Dobry den, delam autoskolu, mam za sebou prvni jizdu a bohuzel mi nejde pochopit, jak a kdy ovladat spojku, abych ji neposkodila. Jak umet pribrzdit pred prechodem, pred krizovatkou (kdyz jedu na 3–2 rychlostni stupen) a jak z ni rychle odjet…porad nechapu, neumim si vysvetlit, jak auto funguje. V prvni rada je pro me dulezite, abych byla ja ta, co auto ovlada a ne naopak a abych vedela, jak auto funguje. P.S.: V autoskole mi rikali, ze se ma podradit, ze to dvojka utahne (i mensi otacky), ale mam strach, ze mi auto chcipne… dekuji moc za rady. Preji Vam vsem pekny den
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 1376 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
To by vše měli vysvětlit v autoškole. A určitě se to nechá dohledat
i na netu.
Spojka musí být sešlápnutá celou dobu kdy probíhá řazení. Tj.
sešlápnout před tím než začneš něco dělat s řadící pákou a povolit
až po bezpečném zařazení rychlosti.
Tím vlastně vypneš zatížení převodovky po dobu manipulace
s převody – řadíš bez zatížení.
Při rozjezdu na jedničku či zpátečku se spojka uvolňuje pomalu aby došlo ke klidnému rozjezdu (spojka se nechává prokluzovat a až po rozjetí vozu se pustí úplně). Zpátečkou se zpravidla jezdí pomalu, tam se většinou jede stále s prokluzující spojkou (a mírou sešlápnutí spojky řídíš rychlost).
Při rozjetém autě a řazení se po přeřazení spojka uvolňuje rychle, motor se rychle zesynchronizuje s rychlostí vozu.
Celé řazení je o tom, že motor dokáže fungovat jen v určitém rozsahu otáček. Tak se převodovkou přizpůsobuje převodový poměr otáček z motoru na otáčky kol – buď do pomala (jednička, zpátečka) až po převod extrémně do rychla (pětka, někde i šestka).
Pokud potřebuješ rychle zabrzdit/zastavit, tak použiješ spojku (odpojíš motor od kol) a brzdu. Na tu chvíli ani nevyřazuješ rychlost, stojí to čas. Vyřadit můžeš klidně až po zastavení.
Při mírném přibrzdění spojku nepotřebuješ. Jemně zpomalit můžeš i tzv. brzděním motorem. (uvolníš plyn a vůz necháš zpomalit) – jen pokud už zařazená rychlost neodpovídá rychlosti vozu, pak podřadíš (se spojkou) jinak ti auto bude cukat a nebude to dělat dobře ani autu ani cestujícím. Brzdění motorem ale má smysl tak od zařazené trojky výš. Při jedničce a dvojce je na to motor moc „silný“.
„V autoskole mi rikali, ze se ma podradit, ze to dvojka utahne“ – záleží na situaci o které nepíšeš. Když to motor neutáhne, obecně je třeba podřadit.
„dyz chodec prechazi“ – záleží na situaci. Pokud vidíš, že to té babičce bude ještě trvat, tak zastav, vyřaď a uvolni spojku (spojce nedělá dobře když je sešlápnutá příliš dlouho). Pokud vidíš, že během 3 sekund budeš mít volno, klidně už můžeš zařadit jedničku a jen počkat než se budeš moct rozjet. (je možné že instruktor bude chtít abys opravdu vyřadila – pro jistotu, pak platí, že instruktor má vždycky pravdu)
3Kdo udělil odpovědi palec? paul1, aliendrone, seraphico
před 1376 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Snad máš učitele v autoškole, proč se nezeptáš co potřebuješ vědět. Vše je otázka zkušenosti a citu. Před křižovatkou vyřadíme rychlost, před tím sešlápneme spojku. Spojka je od toho, aby pomáhala při řazení. Když vyřadíme, spojku uvolníme. Když chceme řadit, spojku sešlápneme, zařadíme a při rozjezdu přidáváme plyn a pomalu uvolňujeme spojku. Spojku zbytečně nedržíme sešlápnutou.
Upravil/a: elkon
0 Nominace Nahlásit |
Jenom doplním pár odkazů na videa, která by ti mohly pomoct k pochopení správného řazení a rozjezdů:
Určitě se neboj zeptat instruktora. Ten by měl mít zájem poradit ti. Také by bylo dobré, pokud máš rodiče a oni mají auto, aby ti to ukázali v praxi.
Upravil/a: seraphico
2Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, aliendrone
před 1376 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nevím, jak to je teď, já jsem dělal řidičák před – no raději to ani nenapíšu – ale tenkrát jsme pro ovládání auta měli výcvik na trenažéru. První jízdy jsem měl na vojně – gazík, tam to bylo normální – a potom V3S, tam se sešlapovala spojka 2× a mezi rychlostmi se dával meziplyn. To byl docela problém se naučit, ale šlo to.
1Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone
před 1376 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Spojku v autě používáš když je třeba z nějakého důvodu rozpojit
přenos kroutícího momentu. (lidově když je třeba odpojit sílu od motoru
od zbytku pohonné sestavy).
Typicky když je třeba přeřadit rychlostní stupeň. K brždění
u křižovatky:
Čím dříve vyřadíš (a tudíž můžeš pustit pedál spojky) tím lépe.
Můžeš pochopitelně VŽDY spojku sešlápnout ihned a zároveň spolu s tím začít brzdit (tedy dle bodu 2 a bez ohledu na aktuální rychlost a zařazený rychlostní stupeň vozidla dle bodu1, auto skoro vždy bezpečně zastavíš i tak, ale to není nejlešpí řešení).
Pokud potřebuješ RYCHLE zastavit co nejbezpečněji z velké rychlosti, použij brždění dle bodu 1! (Profíci a ti co mají „naježděno“ dokonce při tom stíhají podřazovat – tedy přeřadit třeba z 5ky na 4ku atd., aby co nejvíce využili brzdný účinek motoru) Je to totiž zdaleka nejbezpečnější způsob ovládání vozidla (zároveň nejefektivnější) a to i když dnes máš na autech hromadu cajků (jako ABS apod.), které celou věc ulehčují.
Dále – VŘELE DOPORUČUJI se seznámit alespoň orientačně s tím, JAK
V PRINCIPU pracuje třecí lamelová spojka. Nějaká zjednodušená animace na
YT se jistě najde. To ti dokonale objasní problematiku a doposud
„záhadné“ sledy nutných činností při řazení/brždění přestanou
být záhadou.
A HLAVNĚ >>> Nikdy nenechávej nohu na pedálu spojky (ani zlehka,
neznatelně) – prostě VŮBEC! Spojkové ložisko, které tím vylágruješ
stojí jen pár stovek, ale oprava samotná (výměna) klidně 10 000Kč (dle
typu auta, jde o to, že ho musíš důkladně rozebrat, abys ho mohla
vyměnit).
Na závěr dodám, že si autoškolu PLATÍŠ! Pokud ti něco není dostatečně jasné, PTEJ SE! Instruktor je tam od toho, aby ti to ze TVÉ prachy vysvětlil. Pokud to nezvládne tak, aby ti to bylo úplně jasné, NENÍ chyba v tobě (že jsi blbka), ale V NĚM (je debil a umí kulový). Nejde o žádnou „atomovou vědu“, ale primitivní sled činností, který by měl umět objasnit i podprůměrně pedagogicky nadaný jedinec, tož asi tak. ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
ad seraphico) Meziplyn (ten první odkaz) myslím v autoškole ani v normálním životě potřebovat nebudeš 😉
Souhlasím s Dochym, řazení s meziplynem je záležitostí muzeálních pleček. Užívalo se tam, kde buď nebyla synchronizovaná převodovka (viz paul1 – Praga V3S), popřípadě byla, ale synchrony stály zaprd (Tatra 148). :)
Druhá možnost je sportovní styl jízdy (viz video), ale ani to dnes nenachází význam, které soudobé auto má ještě plně manuální převodovku? Co se týká sportovní jízdy, tak pokud máš NAŠLAPANOU káru (aby to MĚLO smysl, popřípadě rovnou supersport), tak tam všude je dnes robotizace/automatika, která zařadí rychlost nesrovnatelně rychleji, než nejrychlejší člověk. Tomu stačí jen „šibat šalrtpákou“, popřípadě „ťukat do ploutví“ (v případě ovládání řazení pod volantem). A to ještě nezmiňuji extrémně rychlé sekvenční převodovky, kde se dá řadit i BEZ SPOJKY. ;) :)
Jednu výhradu k Dochymu bych ale měl, cituji:
„Pokud potřebuješ rychle zabrzdit/zastavit, tak použiješ spojku (odpojíš
motor od kol) a brzdu. Na tu chvíli ani nevyřazuješ rychlost, stojí to čas.
Vyřadit můžeš klidně až po zastavení.“
NEBO – je MOC fajn mít zařazen rychlostní stupeň, když v důsledku NÁHLÉ změny situace je třeba ihned přestat brzdit a naopak přidat plyn atd. atd., ale jinak souhlasím, že tohle všechno je až „vyšší dívčí“, teď by se měla soustředit na základy.
Trvám si za svým… Rychle zastavit, nikoli přibrzdit. Rychle zastavit – to se provede jednou, takže brzdy nezvadnou. Nehrozí tu sjíždění z Alpských průsmyků 😉 Zároveň mám jisté pochybnosti o nutnosti ihned po brždění začít zrychlovat např. se stále zařazenou čtyřkou (po tom brždění bych stejně musel nejspíš přeřadit na dvojku nebo trojku – zvlášť pokud bych měl prudce zrychlit) Ale to už je z velké části záležitost názoru a z ještě větší na zvážení konkrétní situace a to už člověk musí mít trochu zažité.
Dochy – nejde přeci o zrychlování, ale o záběr. Hlavně na kluzkém povrchu (uježděný sníh, namrzlá silnice) atd. to má VELKÝ vliv u předních náhonů (i čtyřkolek), když kola začnou po přidání plynu „hrabat“. Já zase trvám na tom, že při brždění se zařazeným kvaltem máš auto pod větší kontrolou. ;) :D :D
BTW – Netřeba Alpy k tomu, abych dohnal brzdy k zoufalství v Česku, stačí zajet ke kopečkům u Berouna apod. Nejsem „závodník“ jako ti magoři co dávají videa na YT, ale fakt je, že jezdím poměrně svižně. jsou i tací, co by řekli „agresivně“ (ale to jen proto, že sami jezdí jako kdyby měli zaražený kolík v zádeli a na čase jim moc nesejde), každopádně se MÁM RÁD na to, abych zbytečně riskoval. Nicméně zrovna nedávno mi s kamarádky Pažoutem 307 brzdy zvadly a to poměrně HODNĚ RYCHLE. Fakt ale je, že když jsem se jí zeptal kdy naposledy měnila brzdovku, tak ani nevěděla vocogo. :)
Jinak souhlasím s kolegy: hlavně se ptej instruktora na vše co Ti není jasné. Je tam od toho. A správný učitel dotaz k věci ocení spíše než když se za každou cenu budeš snažit provést něco co nechápeš.
Ono se na to teď dost zapomíná, auta jsou uživatelsky čím dál přívětivější, důraz se klade hlavně na předpisy a orientaci v provozu, ale pořád platí že řidič je kromě jiného i „strojník“, který se stará o to aby stroj fungoval v optimálním režimu.
Jeste bych chtela upresnit: kdyz musim zpomalit na prechodu a zastavit, kdyz chodec prechazi, musim vzdy seslapnout spojku a brzdu, ale musim vzdy zaradit na neutral, nebo muzu mit zarazenou 1?
U přechodu dáš spojku a brzdu, a zařadíš si jedničku (aby ses potom
rovnou mohla rozjet).
Neutral dáváš, když víš, že budeš čekat na místě delší dobu –
například čekáš před železniční tratí, než projede vlak. V takovém
případě sešlápneš spojku a s citem brzdu, zastavíš, a následně
přeřadíš na neutral. Nyní můžeš pustit spojku (kdybys tam měla
zařazenou rychlost a stála na místě, tak ti auto chcípne), a jen držíš
brzdu. Až vlak přejede, tak zase sešlápneš spojku a zařadíš
jedničku.
Jinak je to hlavně o tréninku a o citu, za mě člověk umí ovládat auto, když je schopný se rozjet do kopce, což řada dlouholetých řidičů neumí (řada to dělá nějak přes ruční brzdu, místo toho aby se normálně rozjeli přes spojku).
Umím to přes brzdu/spojku, ale stejně používám ručku. Je to snazší. A zvlášť s autem, které nemáš opravdu dobře zažité je to bez ručky problém.
a proč píšeš „nějak přes ručku“ – to vypadá skoro jako bys nevěděl, která bije. A to si myslíš, že umíš ovládat auto??? 😉 Jinak přes „spojku“ je to vždycky 😉 (Jen jednou se mně chlap z odtahovky snažil přesvědčit na rozjetí bez spojky když mi spojka odešla a já byl v garážích)
No jistě, nevím která bije, neumím dát ručku dolů a šlápnout na plyn:—) Výborná dedukce.
Mám zkušenost, že většinou lidé jedou přes ručku, protože rozjet se do kopce jen se spojkou prý neumí. Minimálně mi to tvrdí.
Jaká dedukce? Kdyby to byla dedukce, tak napíšu rovnou, že jseš kopyto co má řídit max. tříkolku 😉 Místo toho jsem napsal, že „to vypadá skoro jako…“ 😉
Po pravdě já si to rozjíždění bez ručky vyzkoušel až na základě manželčina podnětu, když zrovna dělala autoškolu. Ale vzhledem k tomu, že když už stojím v kopci tak většinou stejně se zataženou ručkou (koho by to bavila furt stát na pedálu) tak mi to zkrátka z ručky připadá jednodušší. Kdybych se měl rozjet hned po dobrždění, tak to dám bez.