Včera (01.únor) na ČT1 v programu Máte slovo s M.Jílkovou mluvili
o nedostatku
řemeslníků http://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/218411030520003/
Diskutovalo se také o tom, zda má být opravář -
1 – schopný řemeslník specialista, který by vykonával servis pouze
v konkrétním oboru, nebo
2 – všehoschopný řemeslník s více odbornými specializacemi, který by
byl schopen provést servis kopletně
Mínění zástupců státu vlastně vyzněla v podobném smyslu jako
věta:
„Neupřednostňujeme všehoschopné před schopnými.“ (jakoby jsem tá
slova nedávno slyšela, nebo četla)
Jaký je váš názor?
1 – Mají školy vychovávat schopného řemeslníka specialistu, nebo
2 – jejich produkt má být také všehoschopný řemeslník s více
odbornými specializacemi?
Zajímavá 7Pro koho je otázka zajímavá? annas, vagra, johana 56, Drap, Lucijej, independent, aliendrone před 2469 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Je to někdy jako sázka do loterie.
Myslím si, že školy by měly vychovávat schopné řemeslníky, kteří se stanou dobrými instalatéry, elektrikáři atd. – tedy takovými, kteří si poradí s náročnou prací.
Jinak těch, kteří na co sáhnou, to se jim daří, jsou kdykoliv všehoschopní, není zase tolik.
Takže jeden obor dokonale ovládat, s možností rozšíit si i další v kratší době, kdo bude mít zájem.
Když dva dělají totéž, není to nikdy totéž. Je mnoho povolaných, ale málo vyvolených, kteří si uvědomují, že řemeslo má stále zlaté dno.
Přece se říká – devatero řemesel, desátá bída.
Upravil/a: annas
4Kdo udělil odpovědi palec? led, aliendrone, vagra, Drap
před 2469 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Upřednostnil bych raději specialisty nanejvýš ve dvou oborech. Být univerzální většinou dopadá bídně. Udělat nějakého kočkopsa, to je jako SUV. Do terénu nanic a na silnici špatné.
4Kdo udělil odpovědi palec? led, ivzez, Lucijej, aliendrone
před 2469 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Samozřejmě že 1. možnost. Dnešní školní praxe (snaha o co nejširší všeobecné vdělání) je sice chvályhodná, ale smrtící. Když potřebuji lakýrníka, tak mě NEZAJÍMÁ co ví o technologii a ekonomice výroby barviv, ale JAK dobře natře. Je mi fuk, zda-li umí recitovat báseň či rozklad součinu na prvočinitele, když mu nátěr začne stékat.
Dnešní učňovské školství je TAK ubohé, že absoloventi po jeho zakončení jsou v praxi samstatně NAPROSTO NEPOUŽITELNÍ! Je tristní pohled na tesaře, který neumí pořádně zatlouci hřebík či na automechnika, který NEVÍ na kterou stranu točit matkou, aby ji povolil!!!
Podle ne by se měly přestat vyučovat nesmysly, které řemeslník s téměř jistotou nikdy nepoužije a soustředit se na maximální získávání odbornosti (včetně praxe) v daném oboru.
Jakékoliv navyšování rozsahu oborů specializace je nesmysl, už TEĎ je odbornostní výuka nedostatečná. Žádná firma nechce zaměstnat někoho, kdo nic neumí a POKUD ho zaměstná, tak mu nechce platit stejně, jako kvalifikovanému profíkovi. Nelze se divit případným zájemcům o řemeslo, když mu řeknou: „Budeš brát jako nekvalifkované úkáčko a stejně tolik makat“, že to nikoho neláká. A jít jako řemeslník na OSVČ dnes, v době zuřivé snahy o jejich likvidaci… ROFL!!
0 Nominace Nahlásit |
Se slovem všehoschopný se setkávám pouze v souvislosti
s lidmi jednajícími bez ohledu na jiné, na následky apod.
Pokud mluvíme o řemeslnících, odlišila bych jednu odbornost a několik
(více) odborností.
Já bych dala přednost specialistům. Naučit se dobře i jen jedno
řemeslo chce svůj čas
a praxi. Dovedla bych si ale představit časem přibrat podobnou
(související) činnost.
________
Doplňuji:
Já vidím příčinu nedostatku kvalitních řemeslníků v nás – ve společnosti a ve školství.
Všichni potřebujeme kvalitní řemeslníky, ale na ty, kdo ze základních
škol odcházejí
do učebních oborů základní školy i společnost pohlížejí jako na něco
méněcenného.
Kdo nemá alespoň maturitu, jakoby měl nižší hodnotu.
Dokud svůj pohled na řemeslo a řemeslníky nezměníme,
nedočkáme se zvýšení počtu kvalitních řemeslníků.
Ve výsledky nedávných průzkumů uváděly, že lidé
s nižším vzděláním volili jednoho kandidáta (s despektem)
a lidé s vyšším vzděláním druhého (téměř oslavně).
I to je důvod, proč se na řemesla moc žáků nehrne,
nikdo nechce být považován za „losera“ apod.
Upravil/a: ivzez
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?johana 56 Nahlásit |
Podle diskutujících v pořadu, který jsem náhodou viděl, je to otázka bezpředmětná. Materiál, který se v současnosti hlásí do učebních oborů zvládne maximálně tři rutinní úkony, takže dřívější univerzálnost už nepřichází v úvahu.
Upravil/a: Hlada
0 Nominace Nahlásit |
Odpověď na to, zda je výhodnější vychovávat od začátku specialisty, nebo všestranné řemeslníky, není jednoduchá a záleží na konkrétní situaci.
Obecně se zdá, že trh práce čím dál více vyžaduje specialisty. Firma si najme konkrétního odborníka na konkrétní věc, kterou potřebuje vyřešit. Tím, že se specialisté věnují jen určitému oboru, mohou se v něm stát opravdovými experty. Také školy se v tomto směru čím dál více specializují.
Nicméně, důležitý je také přehled a chápání kontextu. Všestranný řemeslník neboli generalista může lépe porozumět různým aspektům své profese, dokáže více věcí a je schopný se snadněji přizpůsobit změnám.
Také je potřeba brát v úvahu, že situace se mění a co je dnes výhodné, nemusí to být zítra. Například v době krize může být výhodnější být všestranný, protože je flexibilnější a může se rychleji přeorientovat na jiný obor.
Podle mě by ideální řešení bylo nalezení nějakého kompromisu – poskytnout studentům silný základ a pak je nechat specializovat se na něco, co je zajímá a co je baví. Záleží také na tom, aby škola vytvořila prostředí, kde studenti nejen získají potřebné znalosti a dovednosti, ale také budou vnímáni jako jednotlivci se specifickými potřebami a talentem.
0
před 182 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Hlada, to je ale len názor diskutujúcich.
Sama som učila a neverím že dnešná mládež v tomto veku je iná než
predchádzajúce pokolenia a je tejto základnej univerzálnosti neschopná.
Netvrdím že musia byť špičkoví špecialisti mnohých odborov ale každý
človek je schopný naučiť sa viac, než si sám o sebe myslí. Je to aj
otázka vzťahu jednotlivca a spoločnosti
Devět remesel, desátý důchod…
Drap, presne ste trafili, preto som aj položila túto otázku, v tom programe
vlastne táto otázka kvalifikácie nebola ani z jednej strany
špecifikovaná…
Je pravda, ako hovoríme my, ľudia z praveku, za našich časov sa učilo
remeslo aj so základnou znalosťou pridružených odborov, „Takový ten typ
řemeslníka a kutila který dokáže vše opravit“ a na prax sa kládol
vysoký dôraz.
Sledoval jsem náhodou ten pořad. U některých pozvaných hostů bych osobně uvítal kdyby zůstali doma. Co se řemeslníků týká neni to tak jednoznačné. Pravdou je, že kvalitních řemeslníků ubývá a noví je nenahrazují. Takový ten typ řemeslníka a kutila který dokáže vše opravit relativně levně a kvalitně ubývá. Faktem je že i nově vyučení většinou by chtěli hodně vydělávat a nezvládají základní věci. Ta doba , kdy se učedník vzdělával v praxi u zkušeného řemeslníka je bohužel pryč.Měl jsem možnost vidět v poslední době celou řadu mladých řemeslník, rok dva po vyučení, a pokud bych to měl celkově zhodnotit tak hrůza a děs. Šikovné vyjímky jsou vzácností.
Náš soused je velmi šikovný pustí se do všeho. Samozřejmě je vyučený v jednom oboru , ale všechno, co s jeho oborem nesouvisí, se naučil sám.
Každý k tomu nemá předpoklady, mladí chuť. V největším parnu loni v létě mladí kluci překrývali sousedovi střechu, práce náročná, ale bylo vidět, že byli šikovní, uměli si poradit.
Annas, musím se zeptat – jak víte, že byli „šikovní a uměli si
poradit“? Sám bych si to nedovoli říci dříve, než za 2 až 3 roky
poté, co střecha byla hotová.
Kdo ví, třeba bude horké léto a pak tuhá zima a teprve napřesrok
v deštivémjaře se POZNÁ jak moc byli „šikovní“ ;) :D :D
To je názor laika, ale viděla jsem, , jak jim práce šla d ruky. Je to vila, střecha má výklenky, takže to bylo náročnější.
Obdivovala jsem je, když pracovali v těch největších vedrech. Zřejmě dostali práci úkolem, tudíž se neflákali.
Samozřejmě dobře odvedenou práci prověří čas. Ta pvodnío střecha přežila i tornádo, takže snad to vydrží i tato nová.
Ono je rozdiel, či je remeselník platený za prácu, alebo za strávené
hodiny v práci. Ponúknite im radšej tú istú sumu dohodnutú akoby za
hodiny, s tým, že keď bude práca hotová a v poriadku si môže peniaze
nechať, to len uvidíte ako rýchlo vie pracovať.
To je ako, keď zamestnanec bytového podniku ide do bytu vykonať opravu za
x-hodín (podľa úkolového listu) a stihne popri tom spraviť ešte aspoň
2 fušky.