V poslední době je běžnou praxí, že levnější druhy zboží se
v případě, poruchy neopravují. V záruce je vám je buď obratem vymění,
nebo vrátí peníze. Prodejci se kupujícím o těchto manýrech nezmiňují a
ani je neupozorňují, že už den po záruce majiteli nezbude, než porouchaný
krám předat do sběrného dvora. Popsané chování obchodníků je zcela
určitě neetické a nejsem si jist, zda-li není za určitých podmínek
i trestné. Lze podle vás při nákupu podobných „šuntů“ eventuelně
požadovat delší garanci.
Např. nám přestal před dvěma týdny fungovat kompresor black and decker
pořízený za necelé dva tisíce v roce 2012. Do konce záruky zbývá cca
14 dnů a proto obdržíme nový výrobek. Po prvním srpnu by nám však zbyly
už jen oči pro pláč!
Máte obdobné zkušenosti a jaký je prosím Váš názor na zmíněné
novoty?
Doplňuji:
Oprava zboží po záruce by dle vyjádření všech dvou servisů působících
v ČR stála více, než nový výrobek. Z toho tedy nepřímo vyplývá, že
u podobných produktů je nutno koupit každé dva roky a jeden den vždy nový
výrobek.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Nazdar Bazar před 3807 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
NO tak vždy někdě musí být ta hranice záruky.
Záruka je zákonem stanovená na 2 roky, prodejce ji může prodloužit ale
nesmí ji zkrátit.
Pokud dojde při reklamaci k výměně zboží, tak je na dané zboží opět
záruka celé dva roky.Pokud jen k opravě, tak se záruka prodlužuje o dobu,
kterou bylo zboží v opravě.
Když se zboží porouchá po záruce, tak ho můžeš dát opravit, nemusíš
ho hned vyhazovat.
Ale u některého zboží se prostě vyplatí výměna, protože oprava by byla
dražší
Doplňuji:
Tak nevím o kterým výrobku mluvíš, ale třeba displeje u mobilu je
opravdu dražší opravit než koupit nový, jednoduše je to díky té
technologii, jakou je to postaveno.
To samé je u graf. karet nebo obecně čipů. Vem si, že karta najednou
přestane fungovat, takže opravář začne pomalu prověřovat, co je vlastně
špatně. Třeba se přepálily nějaké obvody na desce. No co teď s tim, no
je potřeba nová deska.
Takže ta představa, že opravář ručně přepájí všechny komponenty na
novou desku, což je u dnešních grafik samo o sobě těžké.
Tak je mnohem levnější koupit novou funkční kartu a tu starou dát prostě
na recyklaci.
No nevím jak často se ti výrobek rozbíjí každé dva roky a jeden den. Ale od toho je tu volný trh, najdi si značku/firmu u které víš, že to je kvalitní a vydrží to déle a nemusíš nic dál řešit. Nevím, jak si představuješ, že by to mělo fungovat? Jako, že bude třeba 10 letá záruka nebo neomezená? Pokud by se to zavedlo, tak strašně stoupnou ceny, prodejci budou muset nějak pokrýt náklady na opravy, zvýšit kvalitu a i tak zboží prostě 10 let používání nemusí vydržet.
Upravil/a: Quimby
0 Nominace Nahlásit |
Zákonem daná minimální záruční doba je 24 měsíců.
Je na výrobci nebo dovozci jestli ji prodlouží. Nedávno jsem kupoval
u Lidla tlakový čistič (WAP) a přesto, že stál 1300 Kč je na něj
záruka 3 roky, což si myslím že je velmi solidní přístup.
Nicméně nelze očekávat že výrobce nebo dovozce poskytne záruku nad
minimální dobu životnosti.
Viz. 5 leté záruky na auta. Auto těch 5 let bez problémů vydrží a
navíc získají další dva roky platby za povinné garanční prohlídky.
0 Nominace Nahlásit |
(Může prodejce z vlastní iniciativy prodloužit záruční dobu?) → Může. Mám na televizor 4letou záruku – bez příplatku. A tady pozor, někteří prodejci poskytují možnost delší záruky, popřípadě s tím spojené další služby, za příplatek.
(Prodejci se … nezmiňují) → Je jasné, že záruka prodejce nemůže být nekonečná. Co bude s výrobkem po uplynutí záruky je tedy na výrobci. Jistě má snahu vyrobit a prodat co nejvíc, tedy i co ‚nejčastěji‘ tj. aby Vám to nevydrželo moc dlouho – nejlépe tedy neopravitelně kleklo den po záruce. K tomu, aby výrobek fungoval i déle ho může přinutit toliko konkurence. Ta má sice zájem, aby se kupovalo její zboží, ale zároveň má tentýž zájem prodat co ‚nejčastěji‘. Ve výsledku konkurenční boj vede spíš k nabízení novinek než k trvanlivosti zboží. V neřízeném kapitalismu tedy šetření materiálních zdrojů a životního prostředí není v popředí zájmu výrobců (ani prodejců). Proto je zřejmě v tomto smyslu nutný administrativní nátlak ve smyslu natahování záruční doby (v závislosti na druhu zboží), a rovněž tak organizace recyklace materiálu.
(levnější druhy zboží se v případě poruchy neopravují) → Nemusí jít nutně o „levnější“ zboží. Automatizovaná výroba sice jednotlivý kus zlevňuje, ale zároveň vede ke komplikovaným výrobkům nebo dílům, které nelze ani servisně opravit s nižšími náklady než vyrobit nový na speciální lince. Například procesor. Kdeže jsou doby, kdy se otevřelo rádio, vyletoval odcházející kondík a dal nový, nebo se rozebral strojek a vyměnilo ozubené kolečko. Dneska se do strojku nedostanete, aniž byste neulomil zalepený umělohmotný kryt. O sehnání potřebného kolečka ani nemluvě.
(požadovat delší garanci) – Nad zákon je vše otázka dohody. O délce garance lze jistě smlouvat. Například při zakázce na stavbu mostu nebo speciálního vybavení kliniky. V případě nákupu v hypermarketu to bude problém …
(chování obchodníků je … neetické … trestné) → Myslím, že neupozornění na to, že výrobek není opravitelný levněji než výroba nového, ze strany obchodníka trestné není. Z etického hlediska, co se týče Vás jako obchodníka, o tom nemusíte vědět (jakož ani to, co to znamená ‚opravit‘) – musíte to prodat. Žijete z toho. V nejhorším – vyřídit reklamaci. Otázka spíš je, jak dlouho a kam až to společenský systém, ekonomika, materiální zdroje a životní prostředí vydrží … A to je otázka vyšší inteligence než „kšeftovací“.
0 Nominace Nahlásit |
ad Quimby: ale prosím Tě, nejsem přece Marťan nebo nedávno narozený
kojenec. Jen se jaksi nemohu smířit s tím, že výrobci dodávají na trh
produkty s vědomně zkracovanou životností a kupující není upozorňován
na fakt, že výrobek v případě poruchy je neopravitelný, avšak po dobu
dvouleté záruky bude vyměněn.
Bohužel tak to dnes funguje i u značkového zboží prodávaného
v kamených obchodech – zmíněný kompresor Black and Decker nebo v lednu
t.r.u žehličky Philips a to už je statistická anomálie!
Koupil jsme opět po 12 letech pračku, záruka 2 roky, za příplatek 840 Kč je záruka na 5 let. NOZ umožňuje i tuto variantu, je to v podstatě pojištění výrobku.