Avatar uživatele
Petr44

Jak roztočit synchronní motor? Lze to provést i mechanicky?

Četl jsem, že synchronní motor lze roztočit i vnějším mechanickým působením. Zkrátka tak, že budu roztáčet mechanicky jeho hřídel a magnetické pole statoru ho nakonec jakoby zachytí a rotor se točí synchronními otáčkami. Ale mě to přijde jako pitomost. Přeci pokud rotor roztočím na synchronní otáčky ve střídavém mg. poli statoru, tak se ve vinutí rotoru přeci nebude indukovat žádný proud, protože magnetický tok statoru nebude z pohledu rotoru proměnný. Navíc bych musel vinutí rotoru spojit nakrátko, a tím z něj vlastně udělat asynchronní motor.
Takže otázka zní: Opravdu lze mechanickým působením zvenčí uvést synchronní motor do synchronismu a tam ho udržet, nebo je, jak si myslím já, nutné mít buď rotor z permanentního magnetu, případně v něm nějakým způsobem pomocí stejnosměrného napětí vybudit neměnné magnetické pole?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? orwell před 1609 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
orwell

Jo, to poslední, co píšeš platí. Rotor synchronního motoru je opravdu napájen ss proudem, nebo u menších strojů ho tvoří permanentní magnet. Opravdu se sám (v tom nejjednodušším provedení) neroztočí a je třeba ho uvést na otáčky blízké synchronním z venčí. Klikou se to ale nedělá, spíš nějakým pomocným asynchronním motorem, anebo konstrukčním uspořádáním, kdy je rotor vybaven pomocnou rozběhovou klecí a rozbíhá se tedy jako asynchronní motor. V blízkosti synchronních otáček je potom automaticky zachycen točivým mag. polem a dál běží v synchronismu s ním. Při mechanickém zatížení na hřídeli se jeho otáčky nezmění, ale rotor se natočí o určitý úhel proti směru otáčení, který se zachovává, pokud se zatížení nemění. Pokud to se zatížením přeženeš, pak vypadne ze synchronismu a zastaví se, případně funguje jako as. motor, je-li vybaven pomocnou klecí. Podmínkou funkce as. motoru je tedy určitý skluz, což zde není. Zmíněné natočení rotoru vůči točivému poli není skluz! Takový synchronní stroj máš např. v autě a je to alternátor, i když pracuje při proměnlivých otáčkách. Ale svým konstrukčním uspořádáním je to synchronní stroj. Pojem synchronní stroje zahrnuje jak synchr. motory, tak i syn. alternátory.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Dochy

Máš v tom trochu zmatek.
„Přeci pokud rotor roztočím na synchronní otáčky ve střídavém mg. poli statoru, tak se ve vinutí rotoru přeci nebude indukovat žádný proud“
Mno a to u synchronního motoru ale nepotřebuješ, protože v rotoru synchronního motoru je právě permanentní magnet, nebo elektromagnet, takže tam nepotřebuješ mít indukovaný proud pro vznik magnetického pole…

Opravdu lze mechanicky zvenčí uvést motor na otáčky blízké synchronním a opravdu se pak motor může „chytit“

Výhoda asynchronního motoru je jeho jednoduchost bez nutnosti vést vedení do rotoru. Výhoda synchronního jsou právě synchronní otáčky, nebo přesné řízení otáček či polohy přesným buzením statoru.

Krokový motor je speciálním případem synchronního motoru – můžeš ho roztočit na poměrně velkou rychlost tím, že mu postupně „zrychluješ krok“ 😉

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
CTTON

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Petr44

Takže jestli se pánové nepletu, pak jsem správně pochopil za jakých podmínek dojde k otáčení rotoru, jenže nejdříve ho musím na synchronní otáčky, nebo alespoň k jejich blízkosti dostat? Tedy točivé magnetické pole mi rotor který má nulové otáčky prostě nezachytí, hádám, že s tím bude souviset i mechanické zatížení na hřídeli? Tedy pokud to bude nějaký těžký rozběh, pak se musím tím víc přiblížit synchronním otáčkám na rotoru aby došlo k zachycení mg. polem statoru, je to tak? A děkuji vám za velmi srozumitelné odpovědi.

před 1609 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Ano.
Aby se rotor dokázal „chytit“ musel by mít dostatečně malou setrvačnost, aby se dokázal roztočit vlastně během jedné půlperiody, protože v té druhé půlperiodě by měl tendenci být roztáčen na druhou stranu. Čím větší zátěž, tím menší výkonová rezerva na roztočení na „první dobrou“. Pokud to nezvládne, bude se jen chvět. Takže buď roztočit bez zátěže, nebo používat rozběh v asynchronním režimu, nebo rozběh s rozběhovým měničem. (Samozřejmě podle situace lze použít vhodnou kombinaci metod)

Možná jsem něco opomněl, klasický synchronní motor jsem snad reálně v životě neviděl. V průmyslu jako pohony se zpravidla používají asynchronní motory, nebo pro přesné polohování krokové.

před 1609 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek