Avatar uživatele
Drap

Co to je, nebo bylo, rozvoz času?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, johana 56, ivzez, Shoehardt před 2432 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Odpoveď byla označena jako užitečná

1. Historie rozvozu času .
Zavedení středoevropského času.
Miroslav Kunt
http://archiv­.kvalitne.cz/stu­die/cas.htm

"Železnice zavedla z nutnosti, respektive z bezpečnosti a s ohledem na svou klientelu jednotný čas, který exportovala prozatím jen do prostoru působnosti železniční společnosti. Šlo o tzv. rozvoz času.

Tento čas byl tedy nejdříve rozvážen vlaky, posléze šířen prostřednictvím elektromagnetického telegrafu a po přelomu století byl (již bez jakéhokoliv zpoždění) předáván bezdrátovou telegrafii..

Prozatím železnice nehodlala (a ani nemohla) svůj čas zavádět jako místní
čas, ale cestující museli železniční čas ze zřejmých důvodů respektovat. Zna-
menalo to, že pro potřeby publika byl železniční čas v první fázi existence pa-
rostrojní železnice ještě převáděn v každé stanici na místní čas. Tím vzniklo
množství místních a železničních časů, které byly koncentrovaně prezentovány jen na velkých nádražích.

Organizace vlakového provozu byla neexistencí telegrafu nutně od-
kázána na zavedení jednotného a přesného železničního času. Pro celou dráhu začal platit tzv. normální čas, který byl nastaven podle vídeňských staničních hodin, kde se nacházely v trezoru „hlavní normální hodiny“, které byly seřizovány smluvním hodinářským mistrem. Podle nich se seřizovaly další několikeré „normální vlakové hodiny“, které byly rovněž přístupny určenému staničnímu úředníkovi. Hlavní normální hodiny byly nejspolehlivějšími hodinami v celé Vídni.

Každý den obdržel průvodčí ranního vlaku jedny vlakové normální
hodiny s sebou. V každé stanici si pak podle nich každý staniční úředník
musel zkontrolovat chod vlastních hodinek, a to pouze u tohoto ranního
vlaku a jen při jízdě z Vídně.

Unifikace z nutnosti, která měla ovlivnit život statisíců, byla na světě i v habsburské monarchii.

Jak se železniční síť v monarchii rozšiřovala, bylo nutno zavést nikoliv uni-
verzální jednotný železniční, ale jednotný železniční zónový čas, a tak k vídeň-
skému času přibyl ještě čas z Lindau, Mnichova, Budapešti a Lemberku (Lvova).byl brán lokální čas hlavního města. Atd.“

Superstroj 19. století a nová organizace času, prostoru a společnosti
Michal Hlavačka
http://docpla­yer.cz/amp/5881276-Superstroj-19-stoleti-a-nova-organizace-casu-prostoru-a-spolecnosti.html

2. Novodobá distribuce času
“Základním zdrojem pro distribuci času po celém světě je světový koordinovaný čas UTC . S větší či menší přesností je rozšiřován především rozhlasem a televizí pomocí časových signálů a prostřednictvím veřejné časové služby (ve městech, na drahách, na letištích atd. . Existují též speciální časové servery v síti Internet”
http://www.wi­kina.cz/a/Dis­tribuce_%C4%8Da­su

Více v anglickém zdroji
http://www.os­cilloquartz.com/ap­plications-time-distribution-139

3 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez, vagra, Drap Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Edison

V dobách, kdy neexistovala jiná komunikace mezi vzdálenými místy než prostřednictvím poslů, většinou na koni, taky vznikla potřeba jednotného času. Například aby se vědělo, kdy přijede dostavník… Tak jednou za čas si takový posel seřídil hodinky, kolikrát velmi přesné a drahé, na „centrálním místě“ a vydal se krajinou. Podle těchto hodin se pak nastavovali hodiny třeba na věžích. Tomu se říkalo rozvoz jednotného času. Dnes by se to spíše nazvalo distribucí, nejrůznějšími elektronickými cestami, jako je DCF, internet, GPS a mnoho dalších.

Upravil/a: Edison

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
kurec

Jo rád bych si objednal asi 5 hodin volného času kolik to bude stát ?

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek