Snažím se najít nějaké historické období, které by se stalo mým oblíbeným a zajímal bych se o něj. Ale pořád vše shazuji kvůli tehdejší brutalitě, jelikož chci mít rád epoxhu bez násilí. Jsem asi velký idealista, že?
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Tonda Káňa před 50 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Násilí plodí násilí.
Kdo po tobě kamenem, ty po něm chlebem?
Zdá se, že zbytečně plýtváte energií…..
O některých časových úsecích, různých společenství, histprici
mniho/nic nevědí.
Tak se někde „ztratilo“, třeba 20 – 30 let (možná přechodová
mezifáze/etapa).
Ono je to asi tak, že na jednom konci světa je klid a pohoda, jinde boj o půdu, území, o moc/vládu.
Ta Vaše „brutalita“, není znakem každého společenství, v různých
epochách.
V novodobých dějinách (po II. světové válce), byla místa a období, bez
výrazné brutality.
Domnívat se, že na celém světě (na Zemi), byl/bude, všude klid, mír,
spokojenost (všech v jednotlivých zemích, národech) a všeobjímající
lásce, JE BLÁHOVÝ NESMYSL.
Je to něco, co nelze lidem nadiktovat, přikázat. Utopie.
Snad příklady táhnou a výchova.
Ale nesmíme zapomínat na rovnováhu.
den x noc
světlo x tma
teplo x chlad
radost x smutek
zdraví x nemoc
hojnost x nedostatek
TO, po čem snad většina lidí touží/sní, je vzhledem k možnostem a
schopnostem lidí, nereálné, nemožné.
Odkud, vlastně „smrdí ryba“?
Od hlavy, eb od ocasu?
Podívejte se naprosté mezilidské vztahy.
Vztahy v úzké a širší rodině. Partnerské vztahy. Vztahy mezi sousedy, na
pracovišti.
Kdy se jeden dře, druhý snaží, třetí veze a čtvrtý fláká či
vyčkává.
Co žene lidi dál, výš? Jaký mají „motor“?
Potřeba, nenasytnost, sny, představy, nutnost, prospěch, touha ovládat,
vlastnit, mít, usnadnit si práci, najít lék, (dodejte si další)?
Přestaňte hledat „oblíbenou epochu“. 😉
Vyberte si společenství, společnost, kde to šlo/jde, podle Vašeho
subjektivního názoru, tak, jak se Vám líbí.
Co vyhovuje/zamlouvá se jednomu,
nebude nikdy, vyhovovat všem.
„Termín e. je však také možné použít jako název přechodu mezi
jednotlivými ucelenými dějinnými úseky. V tom případě se pak blíží
svému původnímu významu „hranice“, „meze“.“
https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Epocha
0 Nominace Nahlásit |
Aby ste mohli hodnotiť historickú epochu, musíte poznať aj to, nielen čo
predchádzalo tejto epoche ale aj samotné ľudské vzťahy a pohľad na
brutalitu tej (hodnotenej) doby a myslenie ľudí v celej šírke
spoločnosti.
Nehodnoťte danú dobu z nášho súčasného pohľadu, ale z pohľadu
vtedy žijúcej spoločnosti.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Jistě, třeba před cca 4 miliardami let ještě ani nebyl život. Nemluvě
o miliardy let před tím a mimo Zemi.
To pak bylo ovšem na Zemi nehostinné prostředí bez vody, s nevhodnou
atmosférou, prostředí pusté kamenité/lávové, pak naopak zmrzlé.
Z vesmírného hlediska pak srážky komet a planetek a jiné kolize i
„požírání“ (i třeba galaxií)… pokud bychom to snad měli považovat
za „násilí“ nebo „nepřátelství“. :D
Ale relativně poklidná mírumilovná epocha. I když bez života… To je
právě ten důvod.
Život tak nějak je založen na násilí. Je to přirozné. Po celou
historii, od vzniku až po dnešek je to o sežer se, kdo můžeš. Nebo taky
sežer, nebo budeš sežrán. Život se zachovává tím, že se za jedno
rozmnožuje, za druhé pojídá jiný život (ať už jiné tvory nebo
rostliny – což je taky život). Život jednoho organismu na úkor druhého
(a takhle vzájemně propletené). Jedno „ničí“ druhé, to zas třetí, a
to třetí zase žije z pohromy toho prvního, druhého i třetího.
Jeden na úkor ostatních a to neustálý koloběh. Predátoři a dravci loví
nižší – třeba býložrace, ti žerou rostlinstvo (a i to může být
jedovaté nebo problémové na konzumaci), smrtí tatměch, ale i jiného
rostlinstva zase vzniká dobré hnojivo pro růst. Vzájemně se všichni živí
z pldoů Země / matky přírody… což není nic jiného, než živiny,
které obsahují různé organismy a vzájemně se neustálé misí, požírají
sami sebe, parazitují a pak si i prospívají (i samotnou smrtí).
Samotný život je boj. Mj. i boj o samé přežití.
A hlavně jen u savců se vyvinuly mateřské a podobné pudy, které zahrnují starost o druhé a hlavně o potomstvo. V dávném pravěku, než dominovali savci, tak ještěři na své potomstvo málo dbali. Pokud útočil jiný dravec, malí se často nechali na pospas – dokonce i jako oběť, aby ostatní mohli utéct (však si pořídí nové). Různé taková plazí/ještěří tatíci dokonce požírali mláďata stejného druhu, včetně vlastního potomstva.
Zejména u savců se rozvinulo sociálnější cítění aj.
A především jen u lidí se to rozvinulu ve spolupráci a skutečnou
spolupráci a společnost, která se nestará jen o sebe, či potomstvo, ale
o všechny členy. Kde se rozvinula empatie a mnohé další. Takže lidi
vlastně znamenají docela lepší výjímku, kde zase není až tak moc
krutosti jako v samotné přírodě a její přirozenosti.
Neexistuje doba bez násilí. Historie lidstva je taky historií válek. Ani
dnešní „perfektní“ doba se neodlišuje. Je tu OSN, spolupráce,
spojenectví, humanitární organizace, rozvinutější lidská práva a
svobody, a přesto jsou brutální války. Případně teroristické a obdobné
činy a celé skupiny, které jsou často horší než války. Taky od
20. století po dnešek byly nejničivější války i mnoho genocid.
Diktatury a totality, jaké v historii neměly obdoby, kde se na vlastním
obyvatelstvu páchala ta nejhorší zvěrstva a vyložené čistky (ve jménu
„lepší“ ideologie a jejich hodnot). Většina světa se ani dnes
nemá dobře. Spousta států v chudobě a bídě, s velmi vysokou
kriminalitou, násilím, nespravedlnostmi, místami i hladomor, nedostatek
pitné vody a další. Navzodry demokraciím a preferovaným republikám. To je
většina světa.
I třeba SŘŘ NN měla mnohm lepší soužití, i když byly mezi státy
občasné spory i války… byly v podstatě nicotné, ve srovnání
s moderními měřítky (válek, ale i třeba diktatur, genocid nebo jen
represí a represálií).
Myslíš si, že lidé mají rádi Římskou říši, Osmanskou říši, Ruské dějiny, Americké aj., proto, jak žili v míru? Vůbec. Jistě, mnohé zajímá kultura a zvyklosti, ale většinou jde o zajímavé války a jejich vítězství, jejich imperialismus apod. Nemluvě o tom, že i ta kultura je neodmyslitelně spjata s válkami a násilím. Ať už jejich mentalita (válěčná), jejich schopnost přežití (přetrvání) a vítězství (poražení ostatních) nebo i toho, že válka aj. na tu kultury měly obří vliv. Jako třeba vývojem, vojenksým ovlivněním v ostatních odvětvích, propjenost armády s tou společností, asimilace s jinými národy atd.
Hledáš něco, co neexistuje a neexistovalo. Ani primitivní archaické
skupiny pralidí nežili mírově. Mír je de facto nepřirozený stav a uměle
vytvořený (a spíše neudržitelný), navíc rarita. Ať už z hlediska
lidské psychologie a společnosti nebo obecně z hlediska evolučního
(i mimo lidi).
Změna je neustálá, změna často znamená bolest i násilí. Jsou zde
katastrofy, ztráty i smrt, vzájemná interakce všeho se vším různého
druhu a s různým dopadem. Zdraví i nemoc jsou relativní. Stejně jako
dobro a zlo (nebo výhodné a horší). A to vše tady bude
pořád. Je to přirozené.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Ano, ale leda při „hledání“ dítětem mateřské školky. Nebo při „hledání“ někým, kdo (nikoli v dobrém) mentalitě dítěte mateřské školky neodrostl.
Jinak je otázka, samozřejmě, nesmyslná, stačí k tomu elementární znalost lidské ethologie a psychiky. Epocha bez „násilí a proradnosti“ prostě možná není – nebylo-li by násilí, lidé by si nevážili míru, všecko má svůj smysl a je v rovnováze.
0
před 49 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Zapomněl jsem zahrnout třeba nemoci a třeba bakterie žijící na úkor ostatních i třeba velkých predátorů, které mohou zkolit… a k těm mohli přijít právě od jejich kořisti / od býložravce, od rostliny…
annas | 5913 | |
Drap | 4646 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2242 | |
zjentek | 1660 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1423 | |
quentos | 1423 | |
elkon | 1334 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |