Bolaku, bolaku, říká ti něcojako šedá lišta ? :o)
http://www.odpovedi.cz/otazky/proc-se-rika-o-sto-sest
Vysvětlení o původu rčení „o sto šest" podal pan řídící učitel V. Ladislav Malý z Příbrami, ovšem s mohutnou výhradou stran její konečné platnosti: „R. 1880 jsem se přel s přítelem K., že děvče, do jehož očí se zadíval, nikdy nezíská. Kolega se se mnou vsadil, že do sv. Jana Nepomuckého bude ta dívka jeho. Měl na to času od 29. ledna do 15. května, tedy celých sto šest dní. To jsme si často připomínali rčením, že jde „o sto šest“, a některý z kolegů je brzo zanesl i do vtipů do Humoristických listů. Odtud se pak rychle rozšířilo do obecného usu, třebas tehdy nikdo nechápal první a vlastní význam těchto slov. Dnes je to rčení všeobecně známé". Ověří-li se tato zpráva pana řídícího Malého, poskytne velmi řídký a vzácný příklad, jak se běžná rčení mohou rozšířit po celém území jazyka.
No, moc bych tomu nevěřil, jenomže…
Pak se nezávisle zjevila tato indicie a známý jazykovědec Vlastimil Styblík
to v roce 1983 potvrzuje. I on se odvolává na časopis Naše řeč, který
otiskl téměř před padesáti lety pokus o výklad původu tohoto rčení.
V 21. ročníku NŘ (1937) na str. 282 informuje redakce o tom, že dostala
od řídícího učitele v. v. (zřejmě ve výslužbě) Ladislava Malého
z Příbrami zprávu, kde vysvětluje, jak vznikl uzus „o sto šest“. Je
to spojeno se sázkou dvou mladíků. Jeden z nich získá dívku. Měl na to
106 dní.
Zdroj: http://www.e-kniha.com/proc-prave-ostosest.html
0 Nominace Nahlásit |
»R. 1880 jsem se přel s přítelem K., že děvče, do jehož očí se zadíval, nikdy nezíská. Kolega se se mnou vsadil, že do sv. Jana Nepomuckého bude ta dívka jeho. Měl na to času od 29. ledna do 15. května, tedy celých sto šest dní. To jsme si často připomínali rčením, že jde „o sto šest“, a některý z kolegů je brzo zanesl i do vtipů Humoristických listů. Odtud se pak rychle rozšířilo do obecného usu, třebas tehdy nikdo nechápal první a vlastní význam těchto slov. Dnes je to rčení všeobecně známé.« Ověří-li se tato zpráva pana říd. uč. Malého, poskytne velmi řídký a vzácný příklad, jak se rčení běžné toliko jednotlivci může rozšířiti po celém území jazyka.
Naše řeč, ročník 21 (1937), číslo 9–10
0 Nominace Nahlásit |
Ad bolak.
Co na to Kodex? 🙂
Ano, už se to stalo. Přece je běžné oopisovat od následovníka. Už je to nejméně podruhé a bude ještě několikrát. Víš, že jsem v opisování nepřekonatelná:))
:)) an., a za kolik minut to bylo dnes ?? :))
a kdo vlastne tedy opisoval. ? :))
radsi to upresnete, aby pak nemel Dr. v tech jeho spisech bordel !!
Ad iv. Zapomněla jsem natáhnout stopky. Kdo opisoval? Přece záleží na tom, jak kdo opisování chápe 🙂
:))
:) ja si stejne myslim, ze si tu vyliztu listicku nekdo vytiskl.., zaramoval .., povesil naproti postele, a vecer se na ni pred usnutim diva … !
cela " becko " ! :)
o sto péro = naplno, silně , rychle. Na sto péro – na sto procent. Souvisí to s pérem jako součástkou, která musí být dokonalá, pružná, aby všechno fungovalo. Další možnost – silné motorky – péráky.
Lucilej, myslíš, že je to o chlapech jó ?
ale vidím tam i ten mužský ekvivalent,
přikloním se ke všem verzím ..
budu věřit i tobě, Annas a bolakovi :)
jaká zas uražená ješitnost, já jen poukázal na matematickou stránku věci :) teda jak to vy ženský děláte, že člověk něco napíše a vy hned v tom textu, v těch několika slovech vidíte nějaký emoce, hned v tom poznáte že se ten člověk urazil, poznáte agresivní ton hlasu, jakou měl náladu, pocity a dokonce i výraz ve tváři včetně nadzdvihnutého levého obočí ve chvíli, kdy ten příspěvek psal, a to jen z několika pouhých písmen v řadě :D to se pak nedivím že se tak snadno urážíte, tohle žádnej jinej tvor nedovede… :))
tak v tom případě je tvoje sensu stricto evidentně nějak porouchané, protože tady bylo vyložně vedle, jak ta bělokorá jedle.. :)
tak já mu něco pošlu, jestli se sem podívá ;o)
http://meme.play-on.cz/subdom/meme/chce-moje-pero/
:))
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2633 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1347 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1062 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |