Zdravím,
ak by som si kúpil nejaký skener na odpočúvanie leteckej komunikácie a
vybral by som si napr. túto frekvenciu 120.050 MHz – žiada sa tam
o povolenie ku štartu. Tam bude teda viacero pilotov žiadať o povolenie,
oni tam hovoria po jednom, alebo ako to tam funguje?
A keď chce riadiaca veža komunikovať s konkretným lietadlom, tak potom na
akej frekvencii? A keď je vo vzduchu kopa lietadiel a frekvencii je málo, tak
potom ako komunikujú s vežou, keď riadí viacero letov? Na jednej frekvencii
môže byť pokiaľ viem iba 1 spojenie, tj kto bude na tej frekvencii bude
počuť všetkých, ktorý tam vysielajú. Tak potom ako funguje tá letecká
komunikácia, lebo tomu neromiem moc, mohol by mi to niekto vysvetliť?
Moc dik
Zajímavá 0 před 4151 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pokud budeš kupovat skaner tak jedině digitální !!!! Šířka pásma
kanálu je 25 kHz, nově potom jen 8,33 kHz a to knoflíkem nenaladíš, kdyby
jsi se postavil na hlavu.
Rozsah radiového pásma na kterém komunikují civilní letadla je 108 –
136 MHz.
Vojenské pásmo je ještě o něco rozšířené.
Radiostanice mají toto pásmo rozdělené cca na 200 kanálů a tak se také
ladí ( každému kanálu přísluší konkrétní kmitočet – podobně jako
u TV).
Ano pokud si 5 letadel naladí stejný kanál slyší se všichni navzájem.
200 kanálů dává ale možnost spojení vyseparovat tak aby jeden druhého
nerušil, navíc spojení není duplexní ale jednosměrné a letadla mají svá
označení , čísla.
Navíc pro radiový provoz platí přísná pravidla která je radno
dodržovat.
Dosah rozsahu FM je omezený. Proto mají letadla ještě možnost komunikovat
na KV, což používají při letech přes oceán.
0 Nominace Nahlásit |
ješte než si koupíš scanner, tak zkus
http://www.liveatc.net/
0
před 4151 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Zjednodušeně řečeno je každé letadlo naladěno na frekvenci podle toho,
kde se aktuálně nachází. Řízený vzdušný prostor je rozdělený na
sektory, kde každý sektor řídí 1 řídící (ve skutečnosti 2, ale do
rádia mluví jen jeden z nich, druhý mu pomáhá). Všechna letadla v daném
prostoru jsou naladěna na příslušné frekvenci pro daný sektor (opět
zjednodušeně) a tedy se navzájem slyší. Navzájem se volají volacími
znaky (řídící volá pilota číslem letu nebo registrační značkou
letadla, pilot volá řídícího volacím znakem sektoru, prostoru či
letiště, např. Ruzyně Tower, Praha Radar nebo Tuřany Approach atp.).
Pokud je frekvence obsazená a ty chceš vysílat, musíš počkat až
vysílající skončí s vysílám a frekvence se uvolní.
Odpovědi na tvoje otázky postupně:
0
před 4138 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek