Ke zvládnutí základů cizího jazyka by měla stačit učebnice
s audionahrávkou a vhodným výběrem témat. Některá témata mohou být
obsahově zajímavá a proto se probíraná slovní zásoba i gramatika
z této lekce dá dobře naučit, a naopak výběrem nezáživného tématu
bude příslušná gramatická část i probíraná slovíčka méně
vnímána. Často jsou hovorové výrazy a složítější vazby i gramatické
kategorie v druhé části učebnice, ale špatný výběr těchto témat a
probíraných gramatických kategorií může někoho odradit od studia jazyka.
Jistě lekce nejsou nafukovací a z pedagogického hlediska se do lekce dává
maximálně 5 témat na probrání. Napadá Vás něco, jak to zlepšit,
udělat zajímavější.
Nemusí se jednat o učebnice napsané našimi autory, ale i o originály,
které se zde používají, nebo dají sehnat. Někdy by stačilo například
vyměnit výběr slovíček o 10 % a mohlo by to být zajímavější. Někdy
ta nejběžnější slovíčka, která se nechází v článcích i hovorech
se nevyskytují v učebnicích a naopak, mnoho slovíček, a vazeb, které jsou
v učebnici se vyskutuje velmi zřídka.
Zajímavá 0 před 3890 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ne ideální učebnice neexistuje, alespoň obecně, protože studenti nejsou všichni stejní a každému může vyhovovat jiná metoda.
Nejde o záživnost či nezáživnost témat, ale o jejich vhodnost, praktičnost. V nespecializované učebnici pro začátečníky musí být zařazena ta témata, s nimiž každý nejspíš přijde do styku – zdravení, představování, rodina, dotazy na cestu, doprava, úřad, zaměstnání, zdravotní potíže apod. Navíc zde musí být obecná slovní zásoba a gramatika. Skloubit to do omezeného počtu lekcí (tloušťky knihy) není snadné (běžná učebnice obsahuje 2 až 3 tisíce slov a s tím samozřejmě nevystačíte). Takže autor učebnice prostě musí vybírat, co zařadí a na co musí resignovat.
Specializované učebnice pro určitá zaměření (zdravotnictví, slang, právo, móda apod.) vycházejí ze znalostí získaných v obecných učebnicích. V učebnici němčiny pro chirurgy obraty jako „nakrájet cibuli na drobno“ nebo „útočník pronikl obranou po pravém křídle“ nenajdete, nemají tam co dělat.
Za nebezpečný „nešvar“ jazykových učebnic považuju překlepy. Jsou i další jako neuspořádanost, různé nic nevysvětlující obrázky a malůvky, které jen zabírají místo, nebo přítomnost nevysvětlených nebo nepřeložených obratů – učebnici angličtiny si kupuju pro to, aby se naučil anglicky a ne abych se učil listovat ve slovnících nebo ztrácel čas hledáním na Netu. A nemáte-li je po ruce, například někde na cestě, pak je taková „učebnice“ vpravdě k pomilování.
0
před 3890 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
ano lze se naučit i základní jazyk, všechno je možné, já adtel jako woodpeckař všechno umím a to vám nelžu, a co nevím a neumím tak vymyslím a naučím :)
0
před 3890 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2634 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1347 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1062 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |