Není to tak jednoznačné.
"Kdo napsal list Židům a komu je adresován? Tady na tuto otázku hledali odpověď církevní otcové, můžeme říct, už od těch nejstarších dob a moc úspěšní nebyli. Origenes, jeden z těchto badatelů, v jednom svém spise si tak povzdechnul na adresu toho, kdo je autor listu Židům: „Kdo napsal tento list, to ví skutečně jenom Bůh.“ Možná, že to byl Barnabáš, možná to byl Apolos, kterého známe z listu Korinťanům, ale to jsou domněnky. Autor se prostě nepodepsal. Víme, že to byl někdo, kdo uměl dobře řecky. Víme, že uměl řecky lépe, než Pavel, protože ty listy jsou takové propracovanější. Víme určitě, že tento list Pavel nenapsal, protože tady tento list má úplně jinou osnovu, než jak psal svatý Pavel. Pavel vždycky střídal část teoretickou a praktickou. Tady se střídají jednotlivá ponaučení.
Tenhle list, i když nevíme, kdo ho napsal, a nevíme přesně, komu byl určen, tak tenhle list je velmi důležitý. Můžeme říct, že po evangeliích je to nejdůležitější spis Nového zákona. Ale je dost těžké mu porozumět. Právě je to proto, že ten jazyk, vůbec ta větná skladba už je nám dost vzdálená.
Tenhle list poprvé mluví o tom, že Starý zákon je předobrazem Zákona nového. Tam ještě je dobré připomenout, že v řečtině se nepoužívá slovíčko zákon, ale smlouva. Tedy, že Stará smlouva je předobrazem Nové smlouvy.
V listě Židům jsou jmenovány osoby ze Starého zákona jako předobrazy a vzory, které my sami máme následovat. V tomhle listě se také používá pro církev a pro věřící v Krista označení „putující lid Boží“. Možná už jste to slyšeli někde, protože tuhle myšlenku, tohle pojmenování znovu oživil II. vatikánský koncil, když hledal odpověď na to, kdo je to církev, nebo co je to církev, a právě jako odpověď použili citát z listu Židům, že jsme putující lid Boží. Tak, jako Židé putovali do zaslíbené země z Egypta nebo potom se vraceli z babylónského vyhnanství zase zpět do své vlasti, tak i my jsme na cestě, na cestě k Bohu, na cestě k Ježíši. atd.,"
http://www.nasefarnosti.cz/fwz/fwg_idx.idx?p_cs_id=5028&p_oblast_id=1
--
„List byl zřejmě určen židokřesťanům, protože autor předpokládal
znalost židovských obřadů, kultu v chrámě, Písma i historie
židovského národa. Je téměř jisté, že byl adresován obyvatelům
Palestiny a hlavně Jeruzaléma. Příležitostí k sepsání listu bylo
pronásledování ze strany Židů a nebezpečí odpadu těch, kdo byli ještě
slabí ve víře. Tak tomu tehdy skutečně bylo jednak z důvodu
pronásledování, jednak tím, že starozákonní kult nabýval krátce před
svým zánikem na okázalosti a nádheře atd“
" Žid
http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=%C5%BEid&dotaz=Zid&ascii=1
Upravil/a: quentos
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?quentos Nahlásit |
List Židům je adresován Židům jekožto národu. Ti v té ale době prakticky všichni byli zároveň židé – tj. vyznavači judaismu. A judaismus v téže době vyznával jen zřídkakdy někdo jiný než etničtí Židé.
Dodnes se židovské vyznání a etnicita do značné míry prolínají.
Upravil/a: Nuk nuk
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5913 | |
Drap | 4621 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1313 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |