Specificky narušený vývoj řeči, projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené.
Příčiny:
následek poruchy centrálního zpracování řečového signálu, asi
difúzní, nikoli ložiskové postižení CNS, pre, peri a postnatální
poškození mozku, dědičnost – spíše u mužských potomků.
0 Nominace Nahlásit |
Vývojová dysfázie
Vývojová dysfázie je specificky narušený vývoj řeči projevující se
ztíženou schopností naučit se komunikovat .
Příčiny vzniku vývojové dysfázie:
při organickém poškození mozku dítěte během těhotenství, při porodu
nebo po narození do 1. roku věku dítěte
Projevy vývojové dysfázie:
vývoj řeči je opožděn
je narušena schopnost sluchového rozlišování, vnímání a chápaní stavby
vět
vyšetření sluchu je normální
rozumění řeči je většinou dobré
malá slovní zásoba
porucha stavby slov, vět a jejich gramatické struktury (dítě nedodržuje
počet slabik ve slově,nedodržuje pořádek slov větě, poruchy časování,
skloňování, vynechávání si,se, chybné užívání předložek a
předložkových vazeb)
porucha paměti
poruchy motoriky mluvidel při tvorbě hlásek
porucha jemné motoriky (kresba výrazně opožděna)
0 Nominace Nahlásit |
narušený vývoj řeči, projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené.
0 Nominace Nahlásit |
Toto postižení řečových center v mozku má velmi různorodý charakter
a často ho nelze přesně lokalizovat. Etiologie poruchy sahá od doby
těhotenství (např.toxické poškození plodu) přes dobu porodu (např.
porodní trauma) po období postnatální (např. prodloužená novorozenecká
žloutenka, virové onemocnění s lehkými známkami encefalitidy). Postižena
může být kterákoli složka verbálního aktu (senzorická, motorická,
obě), na základě tohoto poškození se pak u dětí objevují
charakteristické rysy této poruchy, zasahující v různé míře do všech
složek jejich řečového projevu.
Senzorická – percepční – porucha: porucha vnímání, paměti a
rozumění řeči ( znamená to, že dítě slyší, ale nedokáže zvuky
diferencovat, takže zvuk nepřináší informaci – porušena jsou sluchová
centra řeči)
Motorická – expresivní – porucha: porucha řečového vyjadřování
(dítě nevysloví hlásku nebo slovo – porušeny jsou motorické řečové
zóny)
Smíšená – porucha vnímání řeči i její produkce
(nejčastější)
Charakteristické znaky dysfázie
Opožděný vývoj řeči – poškození řeči a jazykových schopností na
všech úrovních. Projevuje se zejména na úrovni foneticko-gramatické,
syntaxi a sémantice.Tedy postihuje zvukovou skladbu hlásek a jejich řazení
do slabik a slov, stavbu vět a jejich gramatickou strukturu, obsahovou úroveň
vět. Slovní zásoba je chudá, výrazy zvukově podobné jsou nesprávně
využívány, věty jsou jednoduché, dysgramatické, nesprávné je
skloňování, předložkové vazby, spojky, pomocná slovesa nebo zvratná
zájmena.
Porucha sluchového vnímání – sluchová analýza a syntéza, fonematický
sluch, uchování informací (akusticko-verbální paměť). Špatná schopnost
reprodukce melodie, rytmu a dynamiky řeči.
Porucha zrakového vnímání – rozlišování figur proti pozadí,
diferenciace tvarů, pravolevá a prostorová orientace, optická paměť.
Porucha motoriky – postižena je jemná i hrubá motorika i orofaciální
svaly (tváře, ústa).
U dětí školního věku se často objevuje propojení se specifickými
poruchami učení (zejména dysgrafií, dysortografií, dyslexií). Problémy
v mluvené řeči se tak přenášejí dále do čtení a psaní a nadále
obtíže prohlubují.
Zdroj: http://www.tamtam-praha.cz/zajima-vas_info-pro-vas-dite.html
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekDrap | 3383 | |
annas | 2020 | |
marci1 | 2005 | |
Kepler | 1901 | |
mosoj | 1775 | |
da ny | 1317 | |
zjentek | 1191 | |
hanulka11 | 1028 | |
quentos | 951 | |
elkon | 945 |
Děti a zdraví |
Ženy a zdraví |
Muži a zdraví |
Nemoci |
Fitness |
Životospráva |
Ostatní zdraví |