Zaujal mě článek od Ondřea Šteffla. Možná ho někdo četl.
Sama jsem se s těmito pojmy nesetkala, odhaduji, co by mohly znamenat.
http://www.ceskaskola.cz/2016/10/ondrej-steffl-hlavni-duvod-proc-se.html
-
Dále v článku najdeme toto tvrzení:
„Je třeba pečlivě vybírat, co a od koho se budeme učit. Když získáme
něco nežádoucího, nesprávného či škodlivého, už to jen těžko
dostaneme ven. Zbavit se toho, to je nejtěžší na světě!“
Obrázek: https://cdn.pixabay.com/photo/2017/01/23/22/22/math-teacher-2004081_960_720.png
Děkuji za vaše názory
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 7Pro koho je otázka zajímavá? vagra, johana 56, Drap, gagaga, rouzi, independent, CR chess2017 před 2535 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Ano. Pan Štefl má pravdu . Škola, jakou známe, vznikala v úplně jiné
době a měla přinést i částečně odlišné výsledky. Z tehdejší
pruské armády byla přijata vojenská subordinace, přesné velení a rozkazy,
příkazy učitele, včetně i případných trestů, včetně tělesných.
Žák či student zde byl zařazen úplně na poslední místo, stejně jako
obyčejný voják v armádě. Z manufaktur bylo převzato to, co tenkrát bylo
třeba pro rozvíjející se kapitalismus. Plnění přesně stanovených
úkolů po přesně stanovenou dobu. Stejně jako ve škole se učíme dějepis,
všichni se budou učit dějepis, bez ohledu na to, zda na to právě mají
myšlenky. Konec této činnosti a přechod na jinou věc signalizuje ve škole
zvonění. Dalším vzorem byl kostel, bylo převzato to, že svým způsobem je
ovládaná mysl jednotlivých žáků, stejně jako v kostele. Kostel a víra
však měly trochu jiné cíle. Ten měl věřícím přinášet jisté
spirituální zážitky.
Odkaz na Platona nejde sice otevřít, ale myslím, že jde o to od koho se
učíme. Je to jistě tak. Všichni víme, že jsme ve škole potkávali dobré
a o něco horší učitele. Dobrý učitel dokázal zaujmout, měl autoritu,
věřili jsme mu a i více nás naučil.
S podobnými problémy se fungování škol potýká dodnes a doposud nikdo
nepřišel s uceleným, fungujícím vzorem, který by mohl současný systém
nahradit. Různé bezkoncepční náhlé změny, jak nám předvádí cca
10 posledních ministrů školství, nejsou změny, ale spíše výkřiky do
tmy a dělají ve školství ještě větší chaos.
Ze zkušenosti vím, že i při různých činnostech nejsou stejně staré
děti určité věci dělat a dobře se je naučit. Jednomu to jde, druhému ne.
Ten, kterému to nejde, to zvládne rychle a spolehlivě třeba o rok či dva
později.
Bohužel neznáme systém, který by náš školní dokázal rozumně
nahradit.
Pokud se poučíme vývojem lidstva a historií, zaujal mě způsob výuky a
učení vůbec u některých indiánských kmenů. Neměli sice školu
v našem slova smyslu, ale stejně tak jako my měli potřebu učit se jisté
věci a potřebu vědění. Jen zkráceně fungovalo to tak, že děti se
konkrétní věc učili od toho, který tuto věc v dané skupině ovládal
nejlépe a nebylo ani věkem určeno, kdy se mají to či ono právě učit.
Neni to problém pouze našeho školství, ale dá se říct, že podobné věci
jako u nás můžeme vypozorovat na celém světě.
Upravil/a: quentos
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
Hmm… typicky intelektuálské žvanění, mlácení prázdné slámy. Remcání, že je „něco špatně“, že je třeba změny, že vývoj a poznání pokročilo…
OK, já JSEM pro změnu – pokud bude k lepšímu. Souhlasím s tím, že doba je jiná, než před 200 léty. Takže – jak? No prostě jak??? JAK ZMĚNIT ??? Za daných podmínek – soiálních, ekonomických atd.??? JAK TO REÁLNĚ PROVÉST???
Aha – to pan intelektuální borec remcavý NEŘEKNE! Frfňat – to umí každý. Nalézat řešení – o tom to je!!! Pan autor článku prostě „mlátí prázdnou slámu“ – jak je dnes otatně obvyklé – to je vše! Taková je doba, mektat, blekotat líbivé kraviny – ale najít východisko? To prosím ne, to někdo jiný ať udělá, vymyslí…
Pokud je mně známo, tak jediný „pokrok“ z těch autorem zmiňovaných objevených vymožeností aplikovaný v praxi je zařazování nepřizpůsobivých jedinců do běžných tříd – a jak to dopadá všichni víme. Rozvrácená výuka, násilí ve třídách, rapidní pokles osvojování vědomostí… Ale na to kálí Bílý Tesák, hlavně že intergrovali asociály…
KDEPAK!!! Ne všechno co se dobře poslouchá je dobré. Dobrá je totiž i ta země, kde létají pečení holubi do huby! Jediná vada na kráse je, že NEEXISTUJE!! Takže ať si pan autor nechá své rádobychytré bezcenné plky – pokud NENABÍDNE REÁLNÉ ŘEŠENÍ!!!
0 Nominace Nahlásit |
Platonovy myšlenky ze spisu Protagoras.
Učitel není ten, kdo je působivý řečník a to vyžaduje i od žáků – kritizuje sofisty.
Zajímalo mě, co si někdo představeuje pod pojmy v otázce. Srovnat, zda jde o podobné názory, jako mám já.
Děkuji Drapovi, srovnávám – stručně – disciplnía, pořádek, automat, stereotyp, odměna – . znánka. Kostel – učitel má pravdu., stejně jako kněz.
Omylem jsem odeslala před opravením odpovědi.
Neodpověděl jsste na otázku přímo, ale nepřímo. Ale bod je poděkováním za reakci.
Bobr je „meditační zvíře“ nejen v buddhismu.
„Obor, mistr architekt a stavitel. Podporuje nás při utváření plánu našeho života. Podporuje jasné myšlení, plánování, tvoření a řešení problémů. Je obzvláště nápomocný v počátcích nových projektů a akcí. Podporuje přijetí struktury jako nezbytné součásti tvůrčího procesu.“
Myslet na bobra odpovídá Platonovým slovům, které jsou v článku autora – viz odkaz na otázku.
Myslet na bobra, znamená snažit se být tak inteligentní jako bobr,, je
třeba si vybírat, co je pro nás správné.
–
V jiném významu jde o vulgární výraz.