Ne
Doplňuji (reaguji na doplnění): Ústavní soud funguje jako každý jiný soud, podle zásady „kde není žálobce, není ani soudce“ neboli řízení zahájí jen na návrh. Jeho funkce není (automatický) dohled nad všemi přijatými právními předpisy …
Zdroj: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-182#cast2-hlava2-oddil1
Upravil/a: Pepa25
0 Nominace Nahlásit |
Ne. Je třeba pochopit význam ÚS. Ústavní soud není součástí legislativy, je nezávislý, je součást judikatury, která zde neschvaluje zákony.
Kde je jeho místo? Pokud se se schválí návrh zákona a v PS se najde subjekt, který je přesvědčen, že je protiústavní, dá ho k ÚS na přezkum. Tady začáný fungovat obranný mechanismus demokracie, na který se mnohdy ptáš.
Všimni si, že nic nezačíná ÚS, protože to by porušil principi nestrannosti, musí dostat podnět. Příklad? V nedávné době to bylo porušení, že Ministerstvo zdravotvnictví samo od sebe omezilo podmínko na našem území. To ale z hlediska práva nelze, protože taková rozhodnoutí může dát pouze vláda jako celek.
ÚS tak zafungoval velmi dobře, kdy vymezil ,,pravidla hry", – tohle nemůžete. I přes pandemii, musí politici dodržovat nastavený systém. Vnímám to jako správný krok a je správné, že omezení zrušil. Když někdo omezuje tvoje práva, tak nesmí to dělat proti pravdilů a ty si to nemáš odůvodňovat tím, že je nenadálá situace. ÚS má tuto silnou roli, kde tě v podstatě ochránil před státním aparátem.
ÚS je ochránce ústavního systému, takže z tohoto hlediska nemůže měnit ústavní systém a už vůbec ne demokatický. Je nutno proto ho bránit ve chvíli, kdy se dostává pod tlak politků (a ten tu je jak dlouho).
0 Nominace Nahlásit |
To není jeho úkol. Ústavní změny schvaluje parlament hlasováním, kdy
musí být dosažena požadovaná většina hlasů pro.
Ústavní soud vstupuje do hry teprve když si někdo myslí, že něco není
v souladu s ústavou – např. zákon nebo soudní rozhodnutí, a požádá
ÚS o rozhodnutí.
0
před 1641 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pořád nechápeš, celý systém. Máme moc zákonodárnou, výkonnou a soudní. Žádný soud nemůže se svého rozmaru vstupovat do výkonu ostatních dvou. Stejně tak zákony nemůže vydávat ani vláda, ani soudy. A nakonec řídit stát nemůže ani padlament, ani soudy.
0
před 1641 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Několik odkazů, pročtěte si celé článku, dovíte se, co je náplní ústavního soudu a jak je to s přijímáním zákonů
1. "Nad aktuálními návrhy změn ústavního zákona
reaguje prof. JUDr. Jan Kysela Ph.D.25.07.2019
Pročtěte si dokument o přijímání zákonů
2. "Zákonodárná iniciativa
Ústava České republiky přiznává právo zákonodárné iniciativy
následujícím subjektům:
Návrh zákona se předkládá předsedovi Sněmovny, který jej postoupí organizačnímu výboru. Předseda zároveň rozešle návrh zákona všem poslancům a poslaneckým klubům, aby se mohli na jeho projednávání včas
Najdete i schéma postupu
--
3. Ústavní soud
V odkazu se podívejte, o čem v roce 2020 rozhodoval Ústavní soud.
4. Co je v pravomoci ústavního soudu
"Ústavní soud podle čl. 87 Ústavy rozhoduje:
o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem,
o zrušení jiných právních předpisů (např. nařízení vlády, ministerských vyhlášek, obecně závazných vyhlášek a nařízení obcí a krajů) nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo se zákonem,
o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu,
o ústavní stížnosti právnických nebo fyzických osob proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do jim ústavně zaručených základních práv a svobod,
o opravném prostředku proti rozhodnutí ve věci ověření volby poslance nebo senátora,
v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25 Ústavy České republiky,
o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu republiky podle čl. 65 odst. 2 Ústavy České republiky,
o návrhu prezidenta republiky na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu podle čl. 66 Ústavy České republiky,
o opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu, které je pro Českou republiku závazné, pokud je nelze provést jinak,
o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo jiné rozhodnutí týkající se činnosti politické strany je ve shodě s ústavními nebo jinými zákony,
spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu,
o souladu mezinárodní smlouvy podle čl. 10a a 49 Ústavy České republiky s ústavním pořádkem, a to před její ratifikací
Na základě čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky rozhoduje Ústavní soud též o návrhu obecného soudu na vyslovení protiústavnosti zákona. Dojde-li obecný soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu a řízení ve věci do rozhodnutí Ústavního soudu přeruší. atd. "
https://www.usoud.cz/postaveni-a-pravomoci/
Upravil/a: annas
0
před 1641 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ale tak ústavní soud je taková pojistka kdyby politici zešíleli a chtěli zrušit lidská práva ne?
A to je moment, kdy zde musí být vůle se postavit za ten ÚS. Lidská práva ti totiž nezaručují politici, ale je to konzensus lidí, kteří ho respektují. ÚS je je úřad, který to kontroluje v zájmu nás všech.
Pokud ovšem lidé nebudou mít vůli, pak jakákoliv totalitní moc ÚS smete tak, že jeho účinnost bude ta tam. A to je nebezpečné. A lidská práva se v podstatě zrušit nedají. Zrušit se dá jejich garance a dodržování ze strany státní moci.
Myslel sem že vše musí schválit ústavní soud když by ústavní soud řekl že "proti ústavě zrušení LPAS není, tak by to byl defakto převrat.
No, tady jde o to, že ÚS nezasahuje do dění ze svého přesvědčení. Říkám, musí dostat podnět. Ta ochrana nespočívá v tom, že ti jeden úřad bude zkoumat každý zákon, zda neporušuje to nebo ono, ale v tom, že pokud někdo bude mít reálný pocit ,,hele, tohle už je přes čáru a omezuje to svobodu lidí", pak ÚS přijme tento podnět a může zákon zrušit, protože dá za pravdu stěžovateli.
ÚS je úřad, který chrání naši svobodu a práva. Samozřejmě, že sleduje dění, ale to pak mohou jen diskutovat. Proto mimochodem se spoustu politiků radí s ústavními právníky. To je běžná věc, viz například nvárh na žalobu prezidenta republiky.
Tohle se píše na legislativním procesu Ústavní soud jako garant ústavnosti České republiky má řadu pravomocí, které zasahují do zákonodárné pravomoci Parlamentu (viz schéma ústavního systému). Nejdůležitější je v tomto směru pravomoc abstraktní kontroly – pravomoc rušit zákony nebo jejich jednotlivá ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem České republiky. Novela Ústavy č. 515/2002 Sb. pak Ústavnímu soudu svěřila pravomoc kontroly souladu mezinárodních smluv s ústavním pořádkem, a to ještě v době před jejich ratifikací.
Tudíž když se zblázní politicy a ústavní soud tak je z ČR další totalitní režim (i když pravděpodobnost je malá) zajímalo by mě zda vůbec tedy práva existují když nejsou naprosto nezrušitelná kvůli tomu že těch subjektů je tak málo. Zajímalo by mě zda v některé zemi to mají vymyšlené lépe.
A k té otázce kdyby se vláda rozhodla zrušit tento ústavní soud kdo by to potom posuzoval.
Vláda je exekutivní moc, parlament legislativní! Pozor, to je základní rozlišení dělby moci. Vláda je podřízena Parlamentu, poslanci nevládnou, opozice naopak kontroluje vládu.
Pak tu nebude instituce, který ti bude formálně chránit tvoje práva. Lidé mohou rezignovat na tyto principy. No a to už s tím mají zkušenosti nacisté i komunisté, kteří si to právo začali vykládat po svém. Z toho vzniklo nejtemnější období dějin, doba ,,bezpráví".
Proto tedy pokud ústavní soud zruší hned jako první bod a potom lidská práva tak to ústavní soud ani prozkoumat moci nebude?
To pořád pleteš pojmy s dojmy, hrušky s jablky… Demokracii do toho nemotej. V zásadě s tím nemá vůbec nic společného. Demokracie je cíl, nebo cesta, konsenzus, obdobně jako víra. Dá se provozoat mnoha způsoby, v nejrůznějších systémech, dokonce i v autokratických. Demokracie nezmizí tím, že ji zakážeš. Jen nastavíš jiné principy, odstraníš ji ze systému řízení státu, ale jako taková demokracie nezmizí. Navíc demokracie není jediným možným způsobem. Je spousta věcí veřejných, které lze dobře spravovat i bez demokracie. Např. osvíceným panovníkem (což je ovšem, jak se zdá taky utopie).
Já ti něco povím o čem je domokratické řízení státu: Všichni do vešho kecaj a nikdo nenese odpovědnost. Proto jsme tam, kde jsme, přes to, že bychom mohli být mnohem dál.
Drap | 8229 | |
led | 4070 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2779 | |
zjentek | 2725 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |