Odpověděl/a – 26.červen 19:40
Kdyby lidstvo žilo v absolutním dostatku a bezpečí, znamená to, že
bylo žilo ve spravedlivé společnosti.
Jenže pojem spravedlnost, není objektivní, ale subjektivní. Pro každého je
spravedlnosti, dostatek a bezpečí něco poněkud jiného.
Tato myšlenka se prolíná stoletími, ale nikdy se neuskutečnila. Vždy narazila na osobní svobodu jedince. Ráj na zemi nebyl nikdy vytvořený, vždy skončil debaklem.
Doplním aforismy svého oblíbeného a známého spisovatele PhDr. Jana Sobotky, které shrnují to, jací lidé jsou a trvalo by velmi dlouho, než by se změnili. Stačí se zamyslet.
"Problém spočívá v tom, že vytvoření spravedlivé
společnosti by poškodilo v značné množství lidí.
Svět není lepší, neboť lidé nechtějí být lepší, ale pouze se chtějí
mít lépe.
Lidé nemají nic proti velkým a ušlechtilým myšlenkám, pokud je s nimi
neobtěžujete.
Chceme-li, aby lidé žili v souladu s morálními pravidly, je třeba je
změnit. Pravidla, ne lidi.
Liberté, égalité, fraternité!“ Volnost a rovnost lze uzákonit. Co však
s bratrstvím?
Člověk má dobré vlastnosti dvojího druhu. Jedny pro sebe, jiné pro
druhé.
„Pokrok je směřování vpřed, nikoli k lepšímu.““
Odpověděl/a – 26.červen 19:42
Kdyby lidstvo žilo v absolutním dostatku a bezpečí, znamenalo by to, že
bylo žilo ve spravedlivé společnosti.
Jenže pojem spravedlnost není objektivní, ale subjektivní. Pro každého je
spravedlnosti, dostatek a bezpečí něco poněkud jiného.
Tato myšlenka se prolíná stoletími, ale nikdy se neuskutečnila. Vždy narazila na osobní svobodu jedince. Ráj na zemi nebyl nikdy vytvořený, vždy skončil debaklem.
Doplním aforismy svého oblíbeného a známého spisovatele PhDr. Jana Sobotky, které shrnují to, jací lidé jsou a trvalo by velmi dlouho, než by se změnili. Stačí se zamyslet.
"Problém spočívá v tom, že vytvoření spravedlivé
společnosti by poškodilo značné množství lidí.
Svět není lepší, neboť lidé nechtějí být lepší, ale pouze se chtějí
mít lépe.
Lidé nemají nic proti velkým a ušlechtilým myšlenkám, pokud je s nimi
neobtěžujete.
Chceme-li, aby lidé žili v souladu s morálními pravidly, je třeba je
změnit. Pravidla, ne lidi.
Liberté, égalité, fraternité!“ Volnost a rovnost lze uzákonit. Co však
s bratrstvím?
Člověk má dobré vlastnosti dvojího druhu. Jedny pro sebe, jiné pro
druhé.
„Pokrok je směřování vpřed, nikoli k lepšímu.““