Podle PhDr. Jana Sobotky
Obrázek
https://pixabay.com/cs/photos/bible-p%c3%adsmo-evangelium-z%c3%a1kon-428947/
Doplňují význam slova bližní – jde o duchovní blízkost, křesťanské pojetí x blízký věkem, časem, vzdáleností. –
Pojem „bližní“ původně znamenal „soused“ (tak i v současných
anglických překladech), „soukmenovec“ nebo, jak bychom možná řekli
dnes, „našinec“ = člověk stejně smýšlející, stejného
postavení.
https://jaroslavpolak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=694333
bližní (v křesťanském pojetí) kterýkoli jiný člověk,
i nepřítel:
https://slovnikcestiny.cz/heslo/bli%C5%BEn%C3%AD/0/2295
Z toho plyne, že existují i vzdálenější bližní, kteří se třeba v oblasti duchovní s jedincem neztotožňují, vzdalují se od něho.
Upřesnění
Slova v 1, části otázky, která jsem převzala od dr. Sobotky převzal
z Markova evangelii.
Má pravdu, pravdu, protože je uvádějí všichni 3 evangelisté. 2. část
otázky jsou slova autora aforismu, jde o nadsázku.
Mk 12,28–34
"Evangelní perikopa 31. neděle v liturgickém mezidobí cyklu B předkládá
rozhovor mezi jedním učitelem Zákona a Ježíšem, který se týká otázky
prvního přikázání.
Jedná se o úryvek, se kterým se setkáváme ve všech třech synoptických evangeliích (Mt 22,34–40; Mk 12,28–34; Lk 10,25–28). Naše pozornost se soustředí na jeho znění podle svědectví Markova evangelia:
1Druhé je toto: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe.‘ Žádné jiné
přikázání není větší než tato."
http://biblickedilo.cz/bible-v-liturgii/liturgicky-rok-b/mk-1228-34/
Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? vagra, Drap, paul1, dust8, aliendrone, anonym před 1199 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Myslím že je to myšleno tak, že máme milovat úplně všechny lidi kolem sebe. Nemyslí se tím láska sexuální ale láska duchovní.
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, paul1, marci1, aliendrone
před 1200 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Bližný ale není ve významu blízký (v takovém smyslu jak to známe my:
blízký příbuzný nebo přítel). Bližný prostě člověk člověku.
I neznámému.
Vzdálenější bližný je nesmysl. Když je to „bližný.“
Je to asi ve smyslu „člověk člověku bratrem/přítelem“ (jako opak
„homo homini lupus,“ Člověk člověku vlkem). Bližný je bližný. Zde
nehraje roli známost ani vzdálenost. Všichni by si podle tohoto tvrzení
prohlášení měli být blízcí, o to v tom jde (avša ne na základě
známosti, ale řekněme z principu, vychování a přesvědčení). Bližným
je úplně každý člověk.
Jde o narážku, že by se k sobě všichni lidé měli chovat slušně a
s láskou.
Upravil/a: Disraeli
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, paul1, marci1, aliendrone
před 1200 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Asi by bylo rouháním zvolat: „Bože, jak může někdo s titulem PhDr
poplést Marka s Matoušem!“, že? [Matouš 22:39] Jde totiž o jeden
z nejopakovanějších a nejcitovanějších biblických výroků (něco jako
E=mc² ve fyzice)! :o ;) :)
Být bigotním katolíkem, hnedle bych ho poslal 400let z5 (nejlépe do
Španělska) na „pokec s bratry kazately“ (Ordo Praedicatorum), aby se
podezřelému ptáčkovi podívali na zoubek. :D
S výkladem biblických výroků je to TĚŽKÉ. I kdybych odhlédl od vyloženě věcných problémů (např. kvalita překladu, původnost zdroje), stále je tu lidský faktor, takže se často TYTÉŽ výroky vykládají JINAK (obvykle dle konkrétní konfese). A to už vůbec nemluvím o tom, že TEN SAMÝ MATOUŠ [Matouš 7:6] zmiňuje jinde: „Neházejte perly sviním, aby je nerozdupaly, pak se otočily a vás roztrhaly!“
Za sebe mohu konstatovat, že to druhé je mnohem PRAKTIČTĚJŠÍ a má životní zkušenost ho POTVRZUJE, zejména pokud ho postavíme proti tomu prvnímu. ;) :)
0 Nominace Nahlásit |
Bližním je KAŽDÝ člověk. A zvláště, každý POTŘEBNÝ člověk. Bližní není člověk BLÍZKÝ, tedy můj příbuzný, přítel, soused, známý. Bližní je KAŽDÝ ČLOVĚK bez rozdílu – ať názorů, ideologie, národa, rasy. KAŽDÝ ČLOVĚK BEZ VYJÍMKY. 🙂
https://www.simeon.cz/clanky/Kdo-je-muj-blizni.html
3Kdo udělil odpovědi palec? paul1, aliendrone, Disraeli
před 1200 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že to bylo myšleno všeobecně pro lidi. Tenkráte právě často žili komutity lidí si blízkých, svým způsobem v jaksi omezené komunitě. Tenkráte se necestovalo tolik a člověk se setkával hlavně s lidmi známými. Osobně to beru tak, že vidím stejně všechny lidi, vyjma těch, kteří se mě snaží vnutit jejich přesvědčení a názory. A netýká se to jen muslimů. Pokud mne kdokoli nechá na pokoji a respektuje mně, snažím se vždy stejnou měrou oplácet.
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, paul1, aliendrone
před 1200 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ne, žádní vzálenější bližní neexistují, váš oblíbený p. Sobotka
nemá pravdu.
Odpověď kdo je bližní přímo od Ježíše je v Lukášově evangeliu:
Zdroj: http://www.biblenet.cz/app/bible/passage?passagePath.path=lukas%2010,29-37
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, paul1, aliendrone
před 1199 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?aliendrone Nahlásit |
Asi ano. Slyšel jsem dokonce něco v tom smyslu, že bychom měli milovat i své nepřátele, ale to už je obtížně představitelné.
0 Nominace Nahlásit |
O tom co nebo koho milovat nerozhoduje svaté písmo ale naše inteligence podle situace
0 Nominace Nahlásit |
annas>>> NJN, jde to se mnou z kopce. Fakt je, že podání s tím příběhem o dobrotivém Samaritánovi je nejčastější (Matouš), proto mi asi utkvěl v paměti, ale to nemění nic na tom, že nejstarší evangelium je Markovo (přičemž se zdá, že ostatní „trochu opisovali“ – tvrdí lingvisté), takže správně by se mělo citovat dle Marka. :)
Když ono je to dost dávno, co jsem studoval Bibli, hlava děravá (s věkem se to HORŠÍ). inu co nadělám. lepší už to nebude. Chjo, co mě ještě čeká za potupné ostudy… :(
aliendrone,
přiznávám, že jsem evangelisty neřešila, protože kromě Jana zobrazují stejné události. Jen jsem se „lekla“, že by se dr. zmýlil, potrpí ie na detaily, h jako češtinář a historik, je to puntičkář.
Pepa má pravdu v tom, když v 2. části otázky vycházíz evangelia, ale tak otázka nezněla. Šlo o metaforu, parafrázi, takže vzdálení bližií existují. To napsal dr., nikoliv Ježíš.
"Učiním vše pro bližního krom toho trého: neslíbím, nepůjčím, nedám mu nic svého r. 1617. Hrubý – Krameriův slovník.
Z toho plyne, že jde o „vzdáleného“ bližního.
. Mám Jiný pohled na druhou část v otázce, ale nešlo o kategorii kultura či jazyk, tudíž dávám bod jako poděkování za odpověďˇ.
Jiný pohled mít můžete, nikdo vám ho nebere, ale chybný je. Ježíše argumetny prostě nepřebijete… 😂
Disraeli,
Ježíšovo vyjádření je v 1. části. Druhá část,. jak jsem uvedla, je nadsázka, už se Ježíše netýká, ale jde o hříčku se slovy., parafrázi.
Takže opakuji, To je podstata aforismu = metaforismu. . Přece 2. částí nejsou Ježíšova slova, ale o hříčku se slovem bližní. Autor nepotřebuje vědět, co Ježíš prohlásil a jaký měl on pohled na bližního.
Není snadné vždy metaforu pochopit, dr. Sobotka Ježíšova slova neznevažuje, ale ukazuje, že se bez kontextu dají chápat jinak,.
Jde přece o parafrázi známého výroku.
Myslím, že odpověď Pepy25 je NEJLEPŠÍ, sám jsem chtěl takto začít, ale nemá smysl nosit dříví do lesa. Ježíšovo podobenství o dobrotivém Samaritánovi (jakkoliv se dá vykládat různě) na které Pepa25 odkazuje je NEJPŘESNĚJŠÍ odpovědí na otázku právě tím, že se zdržuje dalšího komentáře (jeho výkladu). :)
NJN, tak je to SE VŠÍM. Prakticky každý má vyhraněné názory na křesťanství (a náboženství obecně), ale jen MÁLOKDO držel Bibli v ruce, natož aby ji ČETL. A to platí napříč ve všem, nejen v teologii. Zkrátka „všichni DOBŘE ví“, ale málokdo zná alespoň ZÁKLADY problematiky. :(
Bližním je každý člověk se kterým přijdeme do styku.
Bližní známená blízkého (i když ne v úplně stejném smyslu jako
dnes). Takže „vzdálený blízký“ nedává smysl.
Právěže bližní je v křesťanském pojetí zcela každý člověk.
Nehledě na vzdálenost nebo i přesvědčení/víru. Člověk k člověku.
Každý by nám měl být blízký (podle toho učení). Nemá zde existovat
víc a míň blízký/bližní.
Chápu o co autorovi jde, ale za mě je to jen hodně jednoduché
„zkomolování“ (doplňování, upravování) známých citátů, rčení (a
podobně), kde jen zopakuje jejich znění a pak je doplní svou vlastní
„chytrou“ myšlenkou… Jakože v tom třeba často hledá nějakou
výjimku nebo něco, co tam ani není… Že nemá ani cenu to rozebírat a
zabývat se tím. Obzvlášť když vlastně prřekrucují původní
význam/smyls.
Za mě to fakt nejsou nějaké chytré „citáty.“
Nemusel jste reagovat. Jde o aforismus, takže biblický citát je
původní, jde o hříčku se slovy, je třeba znát význam slova
bližní.
Aforismus ´metaforismus
Jinak si můžete najít aforismy dotyčného a napsat, mu, že píše
nesmysly.
Bohužel aforismus je nadsázka, takže je třeba pocjhopit.
Přece všichni lidé si nejsou blízci ani bližní v oblasti duchovní. ,
Zapomněla jsem uvést zdroj. Je to knižní zdroj „Aforismy pro ty, kdo myslí, že jim to myslí“.
Možná se najde i na netu, nehledala jsem.
Vím co jsou aforismy, ale přes ně existují mnohem lepší autoři. Tohle bych ani aforismy nenazýval. Možná nevydařenýmy. Narazil jsem už na víc od tohoto autora.
Disraeli,
jistě, každý má jiný pohled na skutečnost, jinak chápe význam slov představivosti či nadsázku..
Ale druhá skutečnost, když se mně něco nelíbí, nereaguji.
Tento spisovatel získal několik ocenění, takže patří k těm lepším.
Drap | 8229 | |
led | 4070 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2779 | |
zjentek | 2725 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |