Zmiňuji jen český jazyk. Studenti se učí přemýšlet o dílech, při rozboru vět, ale často jde o nezájem studentů, jejich sebevědomí, přesvědčení o své dokonalost, úvaze, k čemu jim to bude dobré atd. Navíc – všechno přece najdou na netu.
Bohužel jindy jsou i učitelé málo důslední, především při zadávání a kontrole DÚ. Nerozlišuují, zda napsal žák sám nebo net.
Studenti tvrdí např., že napsat úvahu je snadné. Ale je to nejtěžší slohový útvar, vyjadřuje způsob myšlení. Právě zde se uplatňuje i logika…
Nemůžu najít, ale pamatuji si, že nejeden student vložil dotaz, proč dostal nedostatečnou ze slohové práce, když měl jen jednu chybu. Na požadavek vložit slohovou práci k posouzení, už neragoval. Pro hodnocení slohu je mít i cit.
Každý člověk má jiný způsob vyjadřování, je to jakýsi dar. Někdo
se vyjadřuje jednoduše, i když pochopí podstatu.
Jiný má nadání " od boha" a k tomu hodně čte. Znám takového
jedince.
--
Další skutečnost, která mně vadí. Domácí úkoly ze slohu. Synovi mé
sousedky – má asi 12 let – píše matka všechny domácí slohové
práce. Bohužel, učitelka to nepozná.
Je pravda, že u nás je jiný způsob výuky. Na amerických školách se rozebírá určité dílo, diskutuje se o něm, píší se eseje atd. Studenti musí přemýšlet. Takže studenti znají důkladně jedno dílo, ale neznají další autory atd.
Nový systém Montessori vede děti k logickému uvažování, samostatnotsti, ale zatím jen na základní škole. Těžko říct, jak to bude dál, když se dostanou mezi běžné školy. Na toto téma se už v minulosti diskutovalo.
Není všechno černobílé.
0 Nominace Nahlásit |
Nemyslím, vidím.
7Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, arygnoc, briketka10, Funna, gagaga, marci1, zzzlatokopka
před 3525 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
keby len písať.
;-Q
7Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, briketka10, Funna, gagaga, gecco, zzzlatokopka, marci1
před 3525 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já myslím, že mnohdy je to pravda, já studovala ekonomii a psala jsem opravdu poprvé až bakalařku, do té doby se jen kopírovalo:-(((
Taky to přemýšlení bylo omezeno, člověk nemohl počítat logicky na 3 řádky, musel počítat složitě na 3 stránky, výsledek byl sice stejný, ale učitelé ho neuznali:-((( Žádné přemýšlení, jen biflování:-(((
0 Nominace Nahlásit |
My jsme toho psali poměrně dost a pořád, jak na gymplu, tak teď na vejšce, akorát jsem si nemohla zvyknout, že protokoly se nepíšou barvitě jako slohovka, ale stručně a čistě „vědecky“ :) To si spíš přečti „Má svoboda slova nemá žádnou váhu“ od Petra Hrušky: http://www.revolverrevue.cz/petr-hruska-ma-svoboda-slova-nema-zadnou-vahu potom je tam i pokračování…
0 Nominace Nahlásit |
Nejde ani tak o písanie a čítanie, ako o schopnosť premýšľania a
vyjadrovania sa.
Napríklad návod sa píše inak ako špecifikácia, alebo báseň inak ako
román.
Problém nie je len v študentoch samotných, ale i v rodičoch a
vyučujúcich, v ich znalosti daného problému a spôsobe vysvetľovania.
O druhoch novinárskej práce ani nehovorím, každý má mať inú formu, len
občas (často) si ich nekvalifikovane zamieňajú.
Doplňuji:
Na príbehu „Má svoboda slova nemá žádnou váhu“ na ktorý upozorňuje
RyuzakiKate, je krásne vidieť, čo všetko vplýva a zasahuje do kvality
vyučovania. Kde s hrôzou sa dozvedá v diplomatických frázach
„revízneho“ školského pracovníka, že aj neznalosť problému, to
drobné detské pochybenie, je vlastne znalosť danej témy, stačí len, ak sa
Nevedko ozve správnym spôsobom.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Myslím si, že psát, tedy přemýšlet, se naučí ti, kteří chtějí. Těžko naučit přemýšlet někoho kdo nechce a na škole je jen pro titul a nebo protože se mu nechce pracovat. Problém tedy nevidím v tom, že naše školství nenaučí přemýšlet, ale problém je v tom, že se na té škole takoví lidi udrží…
4Kdo udělil odpovědi palec? dudu, johana 56, RyuzakiKate, marci1
před 3525 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jestli psaní pomůže myšlení – nevím…
😉
Ale přemýšlet – aspoň středoškoláky, nikdo nenutí…
Jsou … – až to bučí…
No – asi ne všichni – ale minimálně dva takové znám osobně (což je
100 % studentů – středoškoláků, které osobně znám)…
4Kdo udělil odpovědi palec? gagaga, marci1, Agneta, zzzlatokopka
před 3525 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
RyuzakiKate >>> ten příspěvek z „Bubínku“ se mi moc
líbil:DDD
Ta studentka měla moji úroveň…to se musí uznat, a byla v právu,
měla pravdu, to bylo hned na první pohled vidět, že je to
„osobnost“. To se mi od Hrušky tedy nelíbilo, jak s osobnostmi
zachází:D
To myslíš vážně? Osobnost snad, ale ta práce byla nedostatečná,
což potvrzuje i následný posudek (byť je napsán hodně „opatrně“ –
autorovi posudku bylo jasné, že hodnotící profesor má pravdu, ale chtěl se
nějak vypořádat s požadavkem školy uznat práci „stůj co
stůj“)…
Podle mne studentka v právu nebyla a ústupek školy vnímám jako hodně
problematický. Právě takové ústupky, „pouštění“ nekvalitních
prací k obhajobám jsou jednou z příčin nekvalitních absolventů
vysokých škol.
► „Má svoboda vyjadřování zde nemá žádnou váhu, odmítám přistoupit na argumenty podané vyučujícím, neboť to nejsou nosné argumenty k hodnocení mého testu, ale jen jeho subjektivní pohled na interpretaci.“ ◄
Kdo je schopen tohle napsat, musí automaticky obdržet postup bez
jakýchkoliv otázek.
Moc dobře tu poznávám její „zákulisí“ (původ). Ve Francii a Británii
jsou „osobnosti“ na elitních školách, a stát si jich pak velmi váží,
rozhodnou-li se pro státní službu. Mám tím jen na mysli ty, co jsou schopni
vidět společenské souvislosti, což je na osobnosti to
nejdůležitější.
Čakám s napätím na výsledok.
Študentka bola v práve, mohla žiadať kontrolnú skúšku.
No v práve bol aj aj skúšajúci. Má pravdu, že študentka nesplnila
požiadavky správnej odpovede. „okecávanie“ treba vedieť, nielen hádzať
na papier prázdne nabubrelé frázy.
Ale zaujali ma slová kontrolného hodnotiaceho pána profesora „S“ ktorý
svojím alibistickým tvrdením poškodil kvalitu vyučovania.
Plne súhlasím s p.Hruškom, ak niekto nesplní požiadavky na písomnú
prácu, tak hodnotenie je nesplnil. Počas mojej kantorskej práce sa aj u mňa
pokúšali rôznymi obchvatmi a zákulisnými ťahmi narušiť vyučovací
proces. Ale neskorší praktický život mojich študentov ukázal, kto mal
pravdu.
Čakám s napätím na pokračovanie „príbehu“.
„2. díl“ tady http://www.revolverrevue.cz/petr-hruska-ma-svoboda-slova-nema-zadnou-vahu-pokracovani
Logické…očekávala jsem to…:D
Je pan Hruška brontosaurus, stěžující si na to, že už nemáme prvohory?
Já bych si to od něj taky nenechala líbit:D