Některé ženy tvrdí, že když Bůh stvořila muže, v podstatě jen žertovala…
2Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, Savier
před 274 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
A ty tom pochybuješ? Asi nejsi ženatej.;-)
2Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, Savier
před 274 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Boha, nemožno kvalifikovať ani ako muža, ani ako ženu, dokonca
nemožno v Jeho prípade použiť ani niektoré z ďalších „ix“
pohlaví.
Aj keď sa v kresťanskej náuke o Bohu hovorí v mužskom rode, historicky
to vychádza z patriarchálneho systému v čase jeho „zjavenia“
Pokiaľ píšete boh s malým písmenom „b“, ide
o jedného z bohov akých nájdeme napríklad v gréckej mytológii.
**Ak je bůh ženského rodu, hovoríme o *bohyni***
PS. z mojej odpovedi vidíte, že v písanom texte je dôležitá veľkosť prvého písmena v označení „boha“ a Boha
Upravil/a: led
2Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, Savier
před 274 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud máš na mysli „pánbíčka“, vystačíš si s odpovědí Filipa84. Pokud jde o „boží entitu“, tak mnohem blíže pravdě (předpokládám) Její Excelence (30. duben SE BLÍŽÍ, muehehe!! 😉 ) led.
Dokonce i z filozofického hlediska je Bůh „něco“, co je DIVERGENTNĚ nad rámec veškerého lidského chápání a veškeré spekulace o něm (v úplné komplexnosti) jsou již principiálně odsouzeny k neúspěchu. 🙂
0 Nominace Nahlásit |
No, antičtí bohové měli něco, jako pohlaví. Stejně tak shinto & kami, tak ty kami maj, řekněme, ženský nebo mužský princip, charakter.
Míníš-li boha jediného, tj. původně Israelitů, no a pak kulturně ukradeného křesťany, musulmany a mormony, tak, snad, už z Thory je zřetelný jasný patriarchát, ne? V ranních modlitbách Israelitův je modlitba „pochválen budiž Hospodine, bože náš, králi světa, že jsi mne nestvořil ženou“, no a ženské mají taky ranní modlitby Israelitův, arciť hodně zkrácený, a tam se modlí „pochválen budiž Hospodine, bože náš, králi světa, že jsi mne stvořil podle své vůle“.
Stačí tak? 😃
0 Nominace Nahlásit |
Pokud narážíte na úryvek písně skupiny Chinaski, tak opravdu není. Duchovní bytosti jsou bezpohlavní.
0 Nominace Nahlásit |
aliendrone: Ty předpokládáš, že nejprve tu byla nějaká komplexní (složitá) filosofická představa nějaké boží entity – jak naznačuješ, a až na základě ní nějaký, institucionální a institucionalisovaný, „pánbíček“? Jist jsem sobě tím, že to bylo přesně naopak! 😃
Protože patříš-li na religie „divokých“ národů, jejich religie žádnou komplexní a komplikovanou představu božské entity nemají: jako bohy, obecně, označují všecko, co přesahuje jejich chápání – Slunce, Měsíc atp.
Komplexní, instuticionářský a institucionalisovaný, (jeden) bůh je relativně moderní konstrukt (7t let? Tak nějak.) a uděláš-li sobě jeho osobnostní profillaci, vyjde Ti jednoznačně, pro čí potřebu (a kým, asi) byl jeho obraz vyprofilován.
A protože se stal „faktem“, stal se nedílnou součástí vzdělávání, myšlení, přítomnosti, věnovali se mu i filosofové. A, ano, rozvedli ho do poněkud jiných dimensí.
To však nic nemění na tom, že je to účelově vytvořený, a poměrně banální, konstrukt. 🤷♀️
Rokio: Jestliže je bůh, zároveň, otcem a synem, pohlaví – poněkud – mít musí, arciť nejde o pohlaví hmotné, hmotný je pouze syn, a to v hypostatické unii – je zároveň bohem i člověkem, stejně člověkem jako bohem a stejně bohem jako člověkem.
Žena nemůže být synem a otcem, ne? 🤦♀️
Savier: S tím velkým vs malým B/b to není až tak jednoduché, nebo jednoznačné, jak se může zdát.
Obecně je bůh mythologická bytost, jako harpyje, nebo – co já vím – démon. Mythologické bytosti se píší s malým písmenem, výjimkou je Satan – satan je hřib, Satan je mythologická bytost: protože je jeden.
No jo, no, tak jako theoreticky. Ale i v křesťanské (odborné, lithurgické) literatuře se můžeš setkat s tím, že Satan je psán s malým „s“, a to nejen česky, ale i latinsky: třeba v klasické benediktinské exorcistické modlitbě je to, expressis verbis, takto:
Crux sancta si mihi lux
Non draco sit mihi lux
Vade retro satana
Numquam suade mihi vana
Sunt mala quas libas
Ipse venena bibas
Se zápisem „satan“, s malým s, se setkáváme až někdy do 80. – 90. let 20. století, přitom je v tom jistý paradox: samotní pisatelé na existenci Satana poněkud věří, a jestliže toho svýho jedinýho Boha píší s velkým B, čímž ho chtějí odlišit od všech bohů, které oni považují za domnělé, je poněkud nepochopitelné, že píší Satana s malým s. Nicméně to tak dlouho bylo.
Rozlišování velkého a malého b u zápisu slov bůh naznačuje větší míru úcty k bohu Israelitů / křesťanskému / musulmanskému, tj. k bohu jedinému, jedinému nebo v trojici jedinému, což má odraz v kulturním nastavení.
Nechápu však, proč bych měl favorisovat jednu domněnku oproti jiným: bůh je domněnka, neexistuje, jestli ten nebo ten. To, že míním boha křesťanů, mohu vyjádřit jinak, s tím nemám problém.
Savier: Musíš chápat, že když – někdy, někdo, my nevíme kdo, ale spíš to byla „kolektivní vina“ – konstruoval tu představu boha, tak mu dal takový vlastnosti, aby ho poslouchali ti „důležití“. A, v tý době, nebyly ženský důležitý, ženský vařily barana, hlídaly fakany, zašívaly ručníky na hlavu, Leintuchy, a nějak to „praly“, i když fakt nevím jak na tý poušti. Tak se to vybavilo tak, jak bylo potřeba: ženská poslechne chlapa, chlap poslechne svatý parasity – tady to máš napsaný na posvátným šutru, nečum do toho tak zblízka, to je šutr posvátný, a ty to beztak přečíst neumíš!
Nic víc nikdo, svýho času, neřešil, protože řešit nepotřeboval. Protože to byl kult civilisace s typově vysokou mírou civilisovanosti.
Ty přírodní národy, co žili, řekněme, v nízké míře civilisovanosti, tak, tak nějak přirozeně, sakra dobře chápaly, že ve světě je všecko v harmonii, a tak má stejnou důležitost chlap i ženská: chlap dá po rypáku „mamutovi“, pak je co do hrnce, z čeho postavit teepee, nebo – co já vím – ušít kožuch pro fakany, aby jim v zimě nenamrzly kule. Ženská, zase, navaří toho mamuta, nasbírá dříví – aby bylo na čem navařit toho mamuta, a taky: do čeho by vrzli, kdyby nebyly ty ženský, no a kdo by do ženský „vrzl“, kdyby nebyly ti mužští, že.
Tak ano, tak ty kulty (nebo, častěji, spíš „kulty“, protože ano, byla to nějaká forma animismu, ale nebyl to přímo a vysloveně kult) měly recipročně zastoupen mužský i ženský prvek, mužský i ženský princip.
annas | 5913 | |
Drap | 4620 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1312 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |