Zdravím,
chystám se v létě autem na jih a jsem trochu zmatený, jaká tam vlastně platí pravidla pro křižovatky. Bavil jsem se s kamarádem, který byl minulý rok v Řecku a říkal, že tam ani neexistuje značka hlavní silnice, prostě jedeš jedeš jako blázen, dokud nemáš značku STOP, případně dej přednost v jízdě, což pak dáváš přednost všem, kterým křížíš cestu a basta.
Podle všeho to i v Chorvatsku tak je. Pro světelné křižovatky jsou asi stejná pravidla (světla, šipky, doplňkové šipky apod.), dokonce u velkých silnic jsou i značky, jež označují hlavní a vedlejší cesty. Nicméně u 95% křižovatek značky buď chybí kompletně nebo ve většině případů tam je jen dej přednost v jízdě z vedlejších cest.
Takže pravidlo pravé ruky nikde v zahraničí neplatí? Jede se jede? Co když ale značka bude chybět i na „vedlejší“ silnici?
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Dochy před 2422 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pravidlo pravé ruky a přednost v jízdě
Zákon říká, že řidič, na křižovatce téže cesty, musí nechat vozidlo,
které se s ním setká po jeho pravici. Dále je řidič, který se otočí
doleva, povinen vynechat vozidlo, které z opačného směru zachová směr
pohybu nebo otočí doprava ( ZSPC – čl. 57 odst. 1 a 2 ).
I u kruhového objezdu platí pravidlo pravé ruky.
Opět najdete obrázky křižovatek
http://www.petabrzina.com/raskrizja-i-pravo-prednosti-prolaska
--
Křižovatka – vyobrazení
Diskuzní fórum o Chorvatsku – platí stejně jako u nás
https://www.chorvatsko-forum.cz/forum/vlakno/predpisy.html
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Základní pravidla a dopravní značky jsou v celé Evropě prakticky stejné. Chorvatsku má tu zvláštnost, že řidiči mladší 24 let tam musí jezdit o 10 km/h pomaleji než ostatní.
0
před 2422 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nenapíšu to jako odpověď, protože to platí spíš asi obecně.
Pravidlo pravé ruky platí v drtivé většině kontinentální Evropy. Např. v Rakousku taky nejsou ve městech často označeny hlavní silnice přitom z vedlejší je „dej přednost v jízdě“. Podle mě to vnáší zmatek a chtěl bych vidět ty spory. I pro světelné křižovatky mohou platit jisté národní rozdíly, zejména v užívání světelných signálů.
Např. v Německu neplatí zákaz otáčení na světelných křižovatkách. Maj na to logiku řízení i nastavenou, nebo mají samostatný pruh samostatně řízený. Pro případy, kdy tomu tak není, mají před křižovatkou jasnou značku „Zákaz otáčení“. Rovněž mají jinou logiku (ale nikoli význam) řízení doplňové šipky pro odbočení vpravo.
V konečném důsledku bych doporučil obrátit se třeba na UAMK, kde by tyto věci mohli mít i podložené.
I u nás najdeš takové křižovatky, kde na hlavní nejsou značené a na vedlejší je dej přednost, i když je jich čím dál míň protože teď se ty značky cpou úplně všude. Ale tam je charakter těch vedlejších něco mezi pravou vedlejší a vjezdem na silnici z místa ležícího mimo. Pokud by byla nutnost mít u každé křižovatky extra označenu hlavní silnici pak by postrádala smysl značka „konec hlavní“