Omlouvám se, tato otázka zde již padla, ale bez vysvětlení.
Takže potřebuji propojit 2 a více autobaterií. U všech baterií propojím
mínus pól. Aby nedocházelo k samovybíjení mezi bateriemi, nemohu tak
stejně propojit plus póly. Od každého plus pólu baterie proto dám
polovodičovou diodu a teprve za touto diodou spojím.
To vše je v pořádku a to vše chápu. Z jedné baterie tedy „neteče“
proud do druhé, jelikož tomu zabrání polovodičová dioda.
Ale teď problém!
Jak je možné, že pokud od jedné baterie odpojím plusovou svorku, tak na
této svorce je napětí (a kdyby jen měřitelné, ale při zkratu
i jiskřící)? Znamená to tedy, že vlastně polovodičová dioda neplní
svou funkci. Vše je nové, správně zapojené a dělá to stejně.
Vysvětlí mi to někdo?
Pokud byste měli zájem, mohu sem vložit i plánek zapojení, pokud jste
z popisu nepochopili.
Děkuji.
Doplňuji:
Doplňuji s nákresem zapojení.
http://www.nahraj-obrazek.cz/?di=12142496600015
Pokud je tam polovodičová dioda, neměl bych naměřit na odpojeném kontaktu
žádné napětí a už vůbec by to nemělo zkratovat.
Ano nechci, aby jedna slabší baterie brala proud ze silnější baterie, ale
pokud pol. dioda propouští, nemá smysl ji tam dávat.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Upravil/a: JájsemRaibek
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? gagaga, gecco před 3540 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Mnohokrát v životě jsem byl přizván k vyřešení elektrorébusu se slovy: „Všechno je správně zapojené, dobré, změřené a přesto to nejde“. Nikdy to tak nebylo! Takže je něco shnilého ve státě dánském. Dioda připojená v závěrném směru na ss zdroj, tj. katodou na + a anodou na – nemůže vést! Tedy za předpokladu, že je v pořádku. Zde bych si dovolil pochybovat, neboť podle popisovaného jiskření musela dostat pořádnou proudovou facku buď už při předcházejícím experimentování, nebo byla chybně zapojena (záměna katoda s anodou). Pak se jí to asi moc nelíbilo a mohla se nevratně poškodit. To lze zjistit měřením odporu v prop. a záv. směru. Pokud by se jednalo o Zenerovu diodu s průrazným napětím menším jak napětí baterie, vedla by i v závěrném směru a logicky by se to jevilo dle tvého popisu. Ale proč by tam někdo dával „zenerku“, nevím. Typové označení diody neuvádíš. Z-diody se používají u některých automobilových alternátoru (v trojf. můstkovém usměrňovači). Další věc: Pokud měřím multimetrem napětí zdroje přes diodu polarizovanou v záv. směru, tvoří odpor diody s vnitřním odporem voltmetru dělič napětí a budou-li mít oba odpory velikost např. 20MOhm, naměříme poloviční napětí zdroje. To neznamená, že je dioda vadná. Toto ale nevysvětluje popisované jiskření. Takže zkontroluj znovu všechno o čem tvrdíš je bez chyby a správně zapojeno. Někde chyba musí být! Viděl jsem už pár součástek s chybně označenými vývody z výroby, ale to se stává výjimečně. Jinak pokud se rozhodneš řešit problém paralelního řazení zdrojů s diodami, bylo by vhodnější použít Schottkyho diody s úbytkem napětí v prop. směru pár desetin V. Ale většinou se to nedělá a spojuje se to natvrdo, jak píše mosoj. Zázraky se nedějí, tak pátrej!
2Kdo udělil odpovědi palec? JájsemRaibek, gecco
před 3540 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?JájsemRaibek Nahlásit |
Nepíšeš kde odpojuješ . Předpokládám, že za diodou. Dioda musí být připojena v propustném směru ( jinak nebude proud procházet) takže za diodou naměříš napětí baterie zmenšené o napěťovou ztrátu na diodě.
Takže počítej, že napěťová ztráta na diodě v propustném směru se
u křemíkové diody blíží 1,5 – 2 V. O toto napětí se ti sníží
napětí každé baterie.
Že diody musí být dimenzované na proud, který budeš odebírat
snad víš.
Doplňuji:
Také si nejsem jistý jak se bude obvod chovat po uzavření okruhu. Snad tak
jak chceš, ale nejsem si jistý.
Upravil/a: mosoj
2Kdo udělil odpovědi palec? JájsemRaibek, gagaga
před 3540 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud diodu připojíš v propustném směru (a je uzavřený obvod), proud
prochází.
Pokud ji připojíš v závěrném směru, prochází taky (tzv. minoritní
nosiče), ale je malý (neprochází jen v ´ideálním´ případě, v praxi
vždy).
😉
Nerozumím ale co kde po odpojení čeho jiskří…
😉
1Kdo udělil odpovědi palec? JájsemRaibek
před 3540 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
JájsemRaibek: Obrázek je jasný. Tento efekt nastává u všech diod, nebo jen u jedné? Tak víš co, vezmi nějakou kontrolní žárovku 12V (pár wattů) a zkus ji připojit na anodu diody a společný minus pól. Pak diodu otoč a totéž zkus znovu. bude-li žárovička svítit v obou případech (nemusí svítit úplně stejně), pak je dioda proražená a v obou směrech má nízký odpor. Pochybuji, že tvoji jiskrovou zkoušku přežila. Pokud jsi takto „zkoušel“ celý zdroj, tipnul bych si, že jsou všechny tři v háji. Akumulátory (obzvlášť startovací) jsou proklatě tvrdé zdroje a jsou schopné krátce dodávat proudy až stovky A (do zkratu). V tomto případě je proud každou z diod ( při zkratu na výstupních svorkách zdroje) omezen pouze odporem diody v prop. směru + vnitřní odpor akumulátoru, což je hodnota nízká a umožňuje proudům tekoucích diodami dosáhnout hodnoty postačující k jejich spolehlivé likvidaci. Pokud máš ohmmetr, můžeš změřit odpor u každé diody v obou směrech a bude jasno. V závěrném směru musí být odpor značně vysoký (u křemíkových diod téměř neměřitelný běžnými ohmmetry – cca desítky až stovky Mohm). Naměřená hodnota odporu v prop. směru bývá podle druhu ohmmetru tak desítky až stovky ohm.
Ještě doplním, že jsem použil polovodičové diody šroubovací, s umístěním na chladič, max. 10A
Ahoj,
zjednodušeně:
Mám více baterií v paralelním zapojení. Aby jedna nenabíjela nebo
vybíjela druhou, musím použít diody.
Ty baterie každá 12V slouží jako napájení. Když budu mít jednu, vybije
se rychle, když dvě, čas se prodlouží atd.
Takže jak jsem již řekl u všech je mínus pol propojen a vyveden ke
zdroji.
Plus pól od každé baterie má před spojením všech plus vývodů
polovodičovou diodu. 2 baterie, 2 diody, 3 baterie 3 diody atd.
Pokud odpojím od jedné baterie svorku, nemělo by být žádné napětí na
odpojené svorce, protože dioda nepustí v opačném směru z osoatních
zapojených baterií žádný proud.
Bohužel je a to nejen měřený, ale dokonce i jiskří př dotyku na mínus
pól.
Podle mě by však neměla dioda nic propustit, pokud propouští nemusím ji
tam dávat a můžu plus póly klidně propojit mez sebou bez diod.
Podle toho obrázku:
Pokud je ta dioda v pořádku, nemůže to jiskřit. Pokud nebyla v pořádku
a tys udělal popisovanou zkoušku, pak jsi s velmi vysokou pravděpodobností
oddělal všechny ostatní diody. Autobaterie dávaj do zkratu řádově
300–800A podle typu a to 10A dioda nezvládne. Je otázka jaké tam máš
dráty, očekával bych, že Ti odtečou…
a k tomu " ale pokud pol. dioda propouští, nemá smysl ji tam dávat" typický závěrný proud pro daný typ diody lze najít v jejím katalogovém listě. Tipicky taková dioda pro větší proudy (našel jsem BYV29 9A 400V) sežere proudem v závěrným směru takový menší autoakumulátor (44Ah) asi tak za 2000 let
Podle mně je lepší nechat baterie spojené paralelně bez diod. Po vyrovnání napětí se budou chovat jako jedna baterka s parametry té nejslabší.