Odpověděl/a – 24.květen 0:49
Význam je takový, že není správné mluvit špatně o mrtvých, protože
oni už se nemohou bránit. Sice to doslovně „nabádá“ k tomu, abychom
o mrtvých mluvili dobře, ale nemůžeš to brát doslovně (nemusíš o nich
mluvit dobře).
Pomlouvat někoho a mluvit o někom špatně prostě neslouží k jeho cti,
kdežto mluvit o někom dobře nikoho nepoškozuje (i když by to nebyla
pravda) a nemá důvod se bránit. Takže to, že bys o mrtvých mluvil dobře
nevadí tolik, jako kdybys o nich mluvil zle. Ale to neznamená, že musíš
o všech mluvit dobře. O mrtvých dobře ani zle = jsou mrtví a mělo by se
o nich mluvit pouze informativně, nezaujatě. Ale mlvuit o nich dobře
nevadí, obzvlášť, když je to pravda, protože jim to neublíží, ale
mluvit o nich zle se nepovažuje za slušné.
Ano, týká se to i těch největších zlotřilců, kteří už nejsou mezi
námi. Mohli to být zlotřilci, ale už je to minulost a oni sami i to, co
páchali již patří minulosti a víc už toho napáchat ani nemůžou (žíj a
nechej „žít“ – v přeneseném významu. Najdi pokoj a nech být, co je
již minulostí – netrap se tím, nenadávej na to).
Respekt ke smrti (nikoliv přímo k těm zemřelým osobám) a morální
pravidlo, že nemáš mluvit za něčími zády, se tímto ještě stupňuje,
protože nemluvíš jen o někom, kdo není přítomen, ale kdo ani přítomen
být (už) nikdy nemůže. Jistá úcta ke smrti.
Je jedno o jakou osobu se jedná, jestli si ji znal nebo ne, jestli žila
ještě před rokem a nebo pěti sty. O mrtvých nemáš mluvit vyloženě zle,
protože se to nesluší (s etiketou) a nenadávat na ni, ať byla za života
jakákoli (a dělala cokoli), by mělo být jistým znakem povznesení,
nadhledu, smířlivosti.
Tím, že človek mluví zle o někom (mtrvém), i když to byl za života
prevít, se jakoby člověk sám snižuje/ponižuje (i když mu to tak
nepříjde… proč nemluvit zle o někom, kdo byl za života hajzl? Je to
přece „přirozené a normální“ a zalouží si to). Ono je jedno, že si
to zalsouží. „Co oni učinili, bude učiněno jim.” Tím se ale stáváš
jimi – takovými jací jsou/byli, klesáš na jejich úroveň. Pokud
o někom mluvíš zle, není to tak špatné jako vracet zle zlým, zabíjet
jako oni zabíjeli a podobně. V tomto případě jde „jen“ slova, když
o někom mluvíš zle. A i když si to „zaslouží,“ tak nemáš (už)
důvod o nich mluvit zle, není v tom oprávněnost, morálnost.
Všichni byli jen lidé se svými chybami, se svými (třeba i velmi)
špatnými stránkami (ale třeba i některými dobrými). Ale ať tak nebo tak
a ať prováděli cokoli, tak teď už je to pryč, je to jedno a nás to
nemusí omezovat.
Je to asi stejný princip jako odpustit vrahovi. Prostě nějakému vrahovi
(který zavraždil někoho nám blízkého nebo třeba i nás – pokud po
smrti něco je a pokud si to uvědomujeme). Proč mu opustit? Přece k tomu
není sebemenší důvod, nezaslouží si to, je hodný opovržení atd.
A většina by to zřejmě nedokázala. Nemožné, nepředstavitelné. Odpustit
ale ani v nejmenším neznamená, že schvalujeme, co ten člověk udělal
nebo, že jsem za to dokonce rádi, že bychom tím, že jsme mu odpustili se
něčeho dopustili. Neodpustit znamená prožívat bolest, nenávist, vztek,
deprese. Tím ubližujeme hlavně sobě. Ten dotyčný byl s největší
pravděpodobností „zlý“ (relativní), ale zřejmě to byla narušená nebo
zlomená osoba, se svými démony, trápeními a stinnými stránkami.
Ale to už je na mě moc velký humanismus, lidumilnost, „přehaná“
smířlivost, lásykplnost. Já se k tomu taky vyloženě nehlásím. Pokud jde
o příklad s tím vrahem, tak já bych ho třeba zabil, kdyby se mi dostal
pod ruku (a pak mu „možná“ odpustil). :D Pouze jsem popisoval filozofické
principy, jak je to v různých světových náboženství (buddhismus,
křesťanství a věřte nebo ne, tak i v islámu a dalších). Ty nabádají
k takové smířlivost, odevzdanosti a dalším podobným věcem.
Tebou zmiňovaný citát pochází od Chilona nebo Solona (zřejmě nechtěl,
aby po jeho smrti o něm mluvili zle… důležitý reformátor a osobnost. To
s sebou vždy nese takovu cenu = zlé jazyky a odpůrce, ať byl člověk za
života jakýkoli. Vždy má odpůrce, když je slavný/úspěšný).
Odpověděl/a – 24.květen 1:09
Význam je takový, že není správné mluvit špatně o mrtvých, protože
oni už se nemohou bránit. Sice to doslovně „nabádá“ k tomu, abychom
o mrtvých mluvili dobře, ale nemůžeš to brát doslovně (nemusíš o nich
mluvit dobře, ale neměl bys o nich mluvit špatně).
Pomlouvat někoho a mluvit o někom špatně prostě neslouží k jeho cti,
kdežto mluvit o někom dobře nikoho nepoškozuje a nemá důvod se bránit.
Takže to, že bys o mrtvých mluvil dobře nevadí tolik, jako kdybys o nich
mluvil zle. Ale to neznamená, že musíš o všech mluvit dobře. O mrtvých
dobře ani zle = jsou mrtví a mělo by se o nich mluvit pouze informativně,
nezaujatě. Ale hovořit o nich dobře nevadí, obzvlášť, když je to
pravda, protože jim to neublíží, ale mluvit o nich zle se nepovažuje za
slušné ani vhodné.
Ano, týká se to i těch největších zlotřilců, kteří už nejsou mezi
námi. Mohli to být zlotřilci, ale už je to minulost a oni sami i to, co
páchali již patří minulosti a víc už toho napáchat ani nemůžou (žíj a
nechej „žít“ – v přeneseném významu. Najdi pokoj a nech být, co je
již minulostí – netrap se tím, nenadávej na to).
Respekt ke smrti (nikoliv přímo k těm zemřelým osobám) a morální
pravidlo, že nemáš mluvit za něčími zády, se tímto ještě stupňuje,
protože nemluvíš jen o někom, kdo není přítomen, ale kdo ani přítomen
být (už) nikdy nemůže. Jistá úcta ke smrti.
Je jedno o jakou osobu se jedná, jestli si ji znal nebo ne, jestli žila
ještě před rokem a nebo pěti sty. O mrtvých nemáš mluvit vyloženě zle,
protože se to nesluší (s etiketou) a nenadávat na ni, ať byla za života
jakákoli (a dělala cokoli), by mělo být jistým znakem povznesení,
nadhledu, smířlivosti.
Tím, že človek mluví zle o někom (mtrvém), i když to byl za života
prevít, se jakoby člověk sám snižuje/ponižuje (i když mu to tak
nepříjde… proč nemluvit zle o někom, kdo byl za života hajzl? Je to
přece „přirozené a normální“ a zalouží si to). Ono je jedno, že si
to zalsouží. „Co oni učinili, bude učiněno jim.” Tím se ale stáváš
jimi – takovými jací jsou/byli, klesáš na jejich úroveň. Pokud
o někom mluvíš zle, není to tak špatné jako vracet zle zlým, zabíjet
jako oni zabíjeli a podobně. V tomto případě jde „jen“ o slova, když
o někom mluvíš zle. A i když si to „zaslouží,“ tak nemáš (už)
důvod o nich mluvit zle, není v tom oprávněnost, morálnost.
Všichni byli jen lidé se svými chybami, se svými (třeba i velmi)
špatnými stránkami (ale třeba i některými dobrými). Ale ať tak nebo tak
a ať prováděli cokoli, tak teď už je to pryč, je to jedno a nás to
nemusí omezovat.
Je to asi stejný princip jako odpustit vrahovi. Prostě nějakému vrahovi (který zavraždil někoho nám blízkého nebo třeba i nás – pokud po smrti něco je a pokud si to uvědomujeme). Proč mu opustit? Přece k tomu není sebemenší důvod, nezaslouží si to, je hodný opovržení atd. A většina by to zřejmě nedokázala. Nemožné, nepředstavitelné. Odpustit ale ani v nejmenším neznamená, že schvalujeme, co ten člověk udělal nebo, že jsme za to dokonce rádi, že bychom tím, že jsme mu odpustili se něčeho dopustili. Neodpustit znamená prožívat bolest, nenávist, vztek, deprese. Tím ubližujeme hlavně sobě. Ten dotyčný byl s největší pravděpodobností „zlý“ (relativní), ale zřejmě to byla narušená nebo zlomená osoba, se svými démony, trápeními a temnými stránkami.
Ale to už je na mě moc velký humanismus, lidumilnost, „přehaná“
smířlivost, lásykplnost. Já se k tomu vyloženě nehlásím. Pokud jde
o příklad s tím vrahem, tak já bych ho třeba zabil, kdyby se mi dostal
pod ruku (a pak mu „možná“ odpustil). :D Pouze jsem popisoval filozofické
principy, jak je to v různých světových náboženství (buddhismus,
křesťanství a věřte nebo ne, tak i v islámu a dalších). Ty nabádají
k takové smířlivost, odevzdanosti a dalším podobným věcem.
Tebou zmiňovaný citát pochází od Chilóna nebo Solóna (zřejmě nechtěl,
aby po jeho smrti o něm mluvili zle… důležitý reformátor a osobnost. To
s sebou vždy nese takovu cenu = zlé jazyky a odpůrce, ať byl člověk za
života jakýkoli. Vždy má odpůrce, když je slavný/úspěšný).
A existuje i latinská obdoba tohoto citátu/rčení: O mrtvých buď dobře,
nebo nijak.
Sokratovo síto (kdžy ho vztáhneme na hovoření o mrtvých ve zlém): je to
pravidvé, je to dobré, je to potřebné? Pravdivé to být může, ale dobré
to není. Potřebné by to být mohlo, mluvit o někom (mrtvém) zle, třeba
jako příklad pro odrazení, poučení se, ale to stačí podat věcně a
nezaujatě a stejně to odporuje tomu, že to není dobré – mluvit o někom
mrtvém a nepřitomném ve zlém, urážlivém.