Už to slovo chromatika ve mě vzbuzuje zájem o významu slov. Chromatika
je jako rozsah. Jestli v optice, nebo i v hudbě, ve fyzice, to je jedno,
slovo chromatika je tedy rozsah, přesněji spektrum které jsme schopni
vnímat. Ale vzít na zřetel tu věc která dokáže vyloudit spektrum jen do
technických mezí. Sice jsem neslyšel jaktěpoloneživ slovo multichromatika,
ale znamená mnoho rozsahu. Mono jeden, monočlánek. Opakem mono z řečtiny
je multi. Multikára, mnohovůz (na svoz všeho možného), multimetr, který
obsahuje obvody k měření napětí, proudu a odporu. Raději blíže
k monochromatice. Je zvykem nepsaných blbců přejímat cizí slova do
češtiny a že jich tady je, že? Když jde o fotografii, tak je jednodušší
říct o obrázku že je černobílý. V podstatě je v jedné stupnici
vnímání vlnění, nemusí být nutně ve stupních šedi, to ne, je jen ve
stejné barvě.
V hudbě je to jednodušší vysvětlit. Monochromaticky se dá vytvořit track
o jedné tonině nebo dvou, či tří, které spolu vlnově souvisí násobkem.
Kdybychom teď vzali klaviaturu, je to rozsah obrovský. K vytvoření hudby,
nebo obrazu hudby v moderním pojetí stačí hrát různými nástroji ve
stejné tonině. Příbuzné tony v dané chromatice jsou napřed oktávy.
Dalšími se už nebudu zabývat. K vjemu nestačí monochromatické vrnění
ze zesilovače, ale je nutná škála, odstín barev. Myslím, že se otázka
bude vztahovat spíš k optice, kde je nutné oddělovat barevné škály
v pozorováních vzdálených vesmírných objektů. Problém je v tom, že
viditelné světlo tak jak ho vnímáme, má tendenci rozkládat se při
pozorování vzdálených objektů. Jak bych to vysvětlil. Fyzici v učebnách
(dej bůh lehkou zem některým fyzikům, ale taky by už mohl někdo umřít)
mají skleněný hranol a přes něj se láme multichromatické světlo –
světlo všech vlnových délek ze slunce. U nás na zemi je to pohled
k zaplacení, duha. U sledování vzdálených hvězd je problém ten, že
každá barva má trošku odlišnou vlnovou délku než její sousední ZA
čočkou před snímací destičkou a obraz je rozmazaný. Proto mají snímače
třeba v Hubble teleskopu nebo terestrických dalekohledů filtry, které
odfiltrují jiné barvy. Jsou to barvy které známe RGB.
Bez filtrů světlo jedné vlnové délky dopadá na běžně známé
vzdálenosti na snímací plochu – sítnici dobře, přesně. Další, –
vedlejší světelné spektrum má širší rozsah, sice jde o miliontiny
milimetru, ale proto volí vědci z NASA černobílé – monochromatické
snímky.
Barvy když bych je měl tady představit, byly by to 3 kolečka poblíž sebe.
Denní světlo obsahuje všechny vlnové délky které potřebujeme k vidění.
Stejně jako zvířata nebo želva. Na naší oční sítnici můžeme – tedy
jestli sami chceme – vidět bez i s dalekohledem vzdálené Slunce ostře.
Ale světlo od vzdálenějších vesmírných objektů dopadá přes
zvětšovací skla nebo zrcadla jinak.
Každé spektrum – barva se rozchází se středem zaostření.
Nelze tedy zaostřit všechny barvy najednou. Snímá se tedy zvlášť
rentgenové záření, ultrafialové, červené, rádiové a tak dále. Potom se
složí v počítačích. Pro potřeby veřejnosti je pak obarvují. Jinak pro
zpracování stačí monochromatické s odstíny, nebo jsou přímo nezbytné
pro výzkum. Náhled jak se prolínají hlavní 3 barvy je zde https://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model jinak
samotný obrázek zde https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/RGB_illumination.jpg
1Kdo udělil odpovědi palec? Mirek Vrbka
před 2867 dny
|
0 Nominace Nahlásit |