Dobrý den, v úterý píši maturitní písemnou práci a zajímalo by mě, jestli mohu zprávu jakožto slohový útvar napsat v budoucím čase. Na češtině nám vtloukali do hlavy, že dva základní znaky zprávy jsou: 1) je psána objektivně a nezaujatým čtenářem, 2) pojednává o již proběhlé akci. Jak si teď ale projíždím různé rady a zkušenosti, mnohým studentům se například stalo, že napsali zprávu se všemi náležitostmi, akorát v budoucím čase – psali o události, která se má konat – a dostali 0 bodů. Jejich učitelka pak byla na školení a zjistila, že se zpráva může psát i v budoucím čase. Nevím, proč by to tak být nemělo – nezdá se mi, že útvar, který bude popisovat např. pálení čarodějnic, kde a kdy to bude probíhat a jaký bude program, je prostě obyčejný článek…
Zajímavá 0 před 3128 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Zpráva ve stylu prostě sdělovacím je informace o tom, co se stalo.
V článku Jak psát zprávu u maturity z češtiny? najdete i to, jak
napsat zprávu.
http://www.statnimaturita-cestina.cz/psani-zpravy
Musíte si uvědomit, že když píšete o budoucnost, tedy o tom, co se
bude konat, je to oznámení.
--
Zeptejte se na to své učitelky, ať vám vysvětlí, proč se zpráva může psát o budoucnosti.
Stejnou informaci, kterou jsem napsala, se dovíte v odkazu na stránce o maturitě.
--
Napadlo mě, že by šlo psát zprávu z budoucnosti, nikoliv o budoucnosti,
tedy o tom, co bude.,
ŽIjete např. v roce 2050 a budete informovat čtenáře o sledu událostí, třeba v roce 2015.
Ale určitě to není běžné. O budoucnosti se píší spíš úvahy, nebo
povídky.
–
Ptal jste se na užií „času“ ve zprávě ve stylu prostě sdělovacím.
V diskusi jsem s uvědomila,, že i ve stylu publicistickém se může psát
zpráva = informace, ale ta má jiný charakter, jiné náležitosti, jinou
funkci. stejně jako ostatní útvary publicistického stylu.
Jde o krátký útvar, který podává stručnou, poměrně úplnou a výstižnou informaci o aktuální události či dění. Její součástí bývá hodnocení události.
Autor si klade otázky. kdy, kde, kdo, co, jak, proč. Její rozsah je + – 50 slov.
Upravil/a: annas
2 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Drap, led Nahlásit |
Zpráva je o něčem, o nějakém ději. Obtížně můžeš psát zprávu
o ději který se nestal. Třeba ale novinové zprávy jsou psány
i v budoucím čase, že se stane, nebo bude dít to či ono.. Nejsem
češtinář, ale myslím, že oba způsoby jsou možné.
Annas a quentos jistě odpoví přesněji.
0 Nominace Nahlásit |
„Žijete např. v roce 2050 a budete informovat čtenáře o sledu
událostí, třeba v roce 2015.“
Zpráva z budúcnosti? Prečo nie.
Zpráva v budúcom čase, zpráva o budúcnosti, fikcia.
Je to vlastne predpoklad budúceho, môže sa to splniť na 0 – 100%. Môžte
to mať naprosto presne vypočítané, pripravené, ale akýsi škriatok to
môže zmeniť a zostane vám z toho len fikcia.
Ale stále je tu zpráva o niečom, čo už sa udialo alebo sa deje, nie
o niečom, čo sa len bude diať.
Zprávu písanú v budúcom čase zaraďme ako umelecký žáner.
zpráva môže byť:
1 – objektívna faktografia – opísanie skutočnosti, faktov bez
analyzovania, zovšeobecňovania
2 – subjektívna – vlastný pohľad na skutočnosť súčasnú,
minulú
3 – predpoklad, predpoveď na základe známych skutočností (zpráva
o počasí)
4 – fikcia – umelecký žáner
dodatok:
k objasneniu problému vám doporučujem si pozorne prečítať diskusiu medzi
mnou a annas
http://www.odpovedi.cz/otazky/muze-byt-zprava-psana-v-budoucim-case#discussion
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Když je to v budoucím čase, není to zpráva, ale oznámení.
0
před 3128 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
annas,
„Zpráva je informace o tom, co se stalo“
ale
„zpráva je také informace o tom, co se právě děje“
Ptal se na zprávu o „budoucnosti“, uvedl, že maturanti za nezískali bod. Proto jsem ho odkázala na učitelku, aby jim vysvětlila, o co jde.
V publicistickém stylu se píše zpravidla článek, o zprávě není zmínka.
súhlasím, ale…
ako definovať, čo je to: „Zpráva o stave republiky“ prednesená
prezidentom, keď sa v nej spomína minulosť, súčasnosť, ale aj
budúcnosť?
Opět jde o publicistický styl – mluvený řečnický styl. Zpráva = dokument.
Je třeba rozlišovat prostě sdělovací styl – jen minulý čas a styl publicistický.
Jenže v pokynech k maturitě – odkaz – jsou informace jen o stylu prostě sdělovacím.
annas | 5913 | |
Drap | 4620 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1312 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |