Doprava v New Yorku, největším městě Spojených států, patří k nejvytíženějším na světě. Dopravní síť využívá kromě osobní dopravy mnoho prostředků veřejné přepravy (metro, autobusy, taxi, lanovka atd.) New York má také nejrozšířenější síť metra na světě (468 stanic a 26 linek.[1]); v tunelech se poprvé použilo mechanické větrání. Nicméně velké stáří prostředku, nebo vysoká frekventovanost, způsobují problémy, což se odráží na funkčnosti a spolehlivosti, přičemž na opravy chybí dostatek finančních prostředků.
Městský systém pozemních komunikací je rozsáhlý a složitý; v New Yorku se nachází mimo jiné i nejdelší visutý most ve Spojených státech, Verrazano-Narrows Bridge,[2] či první mechanicky větraný tunel na světě Holland Tunnel.[3][4] Newyorkské autobusové a železniční společnosti disponují největším vozovým parkem v Severní Americe.[5] Železniční síť, která spojuje, Connecticut a New Jersey s New Yorkem, má více než 250 stanic na 20 linkách. Silnice ve městě celkem měří asi 10 200 km, což je téměř tolik, jako součet délek všech železnic v České republice
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Doprava_v_New_Yorku
0 Nominace Nahlásit |
Prvním skutečně hromadným dopravním prostředkem ve městech byl omnibus
tažený koňmi. První se objevil v Paříži v roce 1819, pravidelně byly
zavedeny v roce 1828. V Londýně byly zavedeny v roce 1829, v Hamburku
1839.
V Londýně v roce 1850 bylo v provozu 1300 čtyřicetisedadlových
omnibusů. Byly však neúměrně široké, proto se začaly konstruovat jako
dvoupatrové (koncepce zůstala dodnes). Zapřahali se 4 koně a dosahovaly
průměrné rychlosti 10 km.h-1 při obsazení 28 osob.
Kolébkou použití parního stroje pro hromadnou dopravu je Velká
Británie.
V roce 1830 byl použit prvý parní autobus. V 2. polovině 19. století
nastává prudký nárůst městské dopravy.
Na evropském kontinentu byla první podzemní dráha dána do provozu
v Budapešti v roce 1896.
V r. 1879 byla v Berlíně předvedena první elektrická tramvaj od
Siemense. Do provozu byla dána v r. 1881.
V USA byla tramvaj dáno do provozu v r. 1883 v Brightonu.
První trolejbus byl uveden do provozu v r. 1882 firmou Siemens.
V New Yorku byla v r. 1875 uvedena visutá dráha. Její vzhled a
obtěžováni okolí způsobilo, že tento systém se masivně
nerozšiřoval.
Zásadním mezníkem pro rozvoj MHD je zavedení motorizace. V Londýně se
první motorové omnibusy objevily v r. 1904.
Zdroj: http://homen.vsb.cz/~s1i95/mhd/HISTORIE.HTM
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4621 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1315 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |