.
Jestliže někdo neposílá děti do školy, ani je nevyučuje doma, není to „unschooling“, ale jednoznačné zanedbávání.
0 Nominace Nahlásit |
Všichni jdeme cestou naší výchovy, tudíž i zde platí, že ryba smrdí
od hlavy
..je to důležitý faktor. Pak je šance zvládnout vše ;-,
0
před 3057 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek