Avatar uživatele
Rokio

Kdybych vycestoval na dovolenou do muslimské země a něco tam ukradl, přišel bych o ruku?

Usekli by mi moji „pazouru“?

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? OmylCZ, Savier před 9 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Disraeli

Co je to muslimská země? Nic konkrétního, respektive příliš obecné. Země, kde je islám nebo kde muslimové tvoří většinu či značnou část, je asi tak 50–60. Mají různé režimy i různé zákony.
Přišlo by taky i na sitauci..

Ale jinak tady a tady.

Třeba ve zmínění Saudské Arábii tento trest platí, mají ho v zákonech. Ale je velmi přísný, není běžný a používá se jen po splnění celé řady podmínek, které musí být slpněny, aby k takovému trestu došlo. Krádež nad určitou hodnotu a další vážnější provinění, jasná vina, s ohledem na situaci, krádež po prvé (po druhé, po třetí..) atd. Většinou dostane napomenutí, pak pokuty a nutnost odškodnit se poškozenému. Předchází tomu soudní proces, který probíhá podle řádných zákonných postupů A když už je takový trest někdy na stole, tak k němu ani většinou nedojde (protože provinilému je nakonec trest snížen nebo dokonce dostane amenstii od krále). Průměrně tam není asi ani 1 takový případ za rok.
Mají ho sice v zákonech, ale de facto ho nepoužívají. Je to otázka tradic (víry), která je zakořeněn v jejich právním rámci a mentalitě, a za druhé zastrašující hrozba trestu. Je to možnost, které se dá využít, když by se rozmohly krádeže. Spíše je to ale prevence, aby se nerozmohly. No a za další takhle i šária může fungovat (a výklad i přístup jednotlivých zemí k tomu)… není to automatický trest za jakoukoli krádež, ale spíš extrémně přísný a vzácný trest za něco takového. To už bude spíš častější poprava, protože ta se provádí u skutečně vážných zločinů (vraždy, nějaké ohavnosti, provinění/zrady) – a ty jsou jasné, když k tomu dojde, tak už se takový trest uplatní (kdežto u krádeží ne). A taky skutečně je víc poprav, než těchto případů useknutí končetin. Useknutí a obdobné, to je extrémně vzácný druh trestu, ke kterému vlastně ani nedochází.
Třeba Brunej má tento zákon taky, ale od zavedení práva šária ho neuplatnil ani jednou.
Tady máš i popravy ve světě, pro přehled: https://deathpe­naltyinfo.org/po­licy-issues/interna­tional/executi­ons-around-the-world Ale nutno dodat, že to nejsou tak úplné data, protože v mnoha zemích (Sýrie, Jemen, různé diktatury), se popravuje neoficiálně v mnohem větší míře, než jak je uvedeno. Včetně mučení, jistého vyhlazování aj.

Myslím, že ani v Íránu to nějak nepoužívají.
V jiných zemích určitě takové tresty uplatňovali /uplatňují ve větší míře, protože jsou nestabilní, s vysokou kriminalitou, jsou fanatičtější, je tam bordel, nepokoje, válka atd. Tak například Jemen, Sýrie, Somálsko atd. Ve špatné situaci ti tam useknou ruku, budou tě mučit, mrzačit nebo „jen“ věznit, i když si ani nic neudělal. ;)

Záleželo by kam bys jel a co přesně bys udělal. Ale pokud bys jel do normální muslimské země, tak ne, s nějvyšší pravěpodobností by ti ruku neusekli. Byla by to první krádež – a ještě by záleželo na různých okolnostech; je to velmi přísný a vzácný trest, ke kterému se neuchylují (spousta těch zemí) a byl bys turista, tedy nikoli jejich občan a s jistou protekcí – né, že by pro cizince nezbytně platily jiné tresty, ale na jejich uplatnění by nemuselo dojít, alespoň né ty přísné, navíc by o tobě možná vyjednávali atd (záleží na zemi).

Upravil/a: Disraeli

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Filip84

Kdybych vycestoval na dovolenou do křesťanské země a něco tam ukradl, šel bych do vězení?

Stejně pitomý dotaz. 🤦‍♀️

I debyl úplný a komplexní ví, že jinak budeš trestán např. u nás, jinak už v Polsku. Když u nás ukradneš Fidorku, dostaneš maximálně pokutu. Když ukradneš Fidorku v Polsku, čistě theoreticky ve vězení skončit můžeš. A prakticky tam skončíš, když nebudeš mít na pokutu, nebo ji nebudeš ochoten zaplatit.

Co to je „musulmanská země“? Co to je „křesťanská země“? To jsi vážně tak natvrdlý? 🤦‍♀️🤓

Tady:

https://www.y­outube.com/wat­ch?v=68e5Hd_oZ­v0

máš „výukový video“, a to jsou jenom arabský státy!

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Filip84

Disraeli: Mýlíš se.

Saúdoarabské Království nemá žádný trestní zákoník ani trestní řád, neplatí tedy ani zásada nullum crimen sine lege, ani zásada nulla poena sine praevie lege poenali.

Soudní systém Saúdoarabského království stojí na právu syariah, to jest na islámské obdobě kanonického práva. Činec je souzen pro podezření z překročení, nesplnění či porušení povinnosti podle práva syariah, tj. zvykového náboženského práva.

Jest-li činec shledán soudcem vinným, je mu soudcem uložen trest podle zásady tazir, tj. podle uvážení soudce, avšak tato diskreční pravomoc má svou hranici:

  • v případě spáchání delliktu proti bohu, nebo jeho prorokům hudud, trest vychází z ústní tradice hadith; má být penologický, nikoli punitivní, takže k absolutnímu trestu dojde opravdu výjimečně,
  • v případě spáchání delliktu proti jednotlivci, nebo rodině qisas vychází trest, primárně, ze snahy o urovnání, takže pokud na to pozůstalí, či poškozený „účastník soukromý“ přistoupí, činec se vyplatí, jinak soudce uloží trest podle zásady oko za oko,
  • v případě spáchání delliktu siyasah, tj. delliktu proti zákonné (musulmanské) vládě ukládá soudce trest podle uvážení.

Ano, ukládání trestů je striktně řízeno zásadou stare decisis et non quieta movere, takže za krádež opakovanou může činec např. viset, nemůže však být jen tak upálen. „Vidle“ do toho může hodit Vládce věřících, Ochránce dvou posvátných mešit, atp., protože Vládce věřících může nějaký trest zakázat, nebo také přikázat, o, Ochránce víry. Jako třeba teď Vládce věřících zakázal bičování. Vítr se změní, Ochránce víry si špatně zamrdá a bude se bičovat. 😂

Bavíme se ale jen a pouze o Saúdoarabském království! Třeba IS porušuje i právo syariah, no a většina musulmanských států má kodifikované trestní právo tak, jako třeba my, nebo Republika Myanmarský svaz, ovšem veskrze jsou to více rozvojové státy (třeba zrovna Egyptská arabská republika), tak, samozřejmě, mezi právní theorií a praxí je značná diarchie (ne, že by u nás nebyla! 😅).

Saúdoarabské království je „hardcore“ tím, že 1. je to integrální stát, se státním náboženstvím, který je tuze velmi netolerantní k jiným náboženstvím. Evropa to měla naposledy někdy v 17. století, no tak se na to díváme, poněkud, spatra, 2. je to jediný stát na světě, který officiálně a pořád popravuje dekapitulací a 3. občas veřejný vykonavatel vykoná, na příkaz soudce, nějaký „středověký“ trest. V právním systému je mají i jiný musulmanský státy, ale Saúdoarabské království je, přeci jenom, nejčastěji praktikuje. Že to je úplně málo je sice pravda, ale: praktikuje.

https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Capital_pu­nishment_in_Sau­di_Arabia
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Hudud
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Qisas
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Islamic_cri­minal_jurispru­dence
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Hadith
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Retributive_jus­tice
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Blood_mone­y_in_Islam
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Tazir
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Sharia

Avatar uživatele
Disraeli

Trochu nechápu v čem. To vše je spíš nepodstatné. Určité tresty (v určitých případech) dle volného/autonomního uvážení nic z toho nepopírají. Když v tomto ohledu mluvím o zákonu, nikde neříkám, že je psaný. Není nutnost kodifikace a JISTÁ volnost soudců není všemocná nebo svévolná. Že nemají psané a doslovné zákony v podobě trestního zákoníku, neznamená, že vůbec nemají zákony a pravidla, kterými se to řídí a jistý trestní řád. Moc soudců bývá velká, ale opět se to řídí pravidly, omezeními, a taky zákonnými procesy, a i když jsou poměrně nezávislí, tak ne zcela. Jednotliví soudci/soudy mají své pravomoce ale i omezení (jak sám uvádíš některé příklady). A soudně se nedá jen tak lehce nařídit někomu useknout ruku za jakoukoli krádež (nebo odsoudit a potrestat někoho jen tak). A mj. právě v tomto případě to není na pouhém uvážení jediného soudce. Je tam taky víceúrovňový přezkum a proces schvalování. Hlavně rozhodnutí není konečné a jsou tam odvolání a ty prozkoumávají nadřezení soudci/soudy nebo skupiny soudců. A u vyšších trestů to sami předkládají k odvolávacímu soudu a na přezkoumání, i když o to žádný účastník řízení nepožádal. Může potvrdit i zamítnout – a pak to jde k jinému soudu. Nakonec i k Nejvyšší soudní radě. A takové rozsduky u nejvyšších trestů jsou vykonávány pouze na základě královského příkazu, který vydá král nebo jeho zmocněný zástupce. Zkrátka mají svoje procesy, postupy, normy, pravidla, hierarchii atpod. Ale hlavně jednotlivý soud není oprávněn vydat rozsudek /takový trestat prostřednictvím taziru. Pokud je ve hře tento potenciální trest (vyšší jako smrt, u/kamenování, useknutí končetin aj), tak je pak ve hře X činitelů a rozhodně ne jen jeden soudce.
A tento trest vykonávají miminálně, to je pravda.

Prostě je to trestné, a možným trestem za krádež je useknutí končetiny, a to dle jejich zákona, či právního systému – je přece úplně jedno jestli zvykového, psaného, nepsaného, náboženského, atd. Celé se to řídí právními postupy, jsou tam legální a nelegální činy, jsou tam trestní pravidla. Je tam soudní sytém, hierarchie, regulace, nadřezené soudy. Zbytek jsou detaily (jako průběh, jak přesně to dělají – a jaký přesně je jejich systém).

https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Judiciary_of_Sau­di_Arabia (přestože v tomto podle mě wiki stojí zaprd)
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Legal_system_of_Sau­di_Arabia
https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Supreme_Ju­dicial_Council_of_Sau­di_Arabia
https://www.sau­diembassy.net/law-judiciary
http://hrlibra­ry.umn.edu/re­search/saudia­rabia/criminal_pro­ceedure.html

Avatar uživatele
Filip84

Zákon je vždy psaný, je to legislativní akt, jeden ze zdrojů práva. Pokud je „zákon“ nepsaný, nejde – z pohledu theorie práva – o zákon, ale jde o právní usanci, právní mrav, právní obyčej, nebo o právo zvykové.

Zejména zvykové právo je pramenem práva, dá se říci, že zákonu rovnocenný, ale nejde o zákon – jde o zvykové právo.

Právo je kogentní a malicherné, aby Ti bylo rozumět, musíš se vyjadřovat pregnantně! 😃

Avatar uživatele
Disraeli

A jó vlastně. Ale právě že jde jen o právní terminologii a o to já až tolik nedbám.
Beru to zjednodušeně. Kdyby ne, tak bych se musel vyjadřovat jako právo a zákony – a to se mi za jedno nechce a za druhé na to nemám ani odbornost.

Avatar uživatele
Disraeli

Podle mě je to vlastně taky i věcí jazyka – ze kterého pak vyplývá terminologie – než jen samotného práva. Třeba v angličitně (ale i jiných) mají „law, laws“ pro označení zákona i práva. Píšou „written“ a „unwritten law“, což je psané / nepsané právo i zákon. To pak dále rozlišují třeba „statute“, coby psaný zákon, předpis.
Označuje to, jak obecný pojem práva, tak konkrétní zákony. A v podstatě je to totéž. Psané zákony – statute, pak jsou synonymem k law, ve smyslu zákona, jako konkrétního pravidla.

Mají pak třeba „oral law“ a jiné, což je ústní právo, ale i ony jednotlivé ústní příkazy/pravidla, pak označují a uznávají jako „law“ – tedy „zákon“. Jako celek je to právo (přeloženo do čj) – tedy soustava právních norem, soubor pravidel/zákonů, ale i ty jednotlivé konkrétní normy, pravidla, jsou brány jako zákon (nepsaný zákon – nebo nepsané právo, což bych řekl u nich znamená totéž).
Ale je mi to spíš buřt. Tahle terminologie a pravidla jdou spíš mimo mě.

Avatar uživatele
Disraeli

Nepsaný zákon by se zjednodušeně dal říct taky jako nepsané pravidlo (a to je totéž jako nepsané právo – pokud to je obecně společensky vyžadováno a jeho porušování trestáno, neboli má-li právní sílu. Takže zákon/právo zde nemá rozdíl… nemusel by mít).
Jistě, v češtině a českém právu se pod slovem „zákon“ chápe asi jen obecně závazný právní předpis přijatý zákonodárným sborem – a musí být tedy psaný.
Pokud už je to nějaké nepsané právo, už se nedá označit za „zákon“. Ale v některých jiných jazycích se de facto používá psané i nepsané pravidlo (ve významu práva i jendnotlivého zákona).

Nový příspěvek