Avatar uživatele
Kepler

Uvědomili jste si už všechny ty lži okolo výhodnosti elektromobility?

  1. Elektroauta budou vždy dražší než klasika (ačkoliv nechápu proč).
  2. Provozní náklady jsou horror, nová baterka stojí polovinu ceny auta.
  3. Ekologický přínos nula, pokud vezmeme celkovou uhlíkovou stopu od těžby po likvidaci.

Co vlastně za vším tím nesmyslem stojí? Není to jen EU.

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? GM, Alesh, marci1, Kelt, aliendrone, Ametyst před 1243 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Voltaire

Jakmile se ekologie stává prostŕedníkem ideologie (Zelení, Piráti), jde to do kytek. Myslet si, že elektřina nás spasí, je naivita nejhlubšího zrna.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Uvědomil, už dávno. Co za tím je? Přece peníze. A zelení budou omílat stále dokola, jak je to výhodné pro planetu. Je to nesmysl. Ekologií se vždy všichni ohání, když jde zase o peníze pro někoho.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Alesh

  1. Těžko říct, podle mě to tak vůbec být nemusí, protože a) ještě se nedělají nijak masově a b) nikde není dáno, že eletroauta musí být furt na baterie, resp. na ten typ, na který jsou teď. Podle mě už vědí, co bude, ale drží to pod pokličkou. Nevěřím, že to jsou šílenci, co jen tak něco prosadili protože…
  2. Viz 1) může přijít jiná technologie, recyklace atd.
  3. Ano, tohle je nejspíš pravda, tvrdí se to. Ale na ekologii se dnes dá navléknout ledacos.

Tak EU je jen jakýsi nástroj prosazení v rámci „civilizované“ Evropy. Kdo za tím vlastně stojí, nepochybně elity. Nechme se překvapit, jak se to celé vyvine, stejně nemáme šanci to nějak ovlivnit, prostě za pár let přijdeš do krámu pro auto a budeš muset koupit to, co ti prodají nebo dál jezdit v té staré keplóze… na kterou ti pěkně postupně natáhnout cenu paliva, takže asi tak. 🙂

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
aliendrone

Jestli VŠECHNY, tak asi ne, ale jinak člověku, co MUSÍ myslet (někdy, nebo se o to buď snažím či předstírám ;) :D) je mi kolem toho DÁVNO „cosi shnilého“. Venkoncem na to NENÍ těžké přijít.

K těm bateriím > https://www.id­nes.cz/auto/zpra­vodajstvi/bate­rie-elektromobil-vymena-akumulator.A210312_134­241_automoto_fdv bych jen dodal, že jsem někde četl, že pokud se u těch baterek používá „rychlodobíjení“ (takové to že za 30min dobiješ auťák), výrazně se zkracuje jejich životnost a to u některých typů i POD 500 dobíjecích cyklů! KUA – takové auto je v čudu DŘÍV, než ho stihnu odepsat z účetnictví i při zrychleném odpisu! (když se nevyplatí výměna baterie viz odkaz výše)

Už jen ty kydy o udávané době dobíjení elektrokrámů (nelžou, ale podávají to tak, že si uděláš naprosto špatný obraz o realitě)! Běžné tvrzení, že auto doma easy dobiješ ze zásuvky „přes noc“ (5–8 hodin) v tobě vytvoří obrázek „pohody“, jenže… NEJDE o „běžnou zásuvku“ 10A ve zdi, ale o zásuvku 3×400V/32A. Tohle nemá jako hlavní jistič (3×32A!) ani spousta baráků a pokud si ho budeš chtít nechat instalovat, připrav si desetitisíce a klidně i STATISÍCE! (odvíjí se od lokálních podmínek)

S tou uhlíkovou stopou je to dost těžké pro mě posoudit (nemám k dispozici data), ale počítám že to opravdu bude „nula od nuly pojde“ a jen v ideálním případě se to VELICE MÍRNĚ (ovšem z globálního hlediska zcela BEZVÝZNAMNĚ!!) zlepší.

Hele, to „co za tím je“… Řešíme to i tady pořád dokola. Drap to napsal stručně a výstižně, nicméně pro lepší pochopení to trochu rozepíšu.
Globální kapitál má za hlavní cíl „vyrovnat globální ekonomické podmínky“ (aby se lidé dali co nejlépe a nejvíce obírat). Toho dosáhneš 2 způsoby. První, zbytek světa se vypracuje na naši úroveň (scifi – představ si, že např. nemakačenka v Africe zvyklá celý život žít z humanitární pomoci by začla OPRAVDU MAKAT, muehehe)
No a druhý je, že my (potažmo západ) ZCHUDNEME na jejich úroveň. To je MNOHEM JEDNODUŠŠÍ cesta. Evropa se vyčerpá ekologickými a sociálními projekty (pro blbce, kteří sežerou všechno hned z první > vše s „NEJLEPŠÍMI ÚMYSLY a pro NAŠE DOBRO“ (které se nakonec ukáží jako NESMYSLNÉ, ale to již bude pozdě s tím něco udělat).

Víš, ono nejde ani tak o „úspěchy Německa“ v zavádění „obnovitelných zdrojů“ (jejich „úspěchy“ stojí na NAŠICH (ekofujky!) atomových a tepelných elektrárnách, 60% u nás vyrobené energie jde na vývoz [JJ, jsme ENERGETICKÁ mocnost] a i tak máme jednu z nejdražších elektřin v Evropě https://www.kur­zy.cz/zpravy/530556-mame-nejdrazsi-elektrinu-v-evrope-podivejte-se-na-srovnani-zemi/ (nejde jen o to co správně uvádí Ametyst)

Problém je, že všechny ty fofrníky a soláry ANI NÁHODOU nedokáží nahradit dosavadní zdroje a to ani kdyby všechna žlutá pole byla poseta „křemíkem“ (o tom KDE na to vzít nemluvě a na rozdíl od normálních atomových elektráren s životností (prodlouženou na 75+ let) fotovoltaický panel NEJPOZDĚJI za 20 let (spíš dříve!!!) totálně ZDECHNE a můžeš ty gigantické náklady ZOPAKOVAT! I když popravdě, ony se už nějaké plány „jak na to“ zvažují, třeba Němci přišli na tohle > https://www.id­nes.cz/auto/zpra­vodajstvi/nabi­jeni-elektromobil-nemecko-usa.A210707_145­715_automoto_fdv?zdroj­=vybava_idnes , prostě SMŮLA, dobíjet a jezdit SE NEBUDE. A je to vyřešeno! Tomu panečku říkám „progresivní, inteligentní a ekozelená koncepce“, klobouk dolů! :(

I tohle je normálnímu myslícímu člověku jasné, ale POKUD se nad tím zamyslíš HLOUBĚJI, přijdeš na ještě větší „podivnosti“. Fakt, že nemáme JAK nahradit energii fosilních paliv (a EU spolu s médii k tomu USILOVNĚ MLČÍ, žádný plán, žádná koncepce, prostě NIC!) je sice zdrcující, ale co už. Zajímavé mi přijde, že ze všech stran slyším jásání nad elektrokrámy v souvislosti s rušením spalovacích motorů v autech, ale doposud jsem NIKDE nezaznamenal finanční rozvahu nad DOPADY takové zhovadilosti.

Možná to nevíš, ale hlavní položkou v koncové ceně paliv je SPOTŘEBNÍ DAŇ a DPH. U benzínu za 32Kč/litr to je přes 18Kč/litr, tedy VÍCE jaK POLOVINA z ceny – a to doslova ZA NIC! https://www.kur­zy.cz/kalkulac­ka/spotrebni-dan-benzin-nafta/ A stejně tak asi jako většina lidí netušíš, že spotřební daně dávají do rozpočtu mezi 10–15% příjmů. JAK se kompenzuje takový výpadek na straně příjmů (jde o STOVKY miliard!)? NIKDO NEVÍ, ale usilovně se mlčí nebo mlží.

Jistě nevěříš tomu, že by si stát „utáhl opasek“ (MEGAscifi!), je jasné, že „někdo“ si holt bude někde MUSET připlatit, a to KUREVSKY HODNĚ (sry za ten výraz, ale lepší či vhodnější popis mě nenapadá v této souvislosti)!! A KDO bude ten „někdo“ ti jistě nemusím vykládat. ;) :)

Jsou už odborné odhady, kdy „padne kosa na kámen“ (pokud se současný trend udrží, což JE PRAVDĚPODOBNÉ) a uklidňuje mě, že se toho nedožiju. Většina soudných odborníků (tedy nikoliv hlásných troub systému/parti­cipantů za lži systémem placených) se shoduje, že to bude kolem roku 2055, kdy přijde NEVYHNUTELNÝ kolaps. To mi přináší takové to prasoidně škodolibé uspokojení, že si ta dnešní povětšinou mladá, tupá, nemyslící hovada volící zelené ekošmejdy, Piráty a vůbec celou tuhle darmožroutskou sebranku ještě STIHNOU vyžrat důsledky svojí demence. Ať si tleskají MEGA-ZLO-Unijní globálkapitální loutce, chtěl bych jen vidět jejich xichty, až uslyší na stará kolena od vlády: „Důchody? ZAPOMEŇTE!! Na to prostě NEMÁME!“ :D :D :D

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Ametyst

Celý Green deal je lumpárna: nejdřív zdražit elektřinu, a potom donutit lidi ji spotřebovávat víc než předtím. Už teď platíme za distribuci 60% celkové ceny- jako malí spotřebitelé. Pokud ovlivním méně než 40% své spotřeby, opravdu mě to nenutí šetřit. Jinak Čína si může jen spokojeně mnout ruce, jako vůdčí světová ekonomika: EU už na prosperitu rezignovala, a USA pod vedením stejných ekoideologů také.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Tak někdy je elektromobilita výhodnější. Třeba invalidní vozík bude lepší elektrický, než benzínový, IMHO.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Jo, už jsem to tu párkrát zmínil. Tak nemusí to být vyloženě lži a pro některé aplikace se elektromobil může vyplatit. V mnoha případech se ale energie pro provoz auta vyplácí jen proto, že se za elektřinu neplatí spotřební daň.

  1. No mohou a nemusí, ale sám ve 2 narážíš na cenu baterie
  2. Jo baterka… Ostatní by ale nemuselo být tak hrozné. (nejsem si jist jak je to reálně, ale odpadá motorový olej, může jít pryč i převodový – podle technického řešení, a další odlišnosti…
  3. no jasně, jde hlavně o ty baterii

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kelt

Jakmile jsem prodal auto, tak mám klaustrofobii a musím jezdit velkoprostorovými vozy. A až takové auto začne kopat od elektřiny, to bude teprve zábava. Pro mne za mne můžeš nechat třeba Ferarri s klíčkem vedle mne a je mi to jedno. Auta mne zajímají jen tehdy, kdy musím přejít silnici.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

  1. není to nutná podmínka, napak elektroauta jsou v principu o dost jednodušší než spalováky (co bude v principu vždy dražší, jsou hybridy, ale ty beru jako mezistupeň dalý malým dojezdem, který časem vymře)
  2. baterka je investice, ne provoz!!! Naopak provozní náklady jsou u elektroaut výrazně levnější, baterka navyšuje tu investici (viz bod 1)
  3. to záleží, jak to kdo počítá. Vzhledem k tomu, že uhlíková stopa je dost vágní konstrukt, tak výpočet vyjde od Šumavy k Tatrám …

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Rilika25

Příspěvek smazán administrátorem.

před 1194 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Ametyst: "Už teď platíme za distribuci 60% celkové ceny- jako malí spotřebitelé. Pokud ovlivním méně než 40% své spotřeby, " – Naprostou většinu platby za elektřinu platíš podle své spotřeby. I platba za distribuci je z velké části za kWh. (Pokud nemáš extrémně malou spotřebu, já platím kolem 900). Realita je, že spousta elektřiny se při distribuci opravdu ztratí, navíc v distribuci platíš i to, že se o dopravu elektřiny někdo stará (stavba, provoz, údržba vedení, rozvoden, trafaček,…) a také obchodníky. Ztráty elektřiny při té distribuci mohou být (podle jediné zmínky co jsem narychlo našel) kolem 30%.

před 1242 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Ametyst

Dochy: Výši peněz za distribuci určuje jenom Energetický regulační úřad, a žádná spotřeba. Tento úřad určuje distribuční sazby podle poštovního směrovaciho čísla. Nenaděláš vůbec nic.

před 1242 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Ale houby. Jasně, je to regulovaná cena, ale platíš většinou za kWh, nikoli pevnou částku… Příklad 3-e, Střední Čechy, D02d, 16A/1f:
Obchodní cena:
1813 kč/MWh
71 kč/měsíc

Distribuce:
1995 kč/MWh
53 kč/měsíc (jistič)

Další:
113 kč/MWh (služby?)
599 kč/MWh podpora zelené, (nebo 292 kč/měsíc)
34 kč/MWh spotřební daň
5 kč/měsíc činnost operátora.

Celkem tedy:
4554 kč/MWh
+129 kč/měsíc

Nevím jak přesně to vychází Tobě, ale já bych většinu platil podle kWh – tedy podle reálné spotřeby. (tohle neodpovídá přesně mému vyúčtování, jen jsem vybral to, co by asi velká část lidí mít mohla při měsíční platbě kolem 1000kč)

před 1242 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Ametyst

Dochy: Zkus oslovit různé dodavatele elektřiny a chtěj po nich zlevnit ne kWh, ale distribuci. Dozvíš se, že ta je u všech dodavatelů stejná, a určuje ji ERÚ podle směrovaciho čísla. End of story.

před 1241 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
aliendrone

Dochy>>> No já chápu to co píše Ametyst tak, že má na srdci samotnou komoditu (silovou elektřinu) vs poplatky jako „za jistič“ (velikost), distribuci, bakšiš operátorovi trhu, „podpora výkupu elektřiny“ (podělaný soláry) a další odrbávky zákazníka (včetně DANÍ). A tam by to mohlo sedět, tak je to přeci DLOUHODOBĚ, že tyto položy tvoří tu VĚTŠÍ část ceny za dodanou elektřinu. Přesné aktuální vyčíslení ale nwm, delší dobu jsem se nekoukal. :)

před 1242 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Já se koukal, takže podle mně pro většinu běžných spotřebitelů bude platit, že pevná měsíční platba jim bude dělat tak 10–20% z celkové platby na elektřinu, zbytek bude podle reálné spotřeby.

před 1241 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
aliendrone

Dochy>>> No taxemse taky koukl a tady tvrdí, že za elektřinu (komoditu) platíme 47,7% z celkové ceny, zbytek je nadiktovaný regulátorem. :)
https://www.srov­nejto.cz/blog/ce­na-elektriny-z-ceho-se-sklada/

před 1241 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

O čem se tedy bavíme? O to, zda platíme cenu smluvní nebo regulovanou, nebo o to zda se platí stálý poplatek bez možnosti ušetřit, nebo zda se platí za kWh a tedy s přímým vlivem spotřeby na výslednou cenu?

ametyst tvrdila, že 60% spotřeby nemůže ovlivnit – to je podle mně na ní co se spotřebou bude nebo nebude dělat. Ale cca 80% výsledné platby je přímo úměrná spotřebě (samozřejmě, pokud někdo platí elektřinu na chatě, kde z nějakého důvodu rok nebyl, tak holt platí tu stálou platbu někde kolem 100 měsíčně.

A podle mně je jedno jak velkou část platby nařizuje regulátor (stát) a jak velkou část máte od obchodníka. Stejně to můžete ovlivnit pouze výběrem obchodníka s odchylkami kolem 5%, málokdo má tak silné postavení aby s obchodníkem mohl aktivně smlouvat.

před 1241 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
aliendrone

Dochy>>> Jo takhle. Jde ti o spotřebu, ne o cenu a její složení. No tak přirozeně že SPOTŘEBU můžu ovlivnit, o tom žádná. Nicméně fakt, že VĚTŠINA z fakturované ceny (bez ohledu na spotřebu) připadá na daně a diktované poplatky, nikoliv na samotnou komoditu mi přijde jako PODSTATNÝ (a neobhajitelný). Copak nevíš, že regulovaná „maximální cena“ je AUTOMATICKY cenou BĚŽNOU (a v praxi i minimální)? Inu ukázkové státozlodějství. Ovšem že by mi „mělo být jedno“ jakou stát (regulátor) takovou cenu nasadí, tak to prrr! Právě v té diktované části se schovávají poplatky za „solární tunely“ atd., kde si stát vypomáhá ze svých průšvihů na NÁŠ účet. :(

Tedy ne že by to celé byla novinka, taková spotřební daň (u PHM spolu s DPH také tvoří většinu jejich ceny), to je teprve něco. :)

před 1241 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Tak to si pak můžeš stěžovat i u rohlíků, že v ceně je DPH, daň z příjmů zaměstnanců a kdoví co dalšího. Také silniční daň za dovezení rohlíků dodávkou do prodejny a podobně. Jen to z politických důvodů dopadlo tak, že zkrátka ta cena elektřiny je takhle rozpočítaná a viditelná koncovým zákazníkům.
realita je, že do řetězce vstupují výrobci elektřiny, obchodníci s elektřinou, distributor, který elektřinu dostane od výrobce ke koncovému zákazníkovi. A distributor má z pochopitelných důvodů územní monopol a aby jej nemohl (příliš) zneužívat, cenu jeho služeb kontroluje stát.

před 1241 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Ametyst

Zjentek: Já vím, že se všichni máme stát pacienty a na zdravých se nic nevyrejžuje, ale není třeba každého posadit na invalidní elektrovozík. 🙂 Kdežto mnoho invalidů řídí auto a neposadí se třeba na bicykl.

před 1242 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek