Obrázek:
https://cdn.pixabay.com/photo/2017/04/15/07/13/training-2231951_960_720.png
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 10Pro koho je otázka zajímavá? led, dudu, vagra, johana 56, Drap, rouzi, Jiří Bohumil, michalds, Altair-AC, aliendrone před 2549 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Já osobně, ve všech diskusích na toto téma, radikálně odděluji
inteligenci a schopnost vzdělávání a dosažené vzdělání.
Je to zřejmě v chápání těchto dvou pojmů.
V životě jsem poznal mnoho lidí, s nižším vzděláním, ale
„přirozeně“ inteligentních a na druhé straně také mnoho lidí
s vysokým vzděláním, ale s ubohou inteligencí.
Vzdělávání určitě souvisí se schopností si snadno a dobře (třeba
i krátkodobě) pamatovat.
A, podle mého názoru, inteligence je spíše schopnost, naučené a i jinak
získané vědomosti, uplatňovat v životě.
A nejen co se týče práce, ale i co se týče komunikace, vztahů a
chování.
Bohužel, testy inteligence vychází pouze ze schopnosti si pamatovat.
A tak jsem poznal lidi, kteří měli vysoké školy, ale schopnost, naučené
a získané vědomosti uplatňovat a aplikovat je v praxi, a nakonec i to
ostatní, co zahrnuji do pojmu inteligence, byla ubohá.
A naopak jsem poznal lidi „pouze“ vyučené, jejichž pracovní schopnosti
a přístup k řešení problémů a vše spojené s inteligencí, podle mých
měřítek, byly na daleko větší úrovni.
A k bodům dotazu:
ad.1. Vzdělaný ještě neznamená, že je i moudrý. Moudrost je úzce
svázaná s inteligencí a životními zkušenostmi. Proto moudrými byli vždy
lidé starší.
ad.2. Ano, co se týče vzdělanosti, možné by to bylo. Ale viz
předcházející názor, nebylo by to, pro některé, pouze samoúčelné a pro
praxi zbytečné?
ad.3. „Škola života“ není o vzdělání, ale je spíše o té
inteligenci a moudrosti. A moudrý člověk se nechlubí.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
1 – Vzdelanie nedokáže nahradiť inteligenciu, ale v spojení vzdelania
a inteligencie dokážete aj stôl umiestniť na vhodné miesto.
Drap sa mýli, ak si myslí, že múdrosti sa nedá naučiť… Práve
v spojení inteligencie, životných skúseností a vedomostí sa prirodzenou
cestou človek učí múdrosti, otázkou je, samotné využívanie tejto
múdrosti..
2 – Tých super/hyper univeztity predsa je na svete dosť, aj keď to pred
názvom nemajú napísané. Univerzity medzi sebou neustále súťažia
o prestíž, svetové meno, o prvenstvo medzi univerzitami. Ak ste nechodili
na takúto superhyper univerzitu ani nie ste človek (hodný zastávať meno
absolventa univerzity svetového významu, z pohľadu ich absolventov).
3 – škola života má veľa odborov – napríklad prežitie v dnešnej
civilizácii, prežitie v krízových situáciách, prežitie prvých lások,
život v manželstve, obor bezdomovectva, ale aj mnoho ďalších. Človek sa
v škole života učí celý život.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že obráceně to nefunguje. I když je to divné, tak dosažené
vzdělání nebývá dost často v úměře s moudrostí. Moudrost se nedá
zřejmě naučit, ale vzděláním ji lze podpořit. Super a hyper university by
mohly pozvednout vzdělanost, ale pouze tu papírovou, která by nikomu nic
nepřinesla. Prokazují to i popřevratové vize, zvýšení vzdělanosti, kdy
téměř každý bude mít maturitu. Skutečnost je taková, že máme spoustu
maturantů, jejichž znalosti by před padesáti léty nestačily na přijetí
na střední školu, naopak nám chybí řemeslníci, kteří by dokázali
zvládat svou práci.
Myslím, že školu života nelze ani dost dobře úspěšně studovat po
jednotlivých oborech a chápat ji jako celek. Moudrý člověk také školu
života nikdy nedokončí, ale má to jako celoživotní vzdělávání.
Bohužel ani škola života, jak můžeme vidět u některých dříve
narozených, vždy nedosáhne kýžené moudrosti.
Upravil/a: quentos
0 Nominace Nahlásit |
Přirozená inteligence je vždycky fajn, ale bez patřičného vzdělání takový člověk nemůže dělat odbornou práci. Naopak je známo spousta prudce inteligentních a vzdělaných odborníků, ale srážka s nimi je hotová katastrofa…
Upravil/a: Kepler
0 Nominace Nahlásit |
Pravda je to jen do určité míry. Např. lze dost těžko předpokládat, že nevzdělaný človk s přirozenou inteligencí jen tak odvodí např. Gaussovu základní větu algebry. Neříkám, že to není možné, ale to by se jednalo o dost nepřirozenou, přímo závratně geniální inteligenci (jakou měl Gauss).
Vzdělanost zajisté vytváří předpoklady k získání vyšší moudrosti, nicméně není to podmínkou. Moudrost bych odvozoval od životních zkušeností a schopnosti se z nich poučit.
Vzdělání může nahradit nedostatek přirozené inteligence, ale také jen do určité míry. Však už každý jistě viděl nejednoho vysokoškolsky vzdělaného s odpuštěním debila, který dokáže memorovat naučené poznatky, jakmile ale dojde k jejich využití v praxi, je to bída a zoufalství.
0 Nominace Nahlásit |
Ano. Přirozená inteligence nahradí často nedostatek vzdělání. Př.:
Naprostá většina rodinných domků je u nás stavěna svépomocí.
Druhá část otázky platí také. I méně inteligentní člověk dosáhne
dobrých výsledků vzděláním a pílí. Známe ze školních lavic.
Počet vzdělaných neroste. Změnilo se jen označení určité úrovně
vědomostí. Rozložení IQ v populaci je trvale stejné, nemůže tedy ani
narůstat počet moudrých.
Ze stejného důvodu nemohou být super/hyper univerzity. Nejsou lidi.
Školu života bych přirovnal ke gymnáziu.
0 Nominace Nahlásit |
… ad 1) moudrost a vzdělanost jsou naprosto rozdílné věci, důkazem je,
že počet vysokoškolsky vzdělaných není v přímé úměře ke kvalitě
vzdělání, což něco vypovídá o našem školství, a perličky typu
Plzeňská práva to jen dokládají (dneska snad už neexistuje ani okresní
město, které by nemělo svoji vysokou [alespoň fakultu při jiný VŠ])
…
… ad 2) komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí nebo kde nic není, ani
čert nebere >>> je-li v hlavě vymetýno, tak tomu ani
hyperuniversita nepomůže >>> jedině, jestli použije slevové akce,
a bude dávat diplomy 2+1 (viz Plzeň) …
… ad 3) všichni víme, že škola života je nejlepší škola (akorát školné je příliš drahé) a problémem je, že vysvědčení, a tím i vlastně odtajnění oboru se děje už za naší nepřítomnosti pomocí pohřebních řečí …
Ad Mc Mercurion
Nedávám body „z milosti“, ale za to, že někdo reaguje.. Jde o názorové otázky, tedy je to i poděkování za reakci. Beru i jiné názory na rozdíl od některých jiných tazatelů, i když to vidím trochu jinak. U mých otázek jde většinou o nadsázku, takže mě zajímá i názor odpovídajících.
… právě proto, že tě zajímá názor, a tady jsou dvě kolonky:
odpovědět a přidat názor >>> takže jsem si logicky vybral …
… nahoře bych se mezi odpovědmi ztratil, tady vyniknu …
… u tvých otázek se nedá ohodnotit nejlepší a nejsprávnější
odpověď, takže jsem uznal za vhodnější psát do diskuze …
Ad Kepler- měl jsem známého, „těžce“ vyučený opravář
zemědělských strojů. Jeho problémem byla osobní neukázněnost a nakonec
i alkohol.
Ale co se týkalo práce, pracoval jako elektrikář (sice jenom jako osoba
„poučená“ podle vyhl.50/78Sb.), takže vždy práce bez napětí, ale
„strčil do kapsy“, se svými odbornými schopnostmi a v praxi získanými
zkušenostmi, většinu svých spolupracovníků, řádně vyučených
v oboru.
A pak jsem měl kolegu, inženýra, s velkým sebevědomím, který, když
naproti mně telefonicky řešil problém (o kterém jsem něco věděl), tak
jsem to nevydržel a napovídal mu, aby byl schopen se vyjádřit natolik
srozumitelně, aby to jeho protějšek na telefonu vůbec pochopil.
No, ale možná, jak se říká, „výjimky potvrzují pravidlo“.
annas | 5913 | |
Drap | 4655 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1665 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1340 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |