Avatar uživatele
anonym

Víte k čemu sloužily kryté dřevěné mosty (rechle)?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? Andělé, tom004, ministri, brillant, anonym, anonym před 4304 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
anonym

Odpoveď byla označena jako užitečná

Jak už napovídá původ německého výrazu (rechle = „hrábě“), sloužilly k počítání a zadržování plaveného dříví, viz názorný odkaz ve zdroji:
Doplňuji:
Horní Rechle v Českém Krumlově jsou s délkou 110 metru nejdelší českou krytou lávkou. Lávka s valbovou šindelovou strechou je 2,7 m široká a 4,1 m vysoká s netradičním půdorysem písmena L. (může potvrdit poblíž žijící tom004).
http://www.ge­ocaching.com/se­ek/cache_deta­ils.aspx?guid=49e790ea-0cb8-4d40-bac1-480eda928e9d

Zdroj: http://cs.wiki­pedia.org/wiki/Rechle_u_­Lenory

Upravil/a: anonym

2 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?anonym, anonym Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
ministri

Střecha chránila most před vodou, která po ní stékala mimo a most zůstával suchý, takže se významně zvyšovala jeho trvanlivost.
Doplňuji:
Rechle nemusí mít střechu. http://www.kas­perske-hory.cz/content-images/rechle.jpg

Upravil/a: ministri

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Tom20

Suhlasím s ministrmem :D a řekl bych,že to byl i architektok­tonicky-dekorativní prvek.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
anonym

ad ministri, z tvého odkazu je jasně patrné čerstvé dřevo, – čili jen replika.
Původní most byl odstraněn po r. 1953, kdy přes něj ještě vedla silnice – viz odkaz.
Původní dotaz nezněl obecně na kryté lávky, ale konkrétně na „kryté rechle“ a ty byly součástí plavebních kanálů a tras pro plavení dřeva (polen a kmenů).
http://m.taggma­nager.cz/cs/737

před 4304 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

Ještě vysvětlení – ta metafora „hrábě“, vyplývala z funkce, kdy se do podlahy zapoštěly trámy do vody, aby tak zadržovaly naplavené dříví do doby, než stoupne dostatečný průtok, aby se pak hromadně poslalo dříví do místa určení – obvykle papíren, či pro stavební a palivové účely.
Právě proto mají odlišnou konstrukci mostovky u dopravních můstků a mostů, která bývá jinde pro pevnost homogenní a nerozebíratelný podklad.
(Otázka zněla, zda víme, ne co si kdo mylně domýšlí. Opět záměna odborné rubriky za diskusní s falešnými palci za změť subjektivních názorů).

před 4303 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek