Já se mu rád oddavam, ale nikoho kromě okolí neznám, co se mu také oddává. Je to u nás nějak zvlášť rozšířené?
Edit: myslím to tak, kolik Čechů navštěvuje místa spojená s holocaustem, klidně i v zahraničí. + díky quentosovi za úpravu nadpisu mé otázky, bylo to napsáno velmi neohrabane a jistě hrozilo, že to někdo kvůli tomu nepochopí.
Já mám „dark tourism“ obecně moc rád.
Zajímavá 0 před 857 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Stačí si vyhledat jednotlivé místa a jejich návštěvnost –
většinou snadno dohledatelné. Pro příklad Terezín (pochopitelně
nejznámější a nejdůležitější) a máš tam cca pár set tisíc
návštěvníků ročně (od 200 do 300 tisíc – kromě Covid
doby/omezení). Pro srovnání Osvětim mívá tak 10× víc. Nějaký ten
milion, dva.
Návštěvnost (celková, spousta míst a za delší dobu) je v mnoha
milionech. „Zájem“ o holokaust je velký, zájem celkově o druhou
světou je gigantický (nesrovnatelný s jinými… bohužel).
Není to ale většinou tak, že by lidé a turisti chodili cíleně na několik takových míst součanse. Spíš jdou jen na jedno. Školní výlety jsou taky časté.
Upravil/a: Disraeli
0
před 857 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Heleť, vem to, prostě a jednoduše, pragmaticky, a tak jak to bylo:
Celá RČS, v poválečných hranicích, měla mezi 340,000 – 355,000 obětí WWII (35,000 – 46,000 padlých vojáků, 294,000 – 320,000 civilistů zabitých válčením a zločiny proti lidskosti) na 14,612,000 obyvatel, tj. 2.01 – 2.19% obyvatelstva. My patříme mezi nejméně postižené státy WWII vůbec, a v tomto ohledu byl Protektorát, v rámci doby, ráj na zemi.
Tak za čím by tu lidi jezdili? Ok, Lidice, které jsou kitch, ale proti gustu…, a Theresienstadt a pevnost, která ale není nacistická, jenom jí nacisté používali. Pankrácká sekyrárna, stejně jako novější popravní místnost, nejsou veřejně přístupné, a nic moc víc není. Navíc, Lidice nemají s holokaustem nic společného, nebyla to vesnice Israelitů.
Do Auschwitzu se jezdí na „nuceňáky“ – narovinu, proč by to průměrný člověk měl potřebu vidět? A tím to tak, asi, končí. Jistě, když je někdo se školou v Říši, a má k tomu tu „smůlu“, že je Ausgerechnet v místě, kde je nějaký ten Lager, no tak se „musí“ jít podívat.
Tohle bude vždycky druh turistiky s minimálním zájmem.
0
před 857 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
A právě ti studenti tvoří velkou část návštěvníků… Pro info,
když ses předtím ptal, že se na školách „málo učí“ a zabývají
holokaustem a spol.
Nevím, kdo jsou lidi z tvého okolí, ale nestavěl bych na tom.
Filip84: já to mysel spíš tak, jak moc se u nás lidi zajímají o navstevovani míst spojených s holocaustem, třeba i v zahraničí.
Asi o to bohužel je menší zájem než třeba o hrady a zámky, ale já vždy v koncentracích vidím dost lidí, a ne jenom studentů. I když taky záleží na jeho známosti, protože třeba ve Flossenbürgu jsme byli až na tři další důchodce sami (ale třeba to byla vyjimka). Flossenbürg ale podle mě moc lidí nezná, ti tak něco možná vědí o Auschwitzu nebo Dachau, ale tím to končí. O historii Auschwitzu jakožto komplexu ví podle mě většina lidí úplný prd.
Lotr: Jo, takhle.
To máš tak: hrady, zámky, to je pastva pro oči. Fakani se „vyřádí“ v zámecké zahradě, co si budeme říkat: většina průvodců jsou brigádníci, studenti historie, atp., kteří o daném místě ví možná něco, v lepším případě, v horším vůbec nic. Prostě: vyfasují průvodce, ten se naučí, odříkají, a tím Schluss. Spousta průvodců pochází snad ještě z 50. let, takže je to takový historický bulvár, a to průměrnému návštěvníkovi vyhovuje.
Já jsem, třeba, kdysi vzal spolužáka na losinský zámek, když provázeli ve třetím patře vysokého zámku. No, ano, ale pochop: ten zástupce kastelánky to provedl, výklad byl, řekněme, středně odborný, takže 99% návštěvníků se ztrácelo. Zmohli se na pár bulvárních otázek, na ty jim bylo odpovězeno, a pak jsem, asi dvě hodiny (pak už byla tma, jak v pytli), vedl dialog se zástupcem kastelána já.
Ten dialog byl oboustranně prospěšný: on tam byl pár roků, já mám zase různé opisy článků z doby, kdy Losiny náležely knížatům z a na Liechtensteinu, staré fotky, pohlednice atp., takže já přesně vím, která cimra, a který Saal, se jak jmenuje, k čemu to sloužilo, co tam byl, za Liechtensteinů, za inventář, atp. Tak to pak vypadá takhle: „Ty lavice, co byly ve Wandteppichsaalu, takové ty jakože románské, jsou kde?“ „No, ty máme, příště vás tam můžu vzít: je to vedle ložnice Přemkovy, jak je schodiště pro služebnictvo, tam máme takový sklad. Ale jsou tak zpuchřelé, že dotknout se jich, rozpadnou se na prach.“ „No, a ty okenice, co jsou na Postkartách Liechtensteinů?“ „Ty jsou na půdě, uložili je tam v šedesátých letech a jsou prožrané červy.“
Co si z toho průměrný člověk, který neví o Losinách nic, leda tak to, co se dočte v bulváru, má? No: nic.
S Lagerem je to ještě horší. Většina známých, co mám, tak v nějakém byla: se školou. Nechtějí znovu, prostě lidi nemají potřebu se chodit dívat na popraviště, hřbitovy, a podobná místa. A Lager je ještě horší, že.
To je, jak když jsem byl na hřbitově v Krtni. U nás nejsou románské rotundy, že, protože v té době u nás byl prales, navíc gotika u nás vydržela až do pozdní renaissance. A, zase: když tam odchytím správce a hodinu se bavíme o rozdílu v kultuře pohřebnictví, a ukazuje mi, jak vypadá vnitřek hrobky, ve které je polorozpadlá rakev, a v ní kostra umrlce, s rozpadajícími se šaty: toto nikoho nezajímá. Je to prostě příliš odborné, příliš realistické. Na co, jo, na co?
Jak Ti psal Disraeli, pravděpodobně trpíš provozní slepotou. 🙂 To bývá!
annas | 5913 | |
Drap | 4616 | |
led | 3000 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1647 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1306 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |