Kořen slova
Mám dotaz ohledně stavby slova. Nerozeznám dost dobře úplný základ a to je kořen. Kořen má být nejmenší a nedělitelná část slova. Jaký je potom kořen slova učebna? – píše se, že učeb. Jaký je kořen slova učitel – píše se, že učit.Osobně mi dělá problém to, že bych takovýto kořen rozdělila ještě jinak, za mě je kořen slova uč – toto je až nedělitelné. Kořen se má poznat podle jeho příbuzných slov.. takže učit, učitelka, učební vyučovat.. všude se opakuje uč, tak proč je kořen slova učebna – učeb a ne uč?Předem moc děkuji za vysvětlení =)
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, ivzez před 2243 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Na dálku se špatně vysvětluje. Lépe by vám vysvětlila určitě
vyučující,.
Navíc nevím, do které chodíte třídy, zda se učíte rozdíl mezi
morfematickým a slovotvorným rozborem.
U morfematického rozboru je kořen = uč- u slovotvorného rozboru to může být kořen (definici jste uvedla), nebo kmen = část slova, k níž se připojuje slovotvorná přípona.
Takže slovo se tvoří ze slovotvorného základu + přípony, předpony.
Další pojem = základové slovo = slovo, od kterého je další slovo odvozené. Může být již samo odvozené. Kromě učit atd. – např – led-ov-ec je odvozený od led-ov-ý, toto slovo pak od led-
uč-i-tel-k- a. Od kořene uč- je odvozené příponou -it – uč-it = slovo základové pro další slovo – uč-i-tel = základové slovo pro učitelka.
Slovo učit bylo vytvořené z kořene uč-. Tento kořen zůstává stále stejný.
uč-eb-na – kořen je stejný, ale k tomu kořeni byla přidaná přípona , takže slovo – učeb- je kořen s příponou a tvoří se další slova. Napr. učeb-nice.
Opakuji, je třeba správně rozlišit kořen – slovotvorný základ a slovo základové. Pojmy jsem vysvětlila výš.
Upravil/a: annas
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
rozumím tvému dotazu. Kořen slova je nejmenší nedělitelná část slova, která nese jeho základní význam. V případě slova „učebna“ je kořenem slovo „učeb“. To lze doložit příbuznými slovy, jako jsou „učit“, „učitel“, „učební“, „vyučovat“, atd. V těchto slovech se vždy vyskytuje stejný kořen „učeb“.
Are you looking for [url=https://houseofhazards.com]house of hazards[/url] game?
Takže =D , pokud jsem to správně pochopila – pokud bude v zadání
morfematický (tvaroslovný?) rozbor – určím úplně do nejmenšího prvku
slovo – klidně na několik předpon, jeden kořen, několik přípon a
koncovku. – uč-eb-na. Tohle je totéž jako zadání: urči mi stavbu
slova?
Pokud bude v zadání slovotvorný rozbor – chtějí po mně určit
slovotvorný základ + slovotvorný formant. Existuje nám teda nějaký
základ, který už nerozpitvávám a určím k němu formant – příponu,
koncovku apod. = učeb-na
Blížím se aspoň trošku? =D
U tvoření slov sledujeme, z kterého slova byl zadaný výraz
bezprostředně utvořen – říkáme mu základové slovo.
Příklad na slovotvorný rozbor
předražený
ZS (základové slovo): předražen (tj. příčestí trpné slovesa
předražit)
StZ (slovotvorný základ): předražen- (zde je náhodou identický se
základovým slovem; jak jsme si řekli, to není v češtině samozřejmým
jevem)
F (formant): -ý (resp. soubor všech pádových koncovek všech tří rodů a
obou čísel podle vzoru mladý)
morfematický
předražený:
pře/draž/en/ý
pře-je předpona; –draž- je kořen (ve variantě se změkčenou souhláskou
h→ž); –en je přípona; –ý je koncovka.
Příklady z učebnice.
Pokud používáte výraz morfematický, v pořácdku.Nevěděla jsem, takže opravím v odpvoědi.
Zdá se, že jste pochopila.