Jsem už na střední a stejně si to nepamatuji… Zitra z toho píšeme a určite jeste mockrat budeme a mně se všechny ty cisla pletou a nevim, co kolik čeho ma. Prevody delky (jen zakladni) si trochu, pamatuji pak tam ale jsou ary, hektary, (m2), nevim nic, pak ještě jednotky objemu (litry, decilitry…) a pak hmotnosti. Máte na to nějaký trik? Protože když se to naučím zpaměti, ty čísla se mi stejne smíchají, nemám šanci. Děkuji :)
Zajímavá 0 před 2939 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Jo takovéto jednotky. To snad nemůžeš myslet vážně. Nic si pamatovat nemusíš. Je to pouhé násobení nebo dělení deseti. To se jen posouvá desetinná čárka. Jestli nevíš kolik deciltrů nebo mililitrů má litr, tak by bylo lepší se vrátit na základku.
0 Nominace Nahlásit |
Máš spíše na mysli násobky jednotek, ne převody typu libra/kilogram. Základem je naučit se zpaměti předpony násobné: deka, hekto, kilo, mega atd. a dílčí: deci, centi, mili, mikro… Spočítat vztah mezi nimi je jen aritmetika, stejně jako u jednotek plošných a objemových. Musíš vědět, že ar = čtverec o straně 10 m, hektar 100 m. Plocha aru je 10×10= 100 m2, hektar 100×100=10 000 m2. Kolik má hektar arů? 10 000/100 = 100.
0 Nominace Nahlásit |
Možná by stačilo si zapamatovat přípony, jak jdou přesně po sobě
deka, hekto, kilo, mega atd viz odkaz
http://fyzika.okhelp.cz/prevody-jednotek/predpony-jednotek-tabulka.php
a pak už to je jednoduché nejbližší nižší v pořadí je x 10 a naopak.
Nezapomenout na plošné (tj. x 100) a objemové míry (tj. x 1000). Někdy je
to trochu jinak nazvané např. u plošných měr 1 km2 = 100 ha =
10 000 arů = 1 000 000 m2
Upravil/a: suaeda
0
před 2939 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Trik je uplně jednoduchý. Pořádně se je naučíš a vydrží ti to na celý život. Je to stejné jako s násobilkou
0
před 2939 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tak úplně banální to zase vždycky není, aby se to dalo řešit jen
posouváním desetinné čárky a pouhou znalostí významu předpon násobných
a dílčích jednotek. Jednotek je spousta a nelze si všechny pamatovat.
Máš-li převádět např. metry na palce nebo stopy, nevystačíš si jenom
s posouváním desetinné čárky, zrovna tak jako při převodu kWh na MJ,
nebo mJ na eV (elektronvolty). V praxi se navíc z praktických důvodů
používají i jednotky starší, např. nevyhodím starý katalog vlastností
magnetických materiálů se spoustou platných charakteristik a údajů jen
proto, že pro magnetickou indukci používá jednotku G (gauss) místo dnes
platné T (tesla). Do školních testů na SŠ se obvykle nedávají různé
vychytávky, ale běžně používané jednotky v občanském životě a tam se
mi osvědčil následující postup:
1/ nejprve si pro jistotu ověřím, zda obě jednotky jsou jednotkami téže
veličiny a zadání není chybné. Ono to nemusí být v některých
případech na první pohled pro každého patrné, třeba u těch zmíněných
mJ a eV, nebo ampérhodin a coulombů,…)
2/ uvědomím si nebo si zjistím, která z uvedených jednotek je větší a
kolikrát, než jednotka menší na druhé straně rovnice. Zde využijeme
znalosti významu předpon určených pro jednotky násobné a dílčí. Dejme
tomu, že větší jednotka je k-krát větší, než menší jednotka.
3/ Pak tímto číslem (k) násobíme, nebo dělíme číslo stojící před
zadanou jednotkou a získáme tak hledaný počet jednotek na které
převádíme. Jestli budu násobit, nebo dělit záleží na tom, zda má být
hledané číslo větší nebo menší, než to zadané. A teď důležitá
věc!
V rovnici musí být před větší jednotkou menší číslo a před menší
jednotkou větší číslo! Nikdy ne naopak! Je to logické. Uvědom si, že
máš-li sežrat stejné množství polévky pomocí velké lžíce, hrábneš
tam méněkrát, než pomocí malé lžičky. Zde velká lžíce = větší
jednotka, malá lžička = malá jednotka.
V nepochopení toho, co jsem právě napsal, spočívá časté chybování
studentů, kteří místo aby v daném případě dělili, tak násobí a
naopak. Dojdou pak k absurdním výsledkům, jakože např. 56 pF =
56 000 nF atp. Vyzkoušejme si to na jednoduchém, až primitivním
příkladu:
Mějme např. převést cm3 na litry: 250 cm3 = ? l
1/ Základní podmínka je splněná, obě jednotky jsou jednotky objemu.
2/ 1 l = (1 dm3) = 1000 cm3; dm3 je tedy 1000 krát větší, než cm3
3/ Protože před větší jednotkou musí stát menší číslo, než číslo
před jednotkou menší, budeme těch 250 dělit tisícem a dostaneme hledaný
vztah 250 cm3 = 0,25 l
Ve složitějších případech nelze převod provést takto jednoduše
(téměř z hlavy v jednom kroku), ale v několika krocích. Např. při
převodu kWh na J tam musím vzít v úvahu kromě vztahu 1 kWh = 1000 Wh,
že také 1 Wh = 3 600 Ws a navíc musím vědět, že 1 Ws = 1 J, jinak
jsem v háji. Takže ona ta zdánlivá jednoduchost je diskutabilní, ale
naučit se to dá. Nevím, jestli jsem se při své „výuce“ vyjádřil
dostatečně srozumitelně, ale snad ti to bude k užitku. Chce si to
procvičit na příkladech a takových deset či dvacet, to je
opravdu málo.
0
před 2938 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek